De eiwitshakes koopgids: let op deze dingen als je een eiwitshake koopt

Een gezonde eiwitshake voorziet je lichaam van belangrijke voedingsstoffen, terwijl het geen schadelijke toevoegingen bevat. Juist dat laatste gedeelte wordt nog wel eens over het hoofd gezien, zeker in de wereld van de eiwitshakes.

In dit artikel lees je:

  • Wat is een gezonde eiwitshake / proteïneshake?
  • Ongezonde en schadelijke ingrediënten die een eiwitshake kan bevatten
  • Welk type eiwit is het beste?

Laten we allereerst de term ‘gezond’ onder de loep nemen. Wat wordt nu precies bedoeld met ‘gezond’, en hoe ziet een ongezonde eiwitshake eruit?

Wat is gezond?

Het kenmerk van een gezond product is dat het je lichaam voorziet van goede voedingsstoffen en tegelijkertijd geen schadelijke stoffen bevat. Met goede voedingsstoffen bedoelen we een uitgebalanceerde mix van macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) en micronutriënten.

Micronutriënten zijn vitaminen, mineralen en sporenelementen die je lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Het zit in eten, maar ook in sommige eiwitshakes.

Kort samengevat bestaat een gezonde eiwitshake (of proteïneshake) uit producten die je lichaam voorzien van macro- én micronutriënten, en bevat het geen toegevoegde schadelijke stoffen zoals geraffineerde suikers en intensieve zoetstoffen. Helaas vind je beide nog al te vaak terug in je eiwitshake.

Ongezond: geraffineerde suiker

Veel onbewerkte producten bevatten van nature suikers, zoals fruit en groenten. De micronutriënten en vezels in deze producten zorgen ervoor dat de suikers niet schadelijk zijn voor je lichaam. Wanneer je deze micronutriënten weghaalt, houd je geraffineerde suiker over. En juist deze vorm van suiker is erg slecht voor je lichaam.

Suiker doet je bloedsuikerspiegel zeer snel stijgen. Wanneer je bloedsuikerspiegel stijgt, reageert je lichaam door het hormoon insuline aan te maken. Insuline zorgt ervoor dat de suikers in het bloed de cellen in kunnen, waardoor de energie beschikbaar wordt voor je lichaam.

Hoewel je insuline en suikers nodig hebt om te overleven, krijgen we tegenwoordig een overvloed van beide binnen. En dat veroorzaakt overtollig buikvet en gevaarlijke ziektes [2].

Suiker en vetopslag

Insuline en suiker zorgen ervoor dat je cellen stoppen met het verbranden van vet. Maar dat is nog niet alles: ze zorgen er ook voor dat je nieuw vetweefsel aanmaakt. De overtollige suikers worden namelijk door je cellen omgezet in vet [3,4].

Suiker en ziektes: diabetes type 2

Een langdurig te hoge insulinewaarde is een recept voor diabetes type 2. Als je lange tijd een overschot aan suikers eet, loop je het risico om insulineresistent te worden [5]. Dit kan diabetes type 2 en schildklierproblemen veroorzaken [5,6,7].

Als je er zeker van wilt zijn dat je eiwitshake geen geraffineerde suiker bevat, controleer dan het etiket op de volgende suikertermen:

  • Dextrose
  • Druivensuiker
  • Fructose(stroop)
  • Maïsstroop
  • Glucose(stroop)
  • Glucose-fructosestroop
  • Invertsuiker
  • Kandij
  • Melasse(stroop)
  • Sacharose
  • Sucrose

Ongezond: Intensieve zoetstoffen

Intensieve zoetstoffen kunnen je lichaam meer schade toebrengen dan suiker zelf. Ons lichaam is niet gemaakt om deze stoffen te verwerken, en het kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, darmproblemen en zelfs depressieve gevoelens [8]. De zoetstoffen zorgen net als suiker voor een hoge stijging en daling in je bloedsuikerspiegel en insulineniveau [9,10,11].

Eiwitshakes en intensieve zoetstoffen

Om de eiwitshake zoet te maken voegen producenten van eiwitshakes zoetstoffen toe. Hierdoor houden ze het gehalte aan koolhydraten en het aantal calorieën laag. Controleer jouw eiwitshake op schadelijke zoetstoffen. Let erop dat de shake geen van de onderstaande zoetstoffen bevat:

  • Acesulfaam-K (E 950)
  • Aspartaam (E 951)
  • Cyclamaat (E 952)
  • Sacharine (E 954)
  • Sucralose (E 955)
  • Aspartaam-acesulfaamzout (E 962)

Koolhydraatarm in plaats van koolhydraatloos

Sinds enkele jaren is het koolhydraatarme dieet populair onder degenen die gewicht willen verliezen. En niet zonder reden: onderzoek heeft aangetoond dat je met een koolhydraatarm dieet sneller en meer afvalt dan met een standaard, vetarm dieet [12]. De voedingsmiddelenindustrie speelt maar wat graag in op de koolhydraatarme trend.

Maar door deze extreme focus op koolhydraatarm eten zijn mensen het besef kwijtgeraakt dat we koolhydraten nodig hebben om te functioneren. Koolhydraten zijn essentiëel als je je spieren wilt behouden en wilt laten groeien [13]. En dat is iets waar velen zich niet van bewust zijn. Dat is ook één van de redenen waarom de shakes van Nutribites gezoet zijn met kokosbloesemsuiker. Hierover leggen we je in de volgende sectie alles uit.

De beste ingrediënten voor een gezonde eiwitshake

Een gezonde eiwitshake bevat enkel ingrediënten met een hoge voedingswaarde en bevat geen schadelijke stoffen. Met deze filosofie komen we uit bij een eiwitshake die bestaat uit de volgende ingrediënten:

  1. Whey-proteïnen
  2. Kokosbloesemsuiker
  3. Eventuele aanvullingen van vitaminen en mineralen

Hieronder lees je van ieder ingrediënt waarom nu juist deze de gezondste keuze is binnen de wereld van de eiwitshakes.

1. Kokosbloesemsuiker

Kokosbloesemsuiker is een onbewerkte suiker die wordt gewonnen door de nectar van de kokospalm in te dikken en te drogen. Er komt geen verhitting of raffinage kijken bij het maken van kokosbloesemsuiker. Hierdoor blijven de vitamines en mineralen in de suiker behouden. Kokosbloesemsuiker bevat kleine hoeveelheden B-vitaminen en antioxidanten, en de mineralen zink, ijzer, calcium en kalium.

Maar de ware kracht van kokosbloesemsuiker schuilt in de afgifte van de energie. Kokosbloesemsuiker bevat inuline, een soort vezel die vermoedelijk de opname van kokosbloesemsuiker vertraagt. Kokosbloesemsuiker levert dus over een langere periode een gedoseerde hoeveelheid energie.

2. Whey: de beste eiwitten

Whey, de Engelse term voor wei, is een compleet eiwit van hoge kwaliteit, en bevat alle aminozuren.

Whey is de allerbeste keuze voor eiwitshakes:

  • Snelste opname van eiwitten
  • Meeste spiergroei
  • Langst verzadigende eiwit
  • Snelle vetverbranding (snel afvallen)

De kracht van whey is dat het zeer snel wordt opgenomen door het lichaam, in tegenstelling tot de meeste andere vormen van eiwitten [16]. Ook is whey de onverslaanbare winnaar voor spiergroei. Onderzoek toont aan dat whey beter is dan andere eiwitten, zoals soja en caseïne, om je spieren te laten groeien [17, 18].

Afvallen met whey

Uit onderzoek blijkt dat whey het eiwit is dat het langst verzadigt [18,19]. Met een eiwitshake van whey krijg je dus minder snel weer trek, waardoor je je calorie-inname laag kan houden en je vet verliest.

Bovendien blijkt uit de wetenschap dat je met whey meer vet verbrandt dan met welk ander eiwit dan ook [19,20,21,22]. Daarom gebruiken wij whey-eiwitten in de Nutribites Shake.

3. Gezonde aanvullingen: zuivere vitaminen en mineralen

Een gezonde eiwitshake is aangevuld met vitamines en mineralen. Zeker als je de shake gebruikt als maaltijdvervanger. Zorg ervoor dat je eiwitshake altijd is aangevuld met alle essentiële vitamines en mineralen.

De eiwitshakes van Nutribites bevatten toegevoegde vitaminen en mineralen. Met één shake heb je al 12,5% van alle essentiële vitaminen en mineralen binnen die je op een dag nodig hebt.

De eiwitshakes van Nutribites

Om bovenstaande redenen hebben wij onze eigen eiwitshakes samengesteld. De shake bestaat uit enkel pure, schone ingrediënten en is vrij van iedere schadelijke toevoeging.

Wat een Nutribites eiwitshake bevat:

  • Whey-eiwitten van Nederlandse boeren
    Waar een strenge controle op zit, zodat we zeker weten dat het proteïnegehalte klopt en de whey vrij is van hormonen.
  • Ongeraffineerde kokosbloesemsuiker
    Een onbewerkt natuurproduct dat naast een lekkere smaak ook vitaminen en mineralen levert, de bloedsuikerspiegel stabiel houdt, en koolhydraten bevat zodat je spieren optimaal kunnen groeien en herstellen.
  • Vitaminen en mineralen
    Zo krijg je ook de micronutriënten binnen, zonder de schadelijke zoetstoffen.

Wat het niet bevat:

  • Geraffineerde suiker
  • Schadelijke zoetstoffen

Voor een gezonde, zuivere eiwitshake kun je dus voor Nutribites kiezen. Zorg in ieder geval  dat je shake aan bovengenoemde richtlijnen voldoet, ook als je niet voor Nutribites kiest.

2 Reacties
  • Erick

    2 mei 2017 at 13:32 Beantwoorden

    Duidelijk artikel. Eindelijk een partij die onderbouwing geeft over hun keuzes.
    De Nutribites shakes zijn niet voor mij (heb een gezonde BMI waarde) maar ik ga het onthouden voor cliënten in mijn praktijk.

Laat een reactie achter