Magnesium bisglycinaat: uitleg, opneembaarheid en voordelen

Magnesium bisglycinaat is een natuurlijk gebonden vorm van magnesium die goed opneembaar is.

Vergeleken met andere magnesium, biedt magnesium bisglycinaat meer voordelen (Bekijk hier alle 14 voordelen).

Inhoud:

Dit artikel in het kort:

  • Magnesium bisglycinaat is de best opneembare vorm van magnesium
  • Magnesium is essentieel voor je energie, spieren en botten
  • Je vindt magnesium in groente, fruit, noten, zaden en pure chocolade
  • Wanneer je niet voldoende magnesium binnenkrijgt via je voeding, kun je voor een supplement kiezen

 

Wat is magnesium bisglycinaat?

Het mineraal magnesium is betrokken bij zo’n 600 lichaamsprocessen. Zo is het essentieel voor je energieniveau. Een tekort uit zich dus algauw in vermoeidheid of spierspanningsklachten [1].

De best opneembare vorm van magnesium is magnesium bisglycinaat [2].

Magnesium bisglycinaat (of magnesium glycinaat) is namelijk een verbinding tussen magnesium en het aminozuur glycine. Glycine is een stofje dat van nature voorkomt in je lichaam. Magnesium wordt daar als het ware aan vastgeplakt en daardoor wordt het heel goed opgenomen.

In het kort: Magnesium bisglycinaat is de best opneembare vorm van magnesium.

Magnesium bisglycinaat: werking en 14 voordelen

Magnesium bisglycinaat heeft een brede werking in je lichaam. Er zijn verschillende gezondheidsvoordelen die wetenschappelijk bewezen zijn.

Zo ondersteunt magnesium:

  1. De normale werking en het ontspannen van je spieren
  2. Het behoud van sterke botten
  3. Je energiestofwisseling
  4. Het vrijmaken van energie uit de voeding
  5. Het behoud van een sterk gebit
  6. De overdracht van zenuwprikkels
  7. De vermindering van vermoeidheid
  8. De celdeling
  9. De opbouw van lichaamseiwit
  10. Je gemoedstoestand
  11. Je geheugen en concentratievermogen
  12. Je geestelijke veerkracht
  13. Je leerprestaties
  14. De balans in je water- en mineralenhuishouding

Deze lijst met 14 voordelen verklaart waarom magnesium de laatste jaren zo populair is geworden. Zeker aangezien uit onderzoek blijkt dat veel mensen onvoldoende magnesium uit hun voeding binnenkrijgen [3-5].

Daarnaast zorgen bepaalde medicijnen, zoals maagzuurremmers, voor een verminderde opname van magnesium.

In het kort: Magnesium is onmisbaar voor een gezond en vitaal leven.

Nutribites Magnesium Bisglycinaat

Wil je graag zelf ervaren wat magnesium voor jou kan doen?
Probeer dan nu Nutribites Magnesium Bisglycinaat.

Een hoogwaardig supplement dat de twee beste vormen van magnesium bevat. Zo biedt Nutribites Magnesium extra voordelen voor je gezondheid.

Voordelen:

✓ Bevat magnesium bisglycinaat & citraat
✓ Ideale opname door vitamine B6, D3 en taurine
✓ Natuurlijk en zuiver, zonder onnodige toevoegingen

Bekijk product

Magnesium bisglycinaat: wanneer innemen?

Net als bij mineralen en vitaminen, kun je magnesium het beste innemen bij de maaltijd. De voedingsstoffen in je maaltijd bevorderen namelijk de opname van het supplement.

Magnesium bisglycinaat & slapen
Magnesium bisglycinaat helpt je spieren te ontspannen. Als je het dus ‘s avonds inneemt, kun je gemakkelijker in slaap vallen en draagt het bij aan een goede nachtrust. Zo kun je met hulp van magnesium bisglycinaat slapen als een roosje!

Opneembaarheid

Zoals gezegd is de magnesiumbisglycinaat opname hoog. Dit komt omdat magnesium is verbonden met een stof die in de levende natuur voorkomt en waar je lichaam aan gewend is. We noemen dit ook wel een ‘organische verbinding’ [6].

Naast organische verbindingen bestaan er ook anorganische verbindingen.

Anorganische verbindingen bevatten stoffen die niet in de levende natuur voorkomen en daarom slecht worden opgenomen. Om die reden zijn supplementen met anorganisch magnesium niet zo effectief.

Hieronder hebben wij de vergelijking gemaakt tussen magnesiumoxide (anorganisch) en magnesium bisglycinaat (organisch).

Magnesiumoxide (vermijden) Magnesium bisglycinaat (aanbevolen)
Anorganisch Organisch
Slecht opneembaar, niet effectief Gemakkelijk op te nemen, grote effectiviteit
Kan een laxerend effect hebben Heeft veel minder een laxerend effect
Zit in goedkope magnesiumsupplementen Zit in magnesiumsupplementen van hoge kwaliteit

Met magnesium bisglycinaat kies je dus voor een kwalitatief goede vorm van magnesium.

Magnesium bisglycinaat met taurine, vitamine B6 en D3

Naast een organische verbinding verhogen ook sommige voedingsstoffen de opneembaarheid van magnesium. Dit soort stoffen noemen we ‘cofactoren’. Voor magnesium is dat voornamelijk vitamine B6, maar ook taurine en vitamine D3 zijn cofactoren.

Vitamine B6
Vitamine B6 bevordert de opname van magnesium [7-9]. Bovendien activeert het net als magnesium de natuurlijke energie in het lichaam. Dit geldt met name voor de actieve vorm van vitamine B6, ook wel pyridoxaal-5-fosfaat (P5P) geheten.

Vitamine D3
Vitamine D3 heeft een belangrijke wisselwerking met magnesium. Onderzoek laat zien dat magnesium helpt om vitamine D levels in het lichaam in balans te brengen. Dit geldt zowel bij een laag, als bij een hoog vitamine D gehalte [10,11].

Taurine
Taurine is een aminozuur dat helpt om magnesium goed in je cellen te krijgen. Bovendien werken de gezondheidseffecten van taurine in synergie met die van magnesium zelf [12,13].

In het kort: het is goed om bij het kiezen van een magnesiumsupplement te kijken of er cofactoren ook zijn toegevoegd. Nutribites Magnesium Bisglycinaat bevat ze alledrie.

De mineralencompetitie

Magnesiumbisglycinaat is dus goed opneembaar omdat het organisch gebonden is. Maar deze vorm van magnesium heeft nog een ander voordeel: het omzeilt de mineralencompetitie in je lichaam, waardoor de opname nog beter is [14].

Wat is de mineralencompetitie?

De mineralencompetitie kun je vergelijken met een file op de snelweg: iedereen wil erlangs, maar de snelweg kan de drukte niet aan, waardoor niet iedereen op tijd op zijn bestemming aankomt.

Dat geldt ook voor de mineralen die via je maag-darmkanaal naar je bloed moeten. De mineralen worden allemaal op dezelfde manier opgenomen en moeten dus ‘op hun beurt wachten’. Hierdoor kunnen ze elkaars opname hinderen.

Omdat magnesium bisglycinaat als aminozuur wordt opgenomen en niet als mineraal, hoeft het niet de competitie aan te gaan met andere mineralen.

In het kort: Magnesium bisglycinaat strijdt niet tegen andere mineralen om opgenomen te worden.

Hoeveel magnesium heb je nodig?

Magnesium kan niet door je lichaam zelf worden geproduceerd: je moet het binnenkrijgen via je dagelijkse voeding.

Magnesium zit in groenten, fruit, noten, pitten, zaden en pure chocolade. In dit artikel over magnesium hebben wij de 20 beste bronnen van magnesium voor je uitgezocht.

De Gezondheidsraad adviseert om dagelijks de volgende hoeveelheden magnesium binnen te krijgen [15]:

Categorie en leeftijdsgroep Dagelijks aanbevolen hoeveelheid magnesium (mg)
Baby’s 6-11 maanden 80
Kinderen 1-2 jaar 85
Kinderen 2-5 jaar 120
Kinderen 6-9 jaar 200
Jongens 9-13 jaar 280
Jongens 14-17 jaar 350
Mannen vanaf 18 jaar 350
Meisjes 9-13 jaar 280
Meisjes 14-17 jaar 280
Vrouwen vanaf 18 jaar 300
Zwangere vrouwen 300
Bij borstvoeding 280

Dit is de minimale magnesiumbehoefte, die echter individueel flink kan toenemen bij verhoogd energieverbruik, zoals intensief sporten.

Veel mensen hebben moeite om aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid magnesium te komen.

Om je een idee te geven of je wel of niet genoeg magnesium binnenkrijgt, hebben we hieronder twee dagmenu’s voor je uitgeschreven.

Mensen die niet voldoende binnenkrijgen of die een verhoogde behoefte hebben, kunnen baat hebben bij een magnesiumsupplement.

Magnesium bisglycinaat: bijwerkingen

Misschien vraag je je af of er van magnesium bisglycinaat bijwerkingen bekend zijn. Gelukkig komen bijwerkingen zelden voor. Als je te veel binnenkrijgt, wordt het overschot namelijk door je lichaam uitgescheiden [1].

Bij langdurig overmatig gebruik van magnesium, kan er echter wel een magnesiumoverschot ontstaan [1]. Gelukkig kun je dit tijdig signaleren, door op deze symptomen te letten:

  • Buikpijn
  • Misselijkheid
  • Diarree
  • Moeheid
  • Spierzwakte
  • Dorst

Kies je voor extra ondersteuning met magnesium? Houd je dan aan de aanvaardbare bovengrens van 250 mg per dag uit een supplement, zo weet je zeker dat je goed zit. Soms heeft je lichaam echter meer magnesium nodig, bijvoorbeeld bij stress, migraine of spierkrampen. Overleg dan eerst met een deskundige.

Vergeet vooral niet dat magnesium heel belangrijk is en dat lang niet iedereen genoeg binnenkrijgt. Velen hebben dus baat bij het gebruik van magnesium bisglycinaat: ervaringen zijn meestal heel positief.

In het kort: Het risico op te veel magnesium is klein en er is zelden sprake van bijwerkingen. Magnesium bisglycinaat is dus veilig te gebruiken. Houd je wel aan de aanvaardbare bovengrens van 250 mg per dag uit een supplement.

Samenvatting

In dit artikel gingen we de diepte in over magnesium bisglycinaat. We zetten hieronder nog even alles voor je op een rij, om te zorgen dat je zo veel mogelijk aan onze informatie hebt.

Het belangrijkste is dit:

  • Magnesium is een essentieel mineraal, onder meer voor het omzetten van voeding in energie
  • Er zijn veel vormen van magnesium: bisglycinaat is de best opneembare vorm
  • Magnesium bisglycinaat heeft een organische verbinding en omzeilt de mineralencompetitie, waardoor het zeer goed wordt opgenomen
  • Vitamine B6, vitamine D3 en taurine zorgen voor een nog betere opname van magnesium bisglycinaat

Verder is het goed om dit te weten:

  • Het lukt veel mensen niet om voldoende magnesium uit voeding te halen; een supplement biedt dan uitkomst
  • Bijwerkingen van magnesium komen nauwelijks voor; houd je wel aan de aanvaardbare bovengrens van 250 mg per dag uit een supplement

Wil je graag magnesiumbisglycinaat kopen?

We hebben maandeling onze tijd en middelen gestoken in het ontwikkelen van Nutribites Magnesium Bisglycinaat. We zijn trots op dit hoogwaardige, goed opneembare en veilige magnesiumsupplement, dat zowel magnesium bisglycinaat als magnesium citraat bevat en dat is verrijkt met taurine, vitamine D3 en vitamine B6.

Mocht je daar meer over willen weten, kijk dan bij de informatie over Nutribites Magnesium Bisglycinaat of stuur een e-mail met je vraag naar info@nutribites.nl.

*Gezondheidsclaims zijn in afwachting van goedkeuring door de EFSA.

Reacties

  1. Tiny says:

    Ik ben sinds vrijdag begonnen met dit magnesium met 1 per dag durf er nog geen 2 te nemen omdat is slechte ervaring met die van het Kruidvat erge diaree Ik Heb last van paniekaanvallen en angst stoornis en slecht slapen veel piekeren hopelijk heb ik hier wel baat bij !!

    • Pauline says:

      Hoi Tiny, het is verstandig om het dan inderdaad rustig op te bouwen. De inhoud en kwaliteit van magnesiumtabletten kan erg verschillen. Bij goedkopere aanbieders zijn er vaak vulstoffen en andere kunstmatige stoffen aan toegevoegd. Mogelijk reageerde je lichaam daar slecht op. Magnesiumbisglycinaat is een goede keuze bij de klachten die je beschrijft. Deze soort magnesium heeft een rustgevende werking op de hersenen. Veel succes!

    • Pauline says:

      Dag Sil, bedankt voor je vraag. Helaas kunnen wij deze vraag niet goed beantwoorden. Uit onderzoeken lijkt er een verband te zijn tussen magnesiumwaardes en dementie, maar hoe deze wisselwerking precies zit durven we niet te zeggen. Deze specifieke vraag kan je daarom het beste aan je behandelende arts stellen. Veel succes!

  2. cathy says:

    Zou echt niet zomaar B6 adviseren , ook niet de zgn goede vorm, deze heeft bij mij en ook anderen toch echt voor stapeling gezorgd met nare klachten waardoor nu ws neuropathie

    • Pauline says:

      Dag Cathy, bedankt voor je reactie. Mensen die B6 stapelen moeten B6 niet in hoge doseringen nemen en zeker niet de synthetische vorm ervan. De B6 die wij gebruiken is een natuurlijke B6 waardoor stapeling minimaal is. De hoeveelheid 6 in de magnesium bisglycinaat is 4mg. De veilige bovengrens in supplementen ligt op 21mg per dag.

  3. Reggie says:

    Beste Nutirbites,

    Wat maakt dat magnesium zich niet stabiliseert als sporter wanneer je alleen magnesium citraat inneemt elke dag? Bij bisglycinaat merkte ik wel het tegendeel. En een vraagje. Waarom zou bisglycinaat meer effect hebben op de hersenen dan de spieren?

    • Pauline says:

      Dag Reggie, bedankt voor je vraag. Magnesiumcitraat verhoogt voornamelijk de magnesiumwaarden in de spieren. Magnesiumbisglycinaat werkt niet alleen in op de spieren, maar ook op de hersenen. Magnesiumbisglycinaat is namelijk gebonden aan glycine. Dit maakt dat het goed door de bloed-hersenbarrière gaat waardoor het super goed wordt opgenomen en wordt vrijgegeven ter ondersteuning van de hersenfuncties. De verbinding aan glycine maakt ook dat het een stuk stabieler is in het maag-darmstelsel. Vermoedelijk ligt het hier aan dat je niet zo veel merkte van magnesiumcitraat maar wel van magnesiumbisglycinaat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *