Magnesiumbisglycinaat: uitleg, opneembaarheid en voordelen

Magnesiumbisglycinaat is een organisch gebonden vorm van magnesium die goed opneembaar is. Dit bijzondere mineraal biedt verschillende voordelen (je leest ze alle 13 verderop in dit artikel).

Dit artikel geeft je alle informatie die je nodig hebt om een goede keuze te maken of magnesiumbisglycinaat wel of niet bij jou past.

Inhoud:

Wat doet magnesium?

Magnesium is betrokken bij zo’n 600 verschillende lichaamsprocessen en is daarom onmisbaar voor je lijf.

Magnesium is essentieel voor energieproductie en een tekort zorgt daarom altijd voor energietekort. Dit kan zich bv. uiten in spierspanningsklachten en/of -trekkingen.

Magnesium kan niet door je lichaam zelf worden geproduceerd: je moet het binnenkrijgen via je dagelijkse voeding.

Onder andere in groenten, noten, pitten, zaden, peulvruchten, pure chocolade, avocado’s en banaan zit magnesium. Ook vind je magnesium in granen, hoewel bepaalde stoffen in granen de opneembaarheid verminderen.

Magnesium ondersteunt onder andere:

  • De normale werking en het ontspannen van je spieren
  • De instandhouding van normale botten
  • De energieproductie in onze lichaamscellen
  • De overdracht van zenuwprikkels
  • De vermindering van vermoeidheid
  • De celdeling
  • De bouw van lichaamseiwit
  • Het behoud van een sterk gebit
  • Je gemoedstoestand
  • Je geheugen en concentratievermogen
  • Je geestelijke veerkracht
  • Je leerprestaties
  • De balans in de water- en mineralenhuishouding van je lichaam

De bovenstaande lijst met potentiële voordelen verklaart waarom magnesium de laatste jaren zo populair is geworden. Zeker aangezien uit onderzoek blijkt dat veel mensen onvoldoende magnesium uit hun voeding binnenkrijgen [1].

Daarnaast zorgen bepaalde medicijnen, zoals maagzuurremmers, voor een verminderde opname van magnesium.

In het kort: Magnesium is onmisbaar voor een gezond en vitaal leven.

Magnesiumsupplementen

De beste bron van magnesium is je dagelijkse voedingspatroon.

De Gezondheidsraad adviseert om dagelijks de volgende hoeveelheden magnesium binnen te krijgen:

Categorie en leeftijdsgroep Dagelijkse aanbevolen hoeveelheid magnesium (mg)
Baby’s 6-11 maanden 80
Kinderen 1-2 jaar 85
Kinderen 2-5 jaar 120
Kinderen 6-9 jaar 200
Jongens 9-13 jaar 280
Jongens 14-17 jaar 350
Mannen vanaf 18 jaar 350
Meisjes 9-13 jaar 280
Meisjes 14-17 jaar 280
Vrouwen vanaf 18 jaar 300
Zwangere vrouwen 280
Vrouwen die borstvoeding geven 280

Dit is de basale magnesiumbehoefte, die echer individueel significant kan toenemen bij verhoogd verbruik, zoals intensief sporten.

Toch lukt het veel mensen niet om aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid magnesium te komen.

Om je een idee te geven of je wel of niet genoeg magnesium binnenkrijgt, hebben we hieronder twee dagmenu’s voor je uitgeschreven.

Daarnaast slikken veel mensen een magnesiumsupplement, omdat ze een verhoogde behoefte hebben aan dit mineraal.

Vanwege veelvoorkomende tekorten en de uitdaging om voldoende magnesium via de voeding binnen te krijgen is suppletie voor veel mensen nuttig.

Eén van de best opneembare vormen van magnesium is magnesiumbisglycinaat.

Wat is magnesiumbisglycinaat?

Er bestaan meer dan tien verschillende vormen van magnesium, en magnesiumbisglycinaat behoort tot de beste.

Magnesiumbisglycinaat is een verbinding tussen magnesium en glycine. Glycine is een aminozuur en aminozuren worden via specifieke transportbootjes in de darmen heel goed opgenomen. Door de binding tussen magnesium en een aminozuur wordt magnesium als het ware met glycine mee het lichaam in vervoerd. Vandaar de hoge opneembaarheid en dus werkzaamheid.

In het kort: Om optimaal effect van je magnesiumsuppletie te ervaren is -bisglycinaat misschien wel de beste keuze.

Organische binding

Magnesiumbisglycinaat heeft een organische verbinding. Dat wil zeggen dat de magnesium is verbonden met stoffen die in de levende natuur voorkomen. Dit is positief: je lichaam kan het hierdoor beter opnemen, omdat het al gewend is aan die natuurlijke stoffen.

Naast een organische verbinding bestaat er ook een anorganische verbinding.

Anorganische verbindingen bevatten stoffen die niet in de levende natuur voorkomen en daarom slecht door de darmen worden opgenomen. Om die reden hebben supplementen met anorganisch magnesium weinig zin, het werk eigenlijk alleen laxerend.

Hieronder hebben wij de vergelijking voor je gemaakt tussen magnesiumoxide (anorganisch) en magnesiumbisglycinaat (organisch).

Magnesiumoxide (vermijden) Magnesiumbisglycinaat (aanbevolen)
Anorganisch Organisch
Slecht opneembaar, niet effectief Gemakkelijk op te nemen, grote effectiviteit
Kan een laxerend effect hebben Heeft veel minder een laxerend effect
Zit in goedkope magnesiumsupplementen Zit in magnesiumsupplementen van hoge kwaliteit

Met magnesiumbisglycinaat kies je dus voor een kwalitatief goede vorm van magnesium.

In het kort: Magnesiumbisglycinaat de meest effectieve keuze voor magnesium suppletie.

De opneembaarheid

Het is je misschien opgevallen dat een groot deel van dit artikel gaat over de opneembaarheid van magnesium.

Naast een organische verbinding (zoals bij magnesiumbisglycinaat het geval is), zijn er ook andere dingen die invloed hebben op hoe goed je lichaam magnesium kan opnemen.

Andere voedingsstoffen die de opneembaarheid van magnesium kunnen verhogen noemen we co-factoren. Voor magnesium is dat voornamelijk vitamine B6.

Vitamine B6 activeert net als magnesium de natuurlijke energie in het lichaam en draagt bij aan de vermindering van vermoeidheid. Met name de actieve vorm van vitamine B6: pyridoxaal-5-fosfaat (P5P).

Deze actieve vorm van B6 wordt nog beter opgenomen dan gewone B6. Bovendien vermoedt men dat P5P niet ophoopt in het lichaam, waardoor deze goed te combineren is met andere supplementen.

Taurine bevordert de beschikbaarheid in de cellen en vitamine B6 bevordert de opname van magnesium [2]. Het is daarom goed om bij het kiezen van een magnesiumsupplement te kijken of er ook gebruik wordt gemaakt van deze toevoegingen.

Het magnesiumsupplement van Nutribites bevat zowel vitamine B6 (actieve vorm: P5P) als taurine.

In het kort: Vitamine B6 en het aminozuur taurine kunnen de opname en werkzaamheid van magnesium verhogen.

De mineralencompetitie

Magnesiumbisglycinaat is goed opneembaar omdat het organisch gebonden is. Maar deze vorm van magnesium heeft nog een ander voordeel: het omzeilt de mineralencompetitie in je lichaam, waardoor het de opname nog verder verhoogt.

Wat is de mineralencompetitie?
De mineralencompetitie kun je vergelijken met een file op de snelweg: iedereen wil erlangs, maar de snelweg kan de drukte niet aan, waardoor niet iedereen op tijd op zijn bestemming aankomt.

Dat geldt ook voor de mineralen die via je maag-darmkanaal naar je bloed moeten. De mineralen worden op dezelfde manier opgenomen en moeten dus ‘op hun beurt wachten’. Hierdoor kunnen ze elkaars opname hinderen.

Omdat magnesiumbisglycinaat als aminozuur wordt opgenomen en niet als mineraal, hoeft magnesium in deze vorm niet de competitie aan te gaan met andere mineralen.

In het kort: Magnesiumbisglycinaat strijdt niet tegen andere mineralen om opgenomen te worden en wordt daardoor bijzonder goed opgenomen.

Magnesiumbisglycinaat voor de hersenen?

Magnesiumbisglycinaat zorgt voor een stijging van de magnesiumwaarden in de hersenen. Deze vorm van een magnesiumsupplement werkt niet alleen in op de spieren, maar ook op de hersenen. Magnesiumcitraat verhoogt daarentegen voornamelijk de magnesiumwaarden in de spieren [3].

Daarom hebben wij in Nutribites Magnesium ervoor gekozen om zowel magnesiumbisglycinaat (meer voor de hersenen) als magnesiumcitraat (meer voor de spieren) te gebruiken.

Wat is taurine?

Taurine is een zwavel bevattend aminozuur dat van nature aangemaakt kan worden door je eigen lichaam. Deze aanmaak uit is echter beperkt. De gezondheidseffecten van taurine werken in synergie met de effecten van magnesium zelf.

Taurine kan in supplementen gebruikt worden ter ondersteuning van magnesiumbisglycinaat, omdat het:

  • Kan helpen de spieren te ontspannen*
  • Kan ondersteunen in tijden van stress*
  • Kan helpen om je energiek te blijven voelen*
  • Een rol speelt bij het energiemetabolisme (het omzetten van voedsel naar energie)*

*Deze claims hebben op het moment van schrijven van dit artikel (9 december 2019) de ‘on-hold’ status bij de EFSA. Dat betekent dat ze nog niet zijn goed- of afgekeurd.

Alles op een rijtje

In dit artikel zijn we de diepte ingegaan over magnesiumbisglycinaat. Het is helemaal oké om sommige stukken van dit artikel niet in één keer te onthouden.

Om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk aan deze informatie hebt, hebben wij onze richtlijnen voor het gebruik van magnesiumbisglycinaat hieronder voor je op een rijtje gezet.

In het kort…

  • Magnesium is een essentieel mineraal
  • Magnesium bisglycinaat heeft een organische verbinding en wordt als aminozuur zeer goed opgenomen
  • De toevoeging van vitamine B6 en Taurine maken dat deze vorm van magnesium nog beter wordt opgenomen en werkzaam is

Als je overweegt om een magnesiumsupplement te slikken, raden wij je aan om hierop te letten:

  1. Combineer magnesium bisglycinaat met taurine (voor verbeterde werkzaamheid )
  2. Combineer magnesium bisglycinaat met vitamine B6 in actieve vorm pyridoxaal-5-fosfaat (P5P)
  3. Kies voor een supplement dat vrij is van soja, gluten en lactose (i.v.m. risico op ongewenste overgevoeligheidsreacties)

Onze Nutribites Magnesium voldoet aan alle bovenstaande punten. Wij hebben deze checklist gebruikt om onze eigen magnesiumformule te ontwikkelen.

Mocht je daar meer over willen weten, bekijk dan hier de productpagina of stuur ons een e-mail met je vraag via info@nutribites.nl.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *