Laatste update: 28 maart 2024

De top 7 beste vitamine voor energie en fitheid

Er zijn verschillende vitaminen en mineralen die bijdragen aan je energieniveau.

In dit artikel lees je welke vitamine voor energie er zijn en hoe ze een impact hebben op je energiestofwisseling.

Scroll de tabel naar rechts →

Voedingsstof Draagt bij aan normale energiestofwisseling Helpt bij de vermindering van vermoeidheid Helpt bij normale spierwerking Draagt bij aan een heldere geest
Magnesium ✔️ ✔️ ✔️ ✔️
Vitamine C ✔️ ✔️   ✔️
Vitamine B12 ✔️ ✔️   ✔️
Vitamine B6 ✔️ ✔️   ✔️
Vitamine B1 ✔️     ✔️
IJzer ✔️ ✔️    
Zink ✔️      

Hoe maakt je lichaam energie aan?

Je energietoevoer is nauw verbonden met je stofwisseling. Dat is het proces waarmee je lichaam stoffen uit je voeding omzet in energie.

Je lichaam gebruikt koolhydraten, eiwitten en vetten – ook wel macronutriënten. Deze stoffen worden omgezet in glucose, aminozuren en vetzuren, die je lichaam als energie kan gebruiken [1].

De energie die uit deze stoffen wordt gehaald gebruikt je lichaam voor essentiële lichaamsprocessen.

Een gezond en gevarieerd eetpatroon is belangrijk voor voldoende energie. Als je je lichaam niet goed voedt, heeft het ook niks om in energie om te zetten.

Ook als je je niet inspant heeft je lichaam macronutriënten nodig voor het reguleren van je temperatuur, hartslag en andere primaire lichaamsfuncties.

Bij je metabolisme komen ook nog andere stoffen kijken. Denk aan vitaminen en mineralen. Deze zorgen ervoor dat je lichaam de macronutriënten goed afbreken en gebruiken.

Hieronder lees je welke vitaminen en mineralen dit zijn. Zo weet je precies wat de belangrijke energie vitaminen zijn.

In het kort: Je lichaam heeft niet alleen macronutriënten, maar ook vitaminen en mineralen nodig voor een goede energiestofwisseling.

Magnesium

De eerste belangrijke voedingsstof die een rol speelt bij je energiestofwisseling is:

1.      Magnesium

Magnesium is een essentieel mineraal. Het ondersteunt wel 300 lichaamsprocessen [2]. Eén daarvan is je energiestofwisseling [3].

Daarnaast heeft magnesium invloed op twee lichaamsfuncties die met energie verbonden zijn: je spierfunctie (fysiek) en je geestelijke veerkracht (mentaal) [4]. Dit betekent dat magnesium ook van belang is als je je spierfunctie of geest wil ondersteunen.

Er zijn veel voedingsmiddelen rijk aan magnesium. Je vindt ze in ons handige overzichtsartikel Waar zit magnesium in? Ook kun je meer lezen over magnesiumcitraat, magnesiumbisglycinaat en wat de beste magnesium vormen zijn.

In het kort: Magnesium is een mineraal dat een normale energiestofwisseling ondersteunt. Het ondersteunt ook je mentale veerkracht of spierfunctie.

Nutribites magnesium bisglycinaat

Een hoogwaardig supplement dat de twee beste vormen van magnesium bevat. Zo biedt Nutribites Magnesium extra voordelen voor je gezondheid.

Voordelen:

  • Bevat magnesium bisglycinaat & citraat
  • Met vitamine B6, D3 en taurine
  • Zonder onnodige toevoegingen
  • Lees hier alle voordelen

Bekijk product

Vitamine voor energie

Naast het mineraal magnesium zijn er een aantal vitaminen die bijdragen aan een gezonde energiestofwisseling. Een belangrijke daarvan is:

2.      Vitamine C

Vitamine C draagt bij aan een normale energiehuishouding [5]. De vitamine helpt bij het losmaken van energie uit koolhydraten, vetten en eiwitten.

Dit komt omdat vitamine C een antioxidant is. Een antioxidant bestrijdt vrije radicalen die in je lichaam vrijkomen tijdens je stofwisseling en wanneer je je spieren gebruikt. In grote getale kunnen vrije radicalen nadelig zijn voor je gezondheid.

Vitamine C helpt zo bij vermoeidheid en bij het behoud van een normaal immuunsysteem.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C is ongeveer 75 milligram per dag. Je kunt van vitamine C echter nooit te veel innemen, omdat je alles wat je niet gebruikt weer via je urine verliest.

Deze voeding is rijk aan vitamine C:

  • Spruitjes
  • Paprika
  • Broccoli
  • Spinazie
  • Citrusvruchten
  • Aardbeien

In het kort: Vitamine C ondersteunt je energieniveau en draagt bij aan de vermindering van vermoeidheid.

Nutribites Vitamine C

Nutribites Vitamine C is een natuurlijke en zuurvrije vorm van vitamine C, met citrusflavonoïden voor een optimale opname.

Voordelen

  • Voor het behoud van een gezonde huid
  • Ondersteunt je weerstand
  • Activeert je natuurlijke energie
  • Goed voor de vorming van collageen
  • Ontdek alle 12 voordelen

Bekijk product

B-Vitaminen

Er zijn verschillende B-vitaminen die onmisbaar zijn voor een gezonde energietoevoer. Deze vind je hier in een handige opsomming.

3.      Vitamine B12

Vitamine B12 is een belangrijke vitamine voor energie. Het helpt namelijk bij het vrijmaken van energie uit je voeding.

Daarnaast kan vitamine B12 helpen om vermoeidheid te verminderen.

De reden hiervoor dat is vitamine B12 bijdraagt tot de normale vorming van rode bloedcellen. Deze zorgen voor het transport van zuurstof door je lichaam, wat erg belangrijk is voor je energie.

Vegetariërs en veganisten hebben meer kans op een vitamine B12-tekort [6]. Dit komt doordat vitamine B12 veel voorkomt in vlees en eieren [7].

Andere bronnen van vitamine B12 zijn:

  • Edelgistvlokken
  • Shiitake paddenstoelen
  • Zeewier

Nutribites Vitamine B12

Vitamine B12 helpt energie vrij te maken uit vetten, koolhydraten en eiwitten. Daarnaast heeft het effect op je gemoedstoestand, bloed, zenuwen en nog veel meer.

Voordelen:

  • Activeert je natuurlijke energie
  • Voor een heldere geest
  • 100% plantaardig
  • Ontdek hier alle 9 voordelen.

Bekijk product

4.      Vitamine B6

Vitamine B6 draagt bij aan je normale energietoevoer en de productie van rode bloedcellen. Op deze manier helpt vitamine B6 met het activeren van de natuurlijke energie in je lichaam [5,8].

Volwassenen hebben tussen de 1,5 en 1,8 mg vitamine B6 per dag nodig. Dit is niet veel. Met 100 gram zonnebloempitten heb je dit al bijna binnen.

Andere voedingsbronnen van vitamine B6 zijn:

  • Pistachenoten
  • Zilvervliesrijst
  • Ansjovis
  • Zalm
  • Hazelnoten

5.      Vitamine B1

De laatste belangrijke B-vitamine voor energie is vitamine B1. Deze stof ondersteunt je energieniveau doordat het helpt bij het vrijmaken van energie uit koolhydraten, eiwitten en vetten [9].

Vitamine B1 is daarnaast gunstig voor een heldere geest, goede concentratie en het geheugen.

Voedingsmiddelen rijk aan vitamine B1 zijn [10]:

  • Peulvruchten
  • Noten en zaden
  • Volkoren granen
  • Sinaasappels
  • Zuivel

In het kort: De vitamines B12, B6 en B1 zijn belangrijk voor een normale energiestofwisseling.

Nutribites Vitamine B-Complex

Nutribites Vitamine B-Complex is een krachtige formule waarmee je alle acht de B-vitaminen in een goed opneembare vorm binnenkrijgt.

Voordelen:

  • Helpt bij vermoeidheid
  • Verbetert de gemoedstoestand
  • Goed voor je geheugen
  • Lees hier alle voordelen

Bekijk product

Mineralen

6.      IJzer

IJzer is een essentieel mineraal. Je hebt het elke dag nodig en krijgt het alleen binnen via je voeding.

IJzer speelt een belangrijke rol in je energietoevoer. Het helpt daarnaast bij de vermindering van vermoeidheid [11]. Dit komt omdat ijzer bijdraagt aan een gezond transport van zuurstof door je hele lichaam.

Daarnaast is ijzer ook van belang voor je concentratie en een normaal leervermogen [12].

Er zijn bepaalde groepen mensen die een groter risico lopen op een tekort aan ijzer. Dit zijn [13]:

  • Vegetariërs
  • Veganisten
  • Mensen die menstrueren

IJzer vind je veelal in vlees, zoals kip en rund. Gelukkig zijn er ook goede vegetarische voedingsbronnen van dit mineraal. Dit zijn:

  • Tofu
  • Cashewnoten
  • Ei
  • Kidneybonen
  • Spinazie

7.      Zink

De laatste belangrijke voedingsstof voor energie is zink.

Zink is een sporenelement. Je hebt er dagelijks dus weinig van nodig. Toch is het onmisbaar voor een goede gezondheid.

Zink draagt bij aan het proces dat koolhydraten, eiwitten en vetten omzet in energie.

Ook is zink belangrijk voor het proces waarbij lichaamseiwitten worden opgebouwd.

Schaaldieren bevatten relatief veel zink. Mensen die extra zink binnen willen krijgen kunnen hier extra van eten. Mocht je dit niet lusten of willen eten, kun je extra zink binnenkrijgen via:

  • Noten en zaden
  • Pure chocolade
  • Granen
  • Rundvlees
  • Eieren
  • Zuivel

In het kort: Zowel ijzer als zink dragen bij aan een normaal energiemetabolisme in je lichaam. Je vind ze in vlees, volkoren granen, noten en zaden.

Nutribites Zink

Nutribites Zink is natuurlijk, 100% plantaardig en heeft een hoge opneembaarheid.

Voordelen:

  • Ondersteunt het immuunsysteem
  • Goed voor je geheugen
  • Goed voor huid, haar en nagels
  • Ontdek hier de 12 voordelen

Bekijk product

Tips voor meer energie

Behalve via voeding, kun je ook met veranderingen in je levensstijl invloed uitoefenen op hoe energiek je je voelt.

Hieronder vind je vijf tips voor meer energie:

  1. Slaap voldoende

Je energie staat in direct verband met je slaapgezondheid. Zorg ervoor dat je elke nacht minstens 7 uur slaapt. Het helpt ook om elke dag rond dezelfde tijd wakker te worden en naar bed te gaan en om 1 uur voor het slapen gaan alle schermen te mijden.

  1. Verminder stress

Stress kan zorgen voor een laag energieniveau en verstoorde slaap [14]. Het is daarom belangrijk dat je onnodige stress uit de weg gaat, maar ook om leert gaan met onvermijdbare stress. Denk hierbij aan sport, meditatie, ademhalingsoefeningen of tijd voor jezelf.

  1. Beweeg meer

Regelmatig bewegen is goed voor je energieniveau [15]. Het is belangrijk dat je elke dag minstens 30 minuten beweegt. Dit stimuleert je energie, je stemming en kan ook helpen met goed slapen.

  1. Ga de zon in

’s Middags wandelen in de zon is dubbel zo goed. Je beweegt dan namelijk niet alleen, maar je lichaam maakt ook vitamine D aan uit de zonnestralen die op je huid schijnen. Vitamine D helpt bij de aanmaak van melatonine, dat goede slaap bevordert. Streef ernaar om elke dag minstent 15 minuten de zon in te gaan, zoveel mogelijk onbedekt en zonder zonnebrandcrème.

  1. Drink genoeg water

Als je niet genoeg water drinkt, kan dit je energieniveau negatief beïnvloeden [16]. Drink daarom elke dag genoeg water.

Meer lezen? In ons artikel over meer energie krijgen vind je nog meer tips.

In het kort: Het is belangrijk dat je goed eet, drinkt, beweegt en voldoende slaapt als je je energieniveau wilt ondersteunen.

Samenvatting

Je lichaam maakt energie vrij uit de voeding die je eet. Koolhydraten, eiwitten en vetten zijn de brandstof van je lichaam. Deze zorgen ook direct voor meer energie.

Er zijn ook andere stoffen die een ondersteunende rol spelen bij dit proces. Dit zijn de volgende vitaminen en mineralen:

  • Magnesium
  • IJzer
  • Zink
  • Vitamine C
  • Vitamine B12
  • Vitamine B6
  • Vitamine B1

Als je je energieniveau wil ondersteunen, kun je proberen van de bovenstaande voedingsstoffen meer binnen te krijgen. Je kunt ook een supplement overwegen.

Het is daarnaast belangrijk dat je goed eet, drinkt, beweegt en voldoende slaapt als je je energieniveau wilt bevorderen.

Was deze informatie nuttig?

Deel pagina


Meld je aan voor meer gezondheidstips

Ontvang tips en exclusieve acties direct in je mailbox

Geen spam of verplichtingen

Schrijf een reactie
Schrijf je reactie*
Naam *
E-mail adres *

Zowel een beoordeling als een tekst zijn verplicht
comments

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
Geef als eerste een reactie!

Gezonde levensstijl

Start vandaag met Nutribites voor een gezonde levensstijl.

Close