Zo verbrand je gemakkelijk je lichaamsvet

Eiwitten zijn misschien wel de belangrijkste voedingsstoffen. Eiwitten behoren namelijk tot de fundamentele bouwstenen van alle levende wezens, dus ook mensen.

In dit artikel vertel ik je meer over waarom eiwitten voor jou nou zo belangrijk zijn en welke eiwitten je helpen aan een gezonder en slanker lichaam, en welke eiwitten absoluut niet.

Zoals ik al zei is je hele lichaam opgebouwd uit eiwitten, ze vormen de meest schone brandstof voor je lichaam en helpen je lichaam kapotte cellen te repareren.

Vele wetenschappelijke studies tonen daarom ook aan dat de juiste (!) eiwitten gewichtsverlies bevorderen én je gezondheid verbeteren.

In dit artikel vertel ik je precies hoeveel en welke eiwitten je het best kunt nemen voor optimaal resultaat.

Laten we beginnen met een hele beknopte maar zeer duidelijke omschrijving…

Wat zijn eiwitten?

Onze voeding kan worden onderverdeeld in de volgende macronutriënten:

  • Koolhydraten
  • Vetten
  • Eiwitten

Koolhydraten en vetten zijn brandstoffen voor het lichaam.

Eiwitten (ook wel proteïnen genoemd) zijn hoofdzakelijk bouwstoffen, maar bij een gebrek aan koolhydraten en vetten kunnen eiwitten ook worden ingezet als brandstof.

Eiwitten komen voor in iedere cel van ons lichaam, en zorgen onder andere voor de aanmaak en vernieuwing van spieren, botten, pezen, huid, haar, nagels en organen.

Het lichaam breekt eiwitten uit voeding af tot kleinere deeltjes: aminozuren. Deze aminozuren zijn erg belangrijk tijdens het afvallen.

Voor volwassenen bestaan er grofweg zo’n 9 essentiële aminozuren en 13 niet-essentiële aminozuren. De 9 essentiële aminozuren kan je lichaam niet zelf aanmaken en moet je binnenkrijgen via voeding.

Samenvatting: Eiwitten zijn hoofdzakelijk bouwstoffen voor het lichaam, maar kunnen ook als brandstof dienen. Het lichaam breekt eiwitten af tot aminozuren.

Eet dit eiwit voor optimaal gewichtsverlies

Eiwitten kunnen worden onderverdeeld in plantaardige en dierlijke eiwitten.

Plantaardige eiwitten vind je onder andere in groenten, peulvruchten, noten, zaden en havermout. Dierlijke eiwitten komen voor in vis, vlees, eieren en zuivel.

Het voordeel van plantaardige eiwitten is dat deze een hoge voedingswaarde hebben. Ze zijn van nature rijk aan vezels en diverse vitamines en mineralen die je helpen om af te vallen.

Het voordeel van dierlijke eiwitten is dat zij het meest complete aminozuurprofiel hebben. Dierlijke eiwitten bevatten alle 9 essentiële aminozuren die het lichaam niet zelf kan aanmaken.

De beste manier om gezond en slank te worden is door zowel dierlijke als plantaardige eiwitten in je maaltijden op te nemen.

Samenvatting: Eiwitten worden onderverdeeld in plantaardige en dierlijke eiwitten. Dierlijke eiwitten bevatten alle essentiële aminozuren.

De beste en makkelijkste vorm van eiwitten

Dierlijke eiwitten bevatten dus alle essentiële aminozuren, dit maakt ze uitstekend geschikt voor het vetverbrandingsproces.

Van alle dierlijke eiwitten en whey-eiwit het meest compleet. De biologische waarde is wel 104. Ter vergelijking: vis is 70 en melk is 60.

Het best denkbare eiwit om mee af te slanken is dus whey. Whey (of wei) is in eerste instantie een vloeistof; een vloeistof met veel hoogwaardige eiwitten die ontstaat bij de productie van kaas.

Voor de consumentenmarkt wordt whey verwerkt tot poeder, meestal in de vorm van concentraat (met 29-89% eiwit). Whey is dus een kwaliteitseiwit in geconcentreerde vorm.

En omdat het in poedervorm beschikbaar is, is het ook de makkelijkste vorm van eiwitten. Je kunt het gewoon in je keukenkastje bewaren en met nemen als je je vetverbranding een boost wilt geven.

Maar let op, niet alle whey eiwit shakes zijn hetzelfde! Je hebt heel erg veel ongezonde whey-eiwitshakes, omdat daar kunstmatige zoetstoffen aan worden toegevoegd.

Ongezond: Kunstmatige zoetstoffen

Intensieve zoetstoffen kunnen je lichaam meer schade toebrengen dan suiker zelf. Ons lichaam is niet gemaakt om deze stoffen te verwerken, en het kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, darmproblemen en zelfs depressieve gevoelens [8]. De zoetstoffen zorgen net als suiker voor een hoge stijging en daling in je bloedsuikerspiegel en insulineniveau [9,10,11].

Eiwitshakes en intensieve zoetstoffen

Om de eiwitshake zoet te maken voegen producenten van eiwitshakes zoetstoffen toe. Hierdoor houden ze het gehalte aan koolhydraten en het aantal calorieën laag. Controleer jouw eiwitshake op schadelijke zoetstoffen. Let erop dat de shake geen van de onderstaande zoetstoffen bevat:

  • Acesulfaam-K (E 950)
  • Aspartaam (E 951)
  • Cyclamaat (E 952)
  • Sacharine (E 954)
  • Sucralose (E 955)
  • Aspartaam-acesulfaamzout (E 962)

De fout die mensen maken met een koolhydraatarm dieet

Sinds enkele jaren is het koolhydraatarme dieet populair onder degenen die gewicht willen verliezen. En niet zonder reden: onderzoek heeft aangetoond dat je met een koolhydraatarm dieet sneller en meer afvalt dan met een standaard, vetarm dieet [12]. De voedingsmiddelenindustrie speelt maar wat graag in op de koolhydraatarme trend.

Maar door deze extreme focus op koolhydraatarm eten zijn mensen het besef kwijtgeraakt dat we koolhydraten nodig hebben om te functioneren. Koolhydraten zijn essentiëel als je je spieren wilt behouden en wilt laten groeien [13]. En dat is iets waar velen zich niet van bewust zijn. Dat is ook één van de redenen waarom de shakes van Nutribites gezoet zijn met kokosbloesemsuiker. Hierover leggen we je in de volgende sectie alles uit.

De beste ingrediënten voor een gezonde eiwitshake

Een gezonde eiwitshake bevat enkel ingrediënten met een hoge voedingswaarde en bevat geen schadelijke stoffen. Met deze filosofie komen we uit bij een eiwitshake die bestaat uit de volgende ingrediënten:

  1. Whey-proteïnen
  2. Kokosbloesemsuiker
  3. Eventuele aanvullingen van vitaminen en mineralen

Hieronder lees je van ieder ingrediënt waarom nu juist deze de gezondste keuze is binnen de wereld van de eiwitshakes.

  1. Kokosbloesemsuiker

Kokosbloesemsuiker is een onbewerkte suiker die wordt gewonnen door de nectar van de kokospalm in te dikken en te drogen. Er komt geen verhitting of raffinage kijken bij het maken van kokosbloesemsuiker. Hierdoor blijven de vitamines en mineralen in de suiker behouden. Kokosbloesemsuiker bevat kleine hoeveelheden B-vitaminen en antioxidanten, en de mineralen zink, ijzer, calcium en kalium.

Maar de ware kracht van kokosbloesemsuiker schuilt in de afgifte van de energie. Kokosbloesemsuiker bevat inuline, een soort vezel die vermoedelijk de opname van kokosbloesemsuiker vertraagt. Kokosbloesemsuiker levert dus over een langere periode een gedoseerde hoeveelheid energie.

  1. Whey: de beste eiwitten

Whey, de Engelse term voor wei, is een compleet eiwit van hoge kwaliteit, en bevat alle aminozuren.

Whey is de allerbeste keuze voor eiwitshakes:

  • Snelste opname van eiwitten
  • Meeste spiergroei
  • Langst verzadigende eiwit
  • Snelle vetverbranding (snel afvallen)

De kracht van whey is dat het zeer snel wordt opgenomen door het lichaam, in tegenstelling tot de meeste andere vormen van eiwitten [1]. Ook is whey de onverslaanbare winnaar voor spiergroei. Onderzoek toont aan dat whey beter is dan andere eiwitten, zoals soja en caseïne, om je spieren te laten groeien [2, 3].

Afvallen met whey

Uit onderzoek blijkt dat whey het eiwit is dat het langst verzadigt [3,4]. Met een eiwitshake van whey krijg je dus minder snel weer trek, waardoor je je calorie-inname laag kan houden en je vet verliest.

Bovendien blijkt uit de wetenschap dat je met whey meer vet verbrandt dan met welk ander eiwit dan ook [4,5,6,7]. Daarom gebruiken wij whey-eiwitten in de Nutribites Shake.

  1. Gezonde aanvullingen: zuivere vitaminen en mineralen

Een gezonde eiwitshake is aangevuld met vitamines en mineralen. Zeker als je de shake gebruikt als maaltijdvervanger. Zorg ervoor dat je eiwitshake altijd is aangevuld met alle essentiële vitamines en mineralen.

De eiwitshakes van Nutribites bevatten toegevoegde vitaminen en mineralen. Met één shake heb je al 12,5% van alle essentiële vitaminen en mineralen binnen die je op een dag nodig hebt.

De utieme eiwitshake

Om bovenstaande redenen hebben wij onze eigen eiwitshakes samengesteld. De shake bestaat uit enkel pure, schone ingrediënten en is vrij van iedere schadelijke toevoeging.

Wat een Nutribites eiwitshake bevat:

  • Whey-eiwitten van Nederlandse boeren

Waar een strenge controle op zit, zodat we zeker weten dat het proteïnegehalte klopt en de whey vrij is van hormonen.

  • Ongeraffineerde kokosbloesemsuiker

Een onbewerkt natuurproduct dat naast een lekkere smaak ook vitaminen en mineralen levert, de bloedsuikerspiegel stabiel houdt, en koolhydraten bevat zodat je spieren optimaal kunnen groeien en herstellen.

  • Vitaminen en mineralen

Zo krijg je ook de micronutriënten binnen, zonder de schadelijke zoetstoffen.

Wat het niet bevat:

  • Geraffineerde suiker
  • Schadelijke zoetstoffen

Voor een gezonde, zuivere eiwitshake kun je dus voor Nutribites kiezen. Zorg in ieder geval dat je shake aan bovengenoemde richtlijnen voldoet, ook als je niet voor Nutribites kiest.

Bonus 1: Eetbuien en Nutribites eiwitten

Als je een eetbui ervaart, dan eet je dingen waar je later spijt van krijgt. Een eetbui is vaak het gevolg van een onderliggende emotie.

De juiste eiwitten zullen je helpen om eetbuien te voorkomen.

Onderzoek toont aan dat het eten van een eiwitrijk ontbijt (40% eiwitten, 40% koolhydraten en 20% vetten) het verlangen naar ongezonde tussendoortjes afremt en het toegeven aan nachtelijke eetbuien vermindert [8].

Minder eetbuien en minder behoefte aan snacks wordt toegeschreven aan het gunstige effect dat een verhoogde eiwitinname heeft op de aanmaak van het verslavingshormoon dopamine [9].

Daarom heeft de Nutribites Shake voldoende hoge kwailtiet eiwitten. Zo kun je met een shake als ontbijt je eetbuien gemakkelijker onder controle houden.

Samenvatting: De Nutribites Shake kan het verslavingshormoon dopamine in balans brengen, waardoor je minder last hebt van eetbuien.

Bonus 2: Langer een verzadigd gevoel (geen honger!)

Van de eiwitten heb je langer een verzadigd gevoel dan van koolhydraten of vetten [1]. Als je voldoende eiwitten eet heb je dus minder snel honger.

Honger is een gewaarwording in de hersenen die wordt aangestuurd door hongerhormonen. Eén daarvan is ghreline, dat wordt aangemaakt door de maagwand.

Zodra ghreline via de bloedbaan je hersenen heeft bereikt, wordt het effect merkbaar: je voelt ineens dat je honger hebt!

Bij het nemen van de Nutribites Shake maken de cellen van je maagwand juist minder ghreline aan, waardoor je minder snel honger krijgt. Door eiwitten te eten kom je dus niet zo gauw in de verleiding om te snacken en val je gemakkelijker af.

Samenvatting: De Nutribites Shake geeft je langer een verzadigd gevoel je komt dus niet snel in de verleiding om te overeten.

Geen reacties

Reacties zijn uitgeschakeld voor dit bericht.