Is kokosbloesemsuiker een gezond alternatief voor tafelsuiker?

Witte suiker voegt niks toe aan je voedselpatroon; het is een dikmaker, een belangrijke veroorzaker van veel chronische ziektes en is ook nog eens slecht voor je gebit. Redenen genoeg om suiker te laten staan.

In dit artikel lees je waarom kokosbloesemsuiker (onjuist ook wel eens kokospalmsuiker of kokossuiker genoemd) een interessant alternatief kan zijn.

In tegenstelling tot gewone suiker bevat kokosbloesemsuiker een aantal nuttige voedingsstoffen. In dit artikel lees je welke dat zijn.

Wat is kokosbloesemsuiker precies?

Kokosbloesemsuiker (Gula Java) wordt gewonnen uit de bloesem van de kokospalmboom: de coco nucifera. Dit is overigens niet dezelfde palm die gebruikt wordt voor het produceren van palmsuiker.

Duurzame productie
Boeren in Indonesië en op de Filipijnen maken een sneetje in de schacht van de kokosbloesem. Vervolgens tappen ze het vocht wat daar uit komt af en vangen dat op in bamboe-emmers. Ze verwarmen het verzamelde sap op een middelmatig hete warmtebron terwijl het vocht ondertussen verdampt.

De nectar verandert in een dikke, stroperige siroop die vervolgens in een mal gegoten wordt. Als het afkoelt ontstaan er blokken suiker in kristalvorm. Die worden vervolgens weer vermalen. Zo ontstaat kokosbloesemsuiker.

Het grote voordeel van deze methode is dat er geen bomen sneuvelen of akkers platgebrand worden zoals bijvoorbeeld bij suikerriet op grote schaal gebeurt. De kokospalm groeit en bloeit gewoon door. Het is dus een duurzame manier van suiker produceren.

Voedingsstoffen in kokosbloesemsuiker

Kokosbloesemsuiker is minder bewerkt dan gewone tafelsuiker.

Het water in de nectar verdampt tijdens het productieproces en de kokosbloesemsuiker wordt niet extreem verhit. Daardoor blijven vitamines en mineralen behouden.

In kokosbloesemsuiker zitten o.a. kleine hoeveelheden:

  • Kalium
  • Magnesium
  • Zink
  • IJzer
  • Vitamine B1
  • Vitamine B2
  • Vitamine B3
  • Vitamine C

Daarnaast bevat kokosbloesemsuiker inuline. Dit is een vezelsoort die je spijsverteringskanaal in topconditie houdt (8), voor een betere stoelgang zorgt (9), helpt om de bloedsuikerspiegel te stabiliseren (10) en helpt bij het afvallen (11,12).

Inuline wordt ook gelinkt aan een betere opname van mineralen zoals magnesium en calcium (13), waardoor je bijvoorbeeld sterkere botten krijgt en makkelijker kunt ontspannen.

Kort samengevat: kokosbloesemsuiker bevat vitamines en mineralen, en kan bijdragen aan een goede spijsvertering en een betere opname van voedingsstoffen.

Glycemische index (GI) van kokosbloesemsuiker

De glycemische index, ook wel aangeduid als GI, is een eenheid om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en daarna als glucose worden opgenomen in het bloed. Druivensuiker heeft bijvoorbeeld een GI van 100.

Waarom is de GI belangrijk?
Koolhydraten met een lage GI houden je bloedsuikerspiegel stabiel. Hierdoor krijg je meer energie en kun je sneller een paar kilo’s afvallen.

Volgens een Australisch onderzoek is de glycemische index van kokosbloesemsuiker 54. Dat is een stuk lager dan normale witte suiker die een GI van 65 heeft.

Verwarring
Uit een onderzoek uit 2014 van de Food and Nutrition Research Institute, Republic of Philippines bleek dat kokosbloesemsuiker een GI heeft van 35. De resultaten van dit onderzoek worden echter in twijfel getrokken en de publicatie is inmiddels teruggetrokken.

Voor jou betekent dit dat je er vanuit moet gaan dat kokosbloesemsuiker een GI heeft van 54; nog steeds een stuk lager dan gewone tafelsuiker.

Koolhydraten in kokosbloesemsuiker
Kokosbloesemsuiker bestaat uit sucrose (70–79 %) gevolgd door glucose en fructose (3–9 %). Wat betreft het aantal calorieën doet kokosbloesemsuiker niet onder voor gewone witte suiker: een theelepel bevat 4 gram koolhydraten en 16 calorieën.

Kokosbloesemsuiker: geen wondermiddel, wel een gezonder alternatief voor tafelsuiker

Suiker blijft natuurlijk suiker, maar er zitten grote verschillen in het type suiker.

Kokosbloesemsuiker is niet geraffineerd. Omdat het minder bewerkt is dan tafelsuiker, bevat het meer voedingsstoffen. Kokosbloesemsuiker heeft ook een lage GI, waardoor je het met mate kunt gebruiken tijdens het afvallen.

Doordat kokosbloesemsuiker minder zoet smaakt, is het een mooie stap naar het minderen van suiker. Zoet eten is grotendeels aangeleerd. Het goede nieuws is dat het dus ook weer af te leren is.

Zoetstoffen als alternatief voor tafelsuiker is niet de oplossing. Zoals je in ons artikel over aspartaam kunt lezen, zorgen chemische zoetstoffen voor veel grotere problemen. Denk hierbij aan een verhoogde kans op kanker, hoofdpijn, sufheid, duizeligheid en veel meer trek in suiker (waardoor je uiteindelijk meer calorieën binnenkrijgt en dikker wordt).

Precies om deze redenen bevat onze Nutribites Shake geen chemische zoetstoffen of tafelsuiker, maar wel een kleine hoeveelheid kokosbloesemsuiker in combinatie met toegevoegde vitamines, mineralen en eiwitten.

Hoe te gebruiken?

Kokosbloesemsuiker smaakt minder zoet dan normale witte suiker. Je proeft daarnaast ook een vleugje karamel.

Bakken: gebruik kokosbloesemsuiker in plaats van tafelsuiker of rietsuiker. Zo kun je verantwoord genieten en toch profiteren van de voedingsstoffen in kokosbloesemsuiker.

Smoothie: kokosbloesemsuiker is erg lekker in je smoothie. Vooral als je zure fruitsoorten gebruikt, zoals blauwe bessen, kiwi of frambozen, geeft een theelepel kokosbloesemsuiker je smoothie een zachte, zoete smaak. Vergeet de groentes natuurlijk niet in je smoothie.

Koffie en thee: wij raden het met klem af om suiker in je koffie en thee te gebruiken. 4 suikerklontjes per dag staat gelijk aan bijna 30.000 calorieën per jaar! Kokosbloesemsuiker kan je helpen om je suikerinname langzaam af te bouwen, waardoor je sneller kunt afvallen.

Als je kokosbloesemsuiker bij de biologische winkel, natuurwinkel of supermarkt koopt, let er dan op dat de suiker niet gemengd is met andere suikers.

Conclusie

Kokosbloesemsuiker heeft 4 grote voordelen ten opzichte van gewone tafelsuiker.

  • Door de lagere GI hoeft je alvleesklier minder hard te werken.
  • Kokosbloesemsuiker is minder zoet en zorgt ervoor dat je aan een minder zoete smaak gewend raakt.
  • De vitamines en mineralen die bewaard blijven tijdens het productieproces zijn goed voor je lichaam.
  • De inuline in kokosbloesemsuiker heeft een gunstige werking op je spijsvertering, bevordert de opname van voedingsstoffen en zorgt voor een betere stoelgang.
4 Reacties
  • Irene

    4 december 2016 at 21:11 Beantwoorden

    Dank voor het duidelijke artikel. Wat is jullie mening over rauwe honing?

    • Pepijn

      9 december 2016 at 17:19 Beantwoorden

      Rauwe niet bewerkte honing is beter dan gewone suiker. Ik zou kokosbloemsuiker gebruiken als je de mogelijkheid hebt.

    • Gerda

      2 januari 2017 at 22:56 Beantwoorden

      rauwe honing werkt antibacterieel

      • Pepijn

        3 januari 2017 at 10:03 Beantwoorden

        Kijk uit met teveel rauwe honing Gerda. Er zitten inderdaad enkele goede eigenschappen aan, maar het laat ook je bloedsuikerspiegel heel snel stijgen en dat maakt afvallen erg moeilijk.

Laat een reactie achter