Laatste update: 17 januari 2024

Kun je te veel vitamine B12 binnenkrijgen?

Je lichaam heeft vitamine B12 nodig voor allerlei belangrijke processen.

Maar kun je er ook te veel van in je lichaam hebben? En wanneer moet je juist een supplement nemen? Je leest het in dit artikel.

Dit artikel in het kort:

  • Vitamine B12 heeft allerlei belangrijke functies in je lichaam.
  • Vitamine B12 komt voor in dierlijke producten zoals vlees, vis, zuivel en eieren.
  • Een teveel aan vitamine B12 komt niet vaak voor.
  • Sommige mensen lopen wel een groter risico op een B12-tekort.

Wat is vitamine B12?

Vitamine B12, ook wel cobalamine genoemd, is onderdeel van het vitamine B-complex. Het vitamine B-complex bestaat uit 8 B-vitamines.

B12 is een essentiële vitamine, wat inhoudt dat je er niet zonder kan.

Het unieke aan vitamine B12 is dat het de enige wateroplosbare vitamine is waar je lichaam een voorraadje van kan opslaan. Dat doet het verder alleen bij de vetoplosbare vitamines.

Vit B12 is belangrijk voor allerlei processen in je lichaam. Zo ondersteunt het de aanmaak van rode bloedcellen, je energiestofwisseling, je gemoedstoestand en je zenuwstelsel. Daarnaast draagt het bij aan het proces van celvernieuwing en is het daardoor belangrijk voor alle cellen in je lichaam.

Vitamine B12 komt van nature voor in dierlijke producten, zoals vlees, vis, zuivel en eieren.

Aangezien het alleen in dierlijke producten voorkomt, wordt veganisten aangeraden om een B12 supplement te slikken. Ook andere groepen mensen kunnen baat hebben bij het nemen van een B12 supplement. Hierover lees je verderop in dit artikel meer.

Meer weten over vitamine B12? Lees dan ons uitgebreide artikel over vitamine B12.

In het kort: Vitamine B12 is een essentiële vitamine, waar je lichaam een voorraadje van kan opslaan. Het is belangrijk voor allerlei lichaamsprocessen en komt voor in dierlijke producten.

Nutribites Vitamine B12

Vitamine B12 helpt energie vrij te maken uit vetten, koolhydraten en eiwitten. Daarnaast heeft het effect op de gemoedstoestand, het bloed, de zenuwen en nog veel meer.

Bevat de biologisch actieve vorm van vitamine B12 in een zuigtablet met een natuurlijk aroma.

Voordelen:

  • Helpt bij vermoeidheid
  • Activeert de natuurlijke energie
  • Goed voor het geheugen
  • Lees hier alle 9 voordelen
Bekijk product

Hoeveel B12 per dag?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vitamine B12 is [2]:

Categorie ADH vitamine B12
Baby (0-6 maanden) 0,4 mcg
Baby (6-11 maanden) 0,5 mcg
Kind (1-3 jaar) 0,7 mcg
Kind (4-8 jaar) 1,3 mcg
Kind (9-13 jaar) 2,0 mcg
Kind (14-17 jaar) 2,8 mcg
Volwassenen (18 jaar en ouder) 2,8 mcg
Bij zwangerschap 3,3 mcg
Bij borstvoeding 3,8 mcg

Als je regelmatig dierlijke producten eet (vlees, vis, zuivel en eieren) krijg je over het algemeen voldoende B12 binnen.

Echter, er zit een addertje onder het gras!

Je lichaam neemt namelijk niet alle vitamine B12 uit je voeding op: van alle B12 die je binnenkrijgt, neem je in totaal maar 40% tot 50% op [3]. Onder de streep krijgen dus niet alle mensen voldoende vitamine B12 binnen.

Sommige mensen lopen extra veel risico op een B12 tekort. Verderop in dit artikel lees je daar meer over.

In het kort: De ADH vitamine B12 voor volwassenen is 2,8 mcg. Doordat je lichaam vitamine B12 moeizaam opneemt, lopen veel mensen rond met een tekort.

Kan teveel vitamine B12 kwaad?

Het komt in principe niet voor dat iemand nadelige effecten ervaart van te veel vitamine B12.

Je lichaam legt weliswaar een voorraadje vitamine B12 aan, maar zorgt er ook zelf voor dat een eventueel teveel niet wordt opgenomen. Dit wordt namelijk direct afgevoerd met je urine. Er is daarom ook geen bovengrens voor het innemen van vitamine B12 vastgesteld.

Hoge dosissen B12 worden over het algemeen als veilig beschouwd. Zelfs 1000 keer de aanbevolen hoeveelheid nemen lijkt veilig te zijn [1].

Het komt heel soms voor dat er bij iemand te veel vitamine B12 in het bloed wordt gemeten, maar dit is vaak een teken van een onderliggende aandoening.

In het kort: Er is geen maximale hoeveelheid B12 vastgesteld en zelfs zeer hoge dosissen worden over het algemeen als veilig beschouwd.

Vitamine B12 tekort

In tegenstelling tot een teveel aan vitamine B12, kan een tekort aan vitamine B12 wél sneller leiden tot gezondheidsproblemen.

Vaak merk je een B12 tekort pas na maanden of zelfs jaren op, omdat je lichaam nog lange tijd kan teren op de eigen B12 voorraad.

In sommige gevallen is de kans op een B12 tekort groter, bijvoorbeeld wanneer je:

  • Vegetarisch of veganistisch eet
  • Zwanger bent
  • Ondervoed bent
  • Een chronische darmaandoening hebt
  • Medicijnen gebruikt
  • Vaak alcohol nuttigt

Een B12 tekort kan tot uiteenlopende klachten leiden. De bekendste is bloedarmoede, wat zich vaak uit in vermoeidheid en tintelende ledematen.

In ons artikel over vitamine B12 tekort lees je alles over de oorzaken en symptomen van een B12 tekort, en ontdek je wat je kunt doen om een tekort te voorkomen.

In het kort: In tegenstelling tot een teveel aan vitamine B12, komt een B12 tekort regelmatig voor, met name bij veganisten en zwangere vrouwen. Je merkt een tekort soms pas na maanden of jaren op.

Vitamine B12 supplementen

Als je gezond bent en geen risico loopt op een vitamine B12 tekort, kun je met een gezond en gevarieerd voedingspatroon (dat dierlijke producten bevat) voldoende vitamine B12 binnenkrijgen.

Toch lopen veel mensen rond met een tekort. Daarom kan het verstandig zijn om je voedingspatroon aan te vullen met een supplement. Dit geldt met name voor mensen die risico lopen op een tekort.

Je kunt dan bijvoorbeeld kiezen voor Nutribites Vitamine B12 of Nutribites Multivitamine (waar ook vitamine B12 in zit).

Vitamine B12 wordt goed opgenomen via de slijmvliezen. Het is daarom verstandig om te kiezen voor vitamine B12 in de vorm van een B12 spray of zuigtablet.

Kies bovendien altijd voor een van onderstaande biologisch actieve vormen van B12:

  1. Methylcobalamine
    Kies deze vorm als je vermoeid bent en vooral fysieke klachten ervaart rondom je gewrichten, spieren, darmen en hormonen.
  2. Adenosylcobalamine
    Kies voor deze vorm als je vooral behoefte hebt aan ondersteuning van je concentratie, zenuwen of gemoedstoestand.

Een combinatie van de twee kan natuurlijk ook.

Zowel Nutribites Vitamine B12 als Nutribites Multivitamine bevat B12 in de vorm van methylcobalamine. Ons B12-supplement is een zuigtablet die een sterke, maar veilige dosering B12 bevat. Onze multivitamine is minder hoog gedoseerd, maar bevat wel alle essentiële vitamines en mineralen.

In het kort: Veel mensen lopen rond met een B12 tekort of hebben kans op een tekort. Het kan daarom raadzaam zijn om je voedingspatroon aan te vullen met een supplement.

Samenvatting

Vitamine B12 is essentieel voor je fysieke en mentale gezondheid.

Je lichaam zorgt er zelf voor dat een eventueel teveel aan vitamine B12 wordt afgevoerd via je urine. Daarom is de kans op een vitamine B12 teveel zeer klein. Er is om deze reden ook geen maximale hoeveelheid B12 per dag vastgesteld.

Vitamine B12 is de enige wateroplosbare vitamine waar je lichaam een voorraadje van kan aanleggen. Toch lopen relatief veel mensen rond met een tekort aan vitamine B12. Voor velen is het daarom raadzaam om een supplement te nemen.

Sommige mensen hebben meer kans op een B12 tekort. Dit geldt met name voor mensen die vegetarisch of veganistisch eten, zwanger zijn, ondervoed zijn of medicijnen gebruiken.

Een B12 tekort leidt tot uiteenlopende klachten. De meest voorkomende klacht is bloedarmoede.

Was deze informatie nuttig?

Deel pagina


Meld je aan voor meer gezondheidstips

Ontvang tips en exclusieve acties direct in je mailbox

Geen spam of verplichtingen

Schrijf een reactie
Schrijf je reactie*
Naam *
E-mail adres *

Zowel een beoordeling als een tekst zijn verplicht
comments

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
Geef als eerste een reactie!

Gezonde levensstijl

Start vandaag met Nutribites voor een gezonde levensstijl.

Close