Afvallen met shakes – Zo verlies je snel en gezond al je overtollige lichaamsvet

Als je toepast wat je in dit artikel leert, zul je in 2 weken tijd tot wel 5 kilo afvallen.

Je leert wat werkelijk goede afslankshakes zijn en hoe je (met de afslankshakes uit dit artikel) niet alleen je overtollige lichaamsvet kunt verbranden, maar ook nog eens je gezondheid een boost kunt geven.

Na het lezen van dit artikel weet jij precies hoe je een goede kwaliteit shake kunt herkennen, en weet je welke shakes (zeer) schadelijk zijn voor je gezondheid.
Als je dit artikel niet leest, is de kans groot dat je je niet alleen vaak moe en futloos zal blijven voelen, maar dat je ook nog eens je gezondheid ernstig in gevaar brengt – met alle gevolgen van dien.

Het doel van dit artikel is om jou te helpen om voor een goed shake-dieet te kiezen – zodat je niet ongemerkt de kans op chronische ziektes verhoogt.

Eiwit is het belangrijkste ingrediënt van een goede afslankshake, dus laten we daarmee beginnen.

Waarom werkt afvallen met eiwitshakes zo goed?

In meerdere studies is aangetoond dat je afvalt van een dieet met extra eiwit [1,2]. Maar hoe werkt dat dan precies? Waarom val je af van eiwit?

Hier zijn de 3 belangrijkste redenen:

1. Langer een verzadigd gevoel

Van eiwitten heb je langer een verzadigd gevoel dan van koolhydraten of vetten [1]. Als je voldoende eiwitten eet heb je dus minder snel honger.

Honger is een gewaarwording in de hersenen die wordt aangestuurd door hongerhormonen. Eén daarvan is ghreline, dat wordt aangemaakt door de maagwand.

Zodra ghreline via de bloedbaan je hersenen heeft bereikt, wordt het effect merkbaar: je voelt ineens dat je honger hebt!

Bij het eten van eiwit maken de cellen van je maagwand juist minder ghreline aan, waardoor je minder snel honger krijgt. Door eiwitten te eten kom je dus niet zo gauw in de verleiding om te snacken en val je gemakkelijker af.

2. Je denkt minder aan eten

Als je genoeg eiwit eet, denk je minder aan eten. Hoe minder je aan eten denkt, hoe gemakkelijker het is om je eetlust te bedwingen en kilo’s te verliezen.

Wetenschappers hebben het aangetoond: als je genoeg eiwit eet, denk je veel minder aan eten.

Gedachten over voedsel kunnen zo voor 60 % worden teruggedrongen, en de behoefte om ’s avonds laat te snacken kan worden gehalveerd, zo bleek uit een publicatie in Obesity van april 2011.

3. Stimuleert de vetverbranding

Het eten van extra eiwit stimuleert je vetverbranding [3].

Je lichaam kan drie brandstoffen gebruiken om energie uit te halen: koolhydraten, eiwitten en vetten.

Zolang er koolhydraten (suikers) in het lichaam aanwezig zijn, gaat je lichaam niet over op het verbranden van eiwit of vet.

Eiwit verbranden kost extra energie. Je lichaam haalt die energie uit de vetvoorraad. Resultaat: er wordt vet verbrand. Daarom val je af als je extra eiwit eet.

Je stofwisseling wordt ook nog eens versneld, omdat je minder van het hongerhormoon ghreline aanmaakt als je eiwit eet. De vetverbranding gaat zo nog sneller.

Samengevat: extra eiwit eten is een goede manier om af te vallen. Door eiwit te eten ben je langer verzadigd, denk je minder aan eten en wordt je vetverbranding gestimuleerd.

Drink 1 tot 2 eiwitshakes per dag voor het beste resultaat. Gebruik hiervoor het gratis eiwitrijke NutriBites weekmenu dat je onderaan dit artikel kunt downloaden. Met het weekmenu verlies je op een snelle en gezonde manier tot 3 kilo per week in de eerste weken.

Het voordeel van whey-eiwit

Het best denkbare eiwit om mee af te slanken is whey. Whey (of wei) is in eerste instantie een vloeistof; een vloeistof met veel hoogwaardige eiwitten die ontstaat bij de productie van kaas.

Voor de consumentenmarkt wordt whey verwerkt tot poeder, meestal in de vorm van concentraat (met 29-89% eiwit) of isolaat (> 90% eiwit). Whey is dus een kwaliteitseiwit in geconcentreerde vorm.

(Kracht)sporters hebben whey vaak in hun keukenkastje staan, omdat het de aanmaak van spiereiwitten bevordert. Jij kunt whey-eiwit gebruiken om jouw vetverbranding een extra boost te geven.

Whey: het beste afslankeiwit

Als je wilt afslanken met eiwit, dan is whey-eiwit de beste keuze [4]. Whey heeft niet alleen alles in huis om je lichaam goed te laten functioneren, het verbetert ook je gezondheid.

3 redenen om whey-eiwit te kiezen:

1. Whey-eiwit is compleet

Whey-eiwit is heel compleet van samenstelling [5]. Eiwitten bestaan uit aminozuren.

Je lichaam heeft 22 verschillende aminozuren nodig om de honderdduizenden lichaamseiwitten te kunnen maken die ervoor zorgen dat je lijf zonder haperen functioneert: spiereiwitten, transporteiwitten, enzymen, antistoffen en hormonen.

9 van die 22 aminozuren kan je lichaam niet zelf aanmaken en moeten dus uit voeding komen. Deze noemen we essentiële aminozuren.

Whey bevat alle 22 aminozuren die je nodig hebt, ook de 8 aminozuren die je lijf niet zelf kan aanmaken.

Hoe completer een eiwitshake is qua essentiële aminozuren, hoe meer soorten lichaamseiwitten je lichaam er mee kan maken.

Die bruikbaarheid voor je lichaam kun je uitdrukken in een getal: de biologische waarde. Whey heeft een biologische waarde van 104 en scoort daarmee beter dan de beste dierlijke eiwitbron: ei (100).

Whey scoort ook beter op biologische waarde dan de plantaardige eiwitbronnen, die meestal één of meerdere essentiële aminozuren missen.

Tabel: Biologische waarde van eiwitten

whey 104
heel ei 100
rundvlees 80
kip 79
soja-eiwit 74
vis 70
tarwe gluten 64
(koe)melk 60

2. Goed verteerbaar

Whey-eiwitten zijn goed verteerbaar en worden snel opgenomen in de darmen [6]. Daardoor heb je er optimaal profijt van als je wilt afvallen.

Voor de beste opname van voedingsstoffen is het belangrijk dat je naast eiwitshakes ook vast voedsel eet. Onderaan dit artikel vind je een uitgebreid weekmenu met recepten voor alle maaltijden van de dag.

Gebruik het weekmenu in combinatie met eiwitshakes voor het beste resultaat.

3. Whey is gezond

Whey heeft nog vele andere gezondheidsvoordelen. Het helpt je niet alleen afvallen, het is ook gezond [2,6,7,8]. Zo is er wetenschappelijk bewijs dat whey:

  • de bloeddruk verlaagt
  • het cholesterolgehalte vermindert
  • het antioxidantenniveau verhoogt, waardoor je lichaamscellen beter bestand zijn tegen agressieve stoffen die bij de stofwisseling ontstaan
  • het immuunsysteem een boost geeft
  • ontstekingen remt
  • virussen terugdringt
  • hart- en vaatziekten, depressies en botontkalking tegengaat
  • insulineresistentie bij diabetes 2 terugdringt

In het kort

Whey is het beste eiwit als je wilt afvallen met shakes, en wel om drie redenen.

  1. Whey bevat alle aminozuren die je lichaam nodig heeft (ook de 8 essentiële aminozuren die je lichaam zelf niet kan aanmaken).
  2. Whey is goed verteerbaar en wordt snel opgenomen in je darmen.
  3. Whey is goed voor de gezondheid, omdat het onder andere je bloeddruk en je cholesterolgehalte verlaagt, en je immuunsysteem activeert.

Kies dus in je dieetshake altijd voor whey-eiwit en niet voor plantaardig eiwit.

Afvallen met shakes: de checklist

Met een goede dieetshake kun je in 2 weken tot wel 5 kilo afvallen.

Als je op internet zoekt naar dieetshakes, dan duizelt het je al gauw. Welk eiwitpoeder moet je kiezen? Welk shakedieet werkt het beste? Waar moet je op letten?

De kwaliteit van shakes is erg belangrijk. Veel afslankshakes bevatten allerlei ongezonde, onnatuurlijke ingrediënten zoals toegevoegde suikers of zoetstoffen.

Daarom is het belangrijk om goed op de verpakking te kijken. Zo herken je een gezonde dieetshake.

Hieronder vind je een handige checklist om in één oogopslag te zien of de afslankshake gezond is.

Een kwalitatief goede eiwitshake bevat:

Whey-eiwitten. De beste afslankhakes hebben whey als afslankcomponent. Van alle eiwitten worden whey-eiwitten het snelste en gemakkelijkste door je lichaam opgenomen. Met whey-shakes val je dus optimaal af.

Kijk uit: goedkope whey-poeders zijn vaak van mindere kwaliteit, omdat ze van het afval van de zuivelindustrie worden gemaakt.

Minder dan 15 gram eiwit per shake. Per maaltijd kun je maar een beperkte hoeveelheid eiwit verteren. Meer dan 15 gram eiwit per shake heeft geen zin; dat is alleen maar ballast voor je lichaam.

Als je uitgaat van normale lichaamsactiviteit en maximaal 2 shakes per dag, is minder dan 15 gram eiwit per shake een prima hoeveelheid.

Toegevoegde vitaminen en mineralen. Die zorgen voor een optimale opname van eiwitten en andere voedingsstoffen, en hebben zo een toegevoegde waarde.

Jouw voedsel bevat voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Maar voor een goede verwerking en opname van die voedingsstoffen roept je lichaam de hulp in van diverse vitamines en mineralen, zoals biotine, B12 en koper.

Als die aan het eiwitpoeder zijn toegevoegd heb je dus maximaal profijt van je dieetshake.

Minder dan 4 gram suiker per shake. Meer dan dat is onnatuurlijk veel. Kijk maar eens naar de voedingswaardetabel op de verpakking. Daar staat de hoeveelheid suikers per 100 gram. 3 gram suiker per shake is ideaal.

Toch bevatten vooral de goedkopere shakes opvallend veel van dit soort dikmakende vulmiddelen (maiszetmeel, dextrose, fructose, etc.).

Van de suikers is kokosbloesemsuiker nog het beste. Het is een ongeraffineerde (niet-bewerkte) suiker uit kokosbloesem-nectar, die van nature veel waardevolle mineralen bevat.

Geen kunstmatige zoetstoffen. Kunstmatige zoetstoffen zijn vaak nog ongezonder dan suiker! Staat er op een verpakking ‘zonder toegevoegd suiker’? Dan lijkt het gezond, maar wees op je hoede.

Grote kans dat er chemische zoetstoffen in het product zitten om toch de gewenste zoetheid te krijgen, maar dan zonder calorieën.

Als je de kleine lettertjes op het etiket leest, zal je zien dat er veel zoetstoffen zijn met ingewikkelde namen.

De meest voorkomende zijn: aspartaam (E951), sucralose (E955), sacharine (E954), acesulfaam K (E950) en sorbitol (E420). Die kun je beter mijden.

Een goedgekeurde zoetstof zoals aspartaam wordt bijvoorbeeld verdacht van gezondheidsklachten zoals hoofdpijn, migraine en depressie.

Zoetstoffen op basis van de steviaplant (steviolglycosiden / E960) zijn helaas vaak ook niet zo natuurlijk als de reclames doen voorkomen. Ze worden in vele gevallen gemengd met maltodextrine (suiker), dus kijk goed op de verpakking.

Kortom: Een goede eiwitshake bevat veel kwalitatief goede whey-eiwitten, minder dan 15 gram eiwit en minder dan 4 gram suiker per shake. Daarnaast bevat het voldoende vitaminen en mineralen, weinig koolhydraten (zoals suikers) en geen kunstmatige zoetstoffen.

Wil je er zeker van zijn dat je gezonde eiwitshakes in huis haalt? Kies dan voor de Nutribites Shakes. Die voldoen aan alle eisen van de checklist.

Ze bevatten precies wat je nodig hebt om snel die 5 kilo vet te verbranden, en bevatten geen onnodige, onnatuurlijke stoffen die je lichaam belasten of mogelijk gezondheidsproblemen veroorzaken.

Goede kwaliteit eiwitshake Nutribites eiwitshake
Whey-eiwitten V
Minder dan 15 g eiwit per shake V
Minder dan 4 g suiker per shake V
Extra vitaminen en mineralen V
Geen kunstmatige zoetstoffen V
Geen genetisch gemanipuleerde ingrediënten V

Met de kwaliteitsshakes van Nutribites val je snel en gemakkelijk af, ook rond je middel.

Wil je gezond en snel afvallen, dan is het goed om naast de eiwitshakes ook gezond te eten. Dat wil zeggen: zo natuurlijk, gevarieerd en vers mogelijk, en het liefst met minder koolhydraten.

Shakedieet

Om snel af te vallen hoef je maar 1 of 2 shakes per dag te drinken. Het shakedieet van Nutribites kent 2 verschillende menu’s.

1 eiwitshake per dag + 3 gerechten, of

2 eiwitshakes per dag + 2 gerechten (de snelste methode, waarbij je 1 maaltijd vervangt door een shake)

Wil je een gratis weekmenu ontvangen? Vul dan hieronder je naam en e-mailadres in en ervaar zelf hoe makkelijk afvallen kan zijn.
Met de Nutribites afslankshakes helpen we je afvallen door je lichaam gezond te maken. Je zult dan ook merken dat het afvallen gepaard gaat met meer energie en een fit gevoel.

Vul hieronder je naam en e-mailadres in en ontvang het weekmenu helemaal gratis.

Geen reacties

Laat een reactie achter