Waarom calorieën tellen niet altijd werkt (en wat je eraan kunt doen)

In vele boeken is calorieën tellen afslanktip nummer één. Helaas doet deze ‘tip’ je soms meer kwaad dan goed.

Sterker nog, calorieën tellen is misschien wel het gevaarlijkste advies dat je kunt krijgen als je wilt afvallen. In dit artikel leer je waarom dat zo is, en leer je wat je juist wel moet doen om snel jouw overtollige kilo’s te verbranden.

Als je het advies uit dit artikel niet opvolgt, wordt afvallen erg lastig. Je lichaam raakt zodanig van slag dat het vet alleen maar sterker vasthoudt.

Minder dan 1600 calorieën per dag eten is NIET de oplossing. Laten we nu kijken naar wat WEL werkt.

Inhoud:

Voordat je gemakkelijk van je overtollige lichaamsvet af komt is het belangrijk dat je begrijpt waarom het er zit. Om dat te begrijpen leggen we je eerst uit wat calorieën zijn.

Wat zijn calorieën?

Tijdens de natuurkundeles heb je het misschien wel geleerd: een kilocalorie is de hoeveelheid energie die nodig is om 1 kilogram water met 1 graad Celsius te laten stijgen.

Om direct een misverstand uit de weg te ruimen: in ons spraakgebruik zeggen we calorie, terwijl we kilocalorie bedoelen. Een volwassen vrouw heeft per dag zo’n 2000 kilocalorieën nodig.

In dit artikel houden we voor het gemak kilocalorieën (kcal) aan.

Ruststofwisseling

Je lichaam heeft energie nodig om de ruststofwisseling in stand te houden. Je verbrandt, ook als je niks doet, calorieën om je hart te laten kloppen, nieuwe cellen aan te maken, informatie te verwerken, de zuurstofuitwisseling op gang te houden en nog tal van andere activiteiten die je lichaam automatisch doet.

Deze energiebehoefte heet de ruststofwisseling en verbrandt ongeveer 65% van je dagelijkse caloriebehoefte. De rest van de calorieën gaat op aan het verteren van voedsel (5%) en fysieke inspanning (30%).

Je lichaam verwerkt de calorieën uit de verschillende voedingsstoffen op verschillende manieren. De drie hoofdbestanddelen van ons voedsel zijn koolhydraten, eiwitten en vetten, de zogenaamde macronutriënten.

Daarin onderscheiden we drie types calorieën:

  • Eiwit-calorieën: de calorieën verkregen uit eiwitten.
  • Vet-calorieën: de calorieën verkregen uit gezonde vetten.
  • Koolhydraat-calorieën: de calorieën verkregen uit koolhydraten.

Een andere route door het lichaam

Realiseer je dat het tellen van calorieën een slechte en soms zelfs gevaarlijke strategie is om af te vallen.

Koolhydraten, vetten en eiwitten activeren elk verschillende stofwisselingsprocessen in je lichaam. Je kunt dit vergelijken met een andere route door het lichaam.

Als je alleen calorieën zou tellen (en niet op het type calorie let), activeer je misschien de verkeerde stofwisselingsprocessen om af te vallen. Dit uit zich vaak in de situatie waarbij je enkele kilo’s kwijtraakt, maar het afvallen daarna niet meer lukt – je lichaamsvet zit vast.

Een bijkomend nadeel bij het eten van het verkeerde type calorieën is dat je meer honger krijgt en het dieet waarschijnlijk niet lang vol gaat houden. Daarom is het van belang dat je genoeg eiwitten en vetten eet. Diëten die je hierbij helpen zijn het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet.

In het Nutribites weekmenu hebben we er rekening mee gehouden dat je precies de juiste verhouding eiwitten, vetten en koolhydraten binnenkrijgt om af te vallen en buikvet te verbranden. Het weekmenu kun je onderaan dit artikel gratis downloaden.

De oplossing is dat je niet alleen op het aantal calorieën let, maar ook goed kijkt naar het type calorie dat in de voeding zit. Zo val je direct, gezond en snel af – en zul je ook je buikvet kwijtraken.

Kun je afvallen met calorieën tellen?

Calorieën tellen is achterhaald. Of beter gezegd: het is niet compleet. Het type calorie is veel belangrijker.

Onderzoek
In een recente publicatie van de American Associaton for the Advancement of Science toonde onderzoek aan dat het lichaam inderdaad anders omgaat met de verschillende types calorieën.

In het onderzoek kregen twee verschillende testgroepen gedurende de dag precies hetzelfde aantal calorieën binnen, maar van verschillende types.

De testgroep die meer gezonde calorieën kreeg (bestaande uit eiwitten, gezonde vetten en groenten) verloor in totaal meer dan 4 procent van hun totale vetpercentage.

Mensen uit de meest succesvolle groep die meer eiwitten en vetten aten, verbrandden daarnaast ook nog eens meer buikvet.

Dit wordt veroorzaakt door het feit dat eiwitten het afslankhormoon leptine activeren.

Leptine is het hormoon dat ervoor zorgt dat je hongergevoelens verdwijnen en je stofwisseling versnelt – een zeer effectieve combinatie om op een gezonde manier vet te verbranden.

Kort samengevat: het tellen van calorieën is niet compleet. Het type calorie is net zo belangrijk. Eiwit- en vetcalorieën hebben een gunstig effect op je hormonen en helpen je om af te slanken.

Laat je lichaam calorieën tellen

Calorieën tellen geeft je inzicht in hoeveel energie je binnenkrijgt en verbruikt. Maar hier kun je absoluut niet blind op vertrouwen.

Wij raden je dan ook aan om geen calorieën te tellen, maar te kiezen voor gezonde voeding: eiwitrijk en natuurlijk. Hierdoor val je blijvend af – zonder elke dag bezig te zijn met het tellen van calorieën.

Eet eiwitrijke voeding en laat je lichaam calorieën tellen.

Elk lichaam is uniek. Er bestaat geen exacte kopie van jou en daarom is het geen goed idee om iedereen hetzelfde advies te geven.

Er is één iemand op de hele wereld die precies weet hoeveel calorieën jij moet eten: dat ben je zelf. Of eigenlijk, dat is je lichaam.

Jouw lichaam weet precies wanneer het genoeg calorieën binnenkrijgt en wanneer niet. Als het voldoende calorieën heeft heb je een voldaan gevoel, als het te weinig calorieën krijgt hebt heb je een hongergevoel.

Door te leren luisteren naar je lichaam eet je exact het juiste aantal calorieën.

Het enige dat jij moet weten is dat eiwitcalorieën en vetcalorieën je sneller helpen afvallen dan koolhydraatcalorieën. Kies dus voor maximaal 100 gram koolhydraten per dag.

Je hongerhormonen in balans met het gratis weekmenu

Er is echter één belangrijke kanttekening. Om op dit hongersignaal te kunnen vertrouwen is het belangrijk dat je hormonen in balans zijn.

Je krijgt je hongerhormonen in balans door eiwitrijk te eten en je lichaam te voeden met vitamines en mineralen. Op deze manier kun je helemaal op je eigen lichaam vertrouwen. Zodra je honger hebt, eet je een gezonde maaltijd. Als je geen honger hebt, eet je niet. Eenvoudiger kan het niet.

Maar let op: voedselproducenten stoppen allerlei stofjes in hun producten om je hongerhormonen van slag te maken, zodat je meer (van hun product) gaat eten.

Je hebt bepaalde voedingsstoffen en afslanktips nodig om hiertegen bestand te zijn. Speciaal voor iedereen die geen calorieën wilt tellen en op een gezonde en prettige manier vet wilt verbranden, hebben wij een speciaal eiwitrijk weekmenu samengesteld.

Het weekmenu met recepten zorgt ervoor dat…

  1. Je binnen 2 dagen minder trek hebt in suikers
  2. Jouw vetverbranding sneller werkt
  3. Je jouw eigen hongersignalen weer kunt vertrouwen
  4. Je geen calorieën meer hoeft te tellen

Zoals je in dit artikel hebt gelezen, zorgen de juiste types calorieën ervoor dat je gauw afvalt en meer buikvet verliest. In het gratis weekmenu hanteren we de juiste verhouding eiwitten, vetten en koolhydraten voor optimaal gewichtsverlies.

Door hieronder je e-mailadres achter te laten, krijg je het weekmenu onmiddellijk in je mailbox.

4 reacties op “Waarom calorieën tellen niet altijd werkt (en wat je eraan kunt doen)

  1. Wilma zegt:

    Hallo,

    Fijn om te lezen dit uitgebreide artikel. Ik eet al een tijdje volgens jullie methode en het voelt erg fijn. Ik heb eigenlijk geen honger. Calorieën tellen doe ik ook nauwelijks meer. Ik heb alleen erg veel last van een opgeblazen gevoel nadat ik veel groenten gegeten heb, hoe kan dat? Suiker is nu wel veel makkelijker op niet te gebruiken, daar ben ik erg blij mee.

    Groet,
    Wilma

    • Pepijn zegt:

      Sommige rauwe groenten kunnen je inderdaad een opgeblazen gevoel veroorzaken. Let goed op om welke groenten het gaat. Het is voor jou dat beter om die groenten (licht) te verwarmen voordat je ze eet.

    • Pepijn zegt:

      Hallo Cora, het belangrijkste is dat je luistert naar je lichaam. Als je geen trek hebt hoef je niet te eten. Zolang je niet enkele dagen achter elkaar onder de 1400 calorieën komt, is er niets aan de hand. Je kunt dan het tussendoortje dus gewoon overslaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *