Magnesiumbisglycinaat: uitleg, opneembaarheid en voordelen

Magnesiumbisglycinaat is een organisch gebonden vorm van magnesium die goed opneembaar is. Dit bijzondere mineraal biedt verschillende voordelen (je leest ze alle 13 verderop in dit artikel).

Als je een magnesiumsupplement wilt gebruiken, dan is magnesiumbisglycinaat een goede keuze.

Dit artikel geeft je alle informatie die je nodig hebt om een goede keuze te maken of magnesiumbisglycinaat wel of niet bij jou past.

Inhoud:

Wat doet magnesium?

Magnesium is betrokken bij zo’n 600 verschillende lichaamsprocessen en is daarom onmisbaar voor je lijf. Het mineraal kan niet door je lichaam zelf worden geproduceerd: je moet het binnenkrijgen via je dagelijkse voeding.

Onder andere in graanproducten, pure chocolade, avocado’s, noten, peulvruchten, groene groenten (zoals broccoli), zaden en banaan zit magnesium.

Magnesium ondersteunt onder andere:

  • De normale werking en het ontspannen van je spieren
  • De instandhouding van normale botten
  • De energieproductie in onze lichaamscellen
  • De overdracht van zenuwprikkels
  • De vermindering van vermoeidheid
  • De celdeling
  • De bouw van lichaamseiwit
  • Het behoud van een sterk gebit
  • Je gemoedstoestand
  • Je geheugen en concentratievermogen
  • Je geestelijke veerkracht
  • Je leerprestaties
  • De balans in de water- en mineralenhuishouding van je lichaam

De bovenstaande lijst met potentiële voordelen verklaart waarom magnesium de laatste jaren zo populair is geworden.

In het kort: Magnesium is onmisbaar voor een gezond en vitaal leven.

Magnesiumsupplementen

De beste bron van magnesium is je dagelijkse voedingspatroon.

De Gezondheidsraad adviseert om dagelijks de volgende hoeveelheden magnesium binnen te krijgen:

Categorie en leeftijdsgroepDagelijkse aanbevolen hoeveelheid magnesium (mg)
Baby’s 6-11 maanden80
Kinderen 1-2 jaar85
Kinderen 2-5 jaar120
Kinderen 6-9 jaar200
Jongens 9-13 jaar280
Jongens 14-17 jaar350
Mannen vanaf 18 jaar350
Meisjes 9-13 jaar280
Meisjes 14-17 jaar280
Vrouwen vanaf 18 jaar300
Zwangere vrouwen280
Vrouwen die borstvoeding geven280

Toch lukt het veel mensen niet om aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid magnesium te komen. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 15 tot 20% van de mensen in goed ontwikkelde landen een magnesiumtekort heeft [1].

Om je een idee te geven of je wel of niet genoeg magnesium binnenkrijgt, hebben we hieronder twee dagmenu’s voor je uitgeschreven.

Daarnaast slikken veel mensen een magnesiumsupplement, omdat ze een verhoogde behoefte hebben aan dit mineraal.

Eén van de beste vormen van magnesium is magnesiumbisglycinaat.

Wat is magnesiumbisglycinaat?

Er bestaan meer dan tien verschillende vormen van magnesium, en magnesiumbisglycinaat behoort tot de beste.

Magnesiumbisglycinaat is een verbinding tussen magnesium en glycine. Glycine is een aminozuur dat van nature voorkomt in het menselijk lichaam en ook voorkomt in vlees, vis en peulvruchten.

Magnesiumbisglycinaat wordt ook wel gecheleerd magnesium genoemd. Dit is een duur woord om aan te geven dat de magnesium niet wordt afgebroken in de maag, maar dat het de darmen bereikt (waar het kan worden opgenomen).

In het kort: Bij magnesiumbisglycinaat is de kans groot dat het onbeschadigd de darmen bereikt, waardoor het goed opneembaar is.

Organische binding

Magnesiumbisglycinaat heeft een organische verbinding. Dat wil zeggen dat de magnesium is verbonden met stoffen die in de levende natuur voorkomen. Dit is positief: je lichaam kan het hierdoor beter opnemen, omdat het al gewend is aan die natuurlijke stoffen.

Naast een organische verbinding bestaat er ook een anorganische verbinding.

Een anorganische verbinding betekent dat de magnesium is verbonden met (simpel gezegd) onnatuurlijke stoffen. Dit zijn stoffen die niet in de levende natuur voorkomen.

Hieronder hebben wij de vergelijking voor je gemaakt tussen magnesiumoxide (anorganisch) en magnesiumbisglycinaat (organisch).

Magnesiumoxide (vermijden)Magnesiumcitraat (aanbevolen)
AnorganischOrganisch
Minder makkelijk opneembaarGemakkelijk op te nemen
Kan een laxerend effect hebbenHeeft veel minder een laxerend effect
Zit in goedkope magnesiumsupplementenZit in waardevolle magnesiumsupplementen

Met magnesiumbisglycinaat kies je dus voor een kwalitatief goede vorm van magnesium.

In het kort: Magnesiumbisglycinaat is goed opneembaar, omdat het een organische verbinding heeft.

De opneembaarheid

Het is je misschien opgevallen dat een groot deel van dit artikel gaat over de opneembaarheid van magnesium.

Naast een organische verbinding (zoals bij magnesiumbisglycinaat het geval is), zijn er ook andere dingen die invloed hebben op hoe goed je lichaam magnesium kan opnemen.

Andere voedingsstoffen die de opneembaarheid van magnesium kunnen verhogen zijn het aminozuur taurine en vitamine B6.

Taurine bevordert de beschikbaarheid in de cellen en vitamine B6 bevordert de opname van magnesium [2]. Het is daarom goed om bij het kiezen van een magnesiumsupplement te kijken of er ook gebruik wordt gemaakt van deze toevoegingen.

Het magnesiumsupplement van Nutribites bevat zowel vitamine B6 als taurine.

In het kort: Vitamine B6 en het aminozuur taurine kunnen de opname van magnesium verhogen.

De mineralencompetitie

Magnesiumbisglycinaat is goed opneembaar, omdat het organisch gebonden is. Maar deze vorm van magnesium heeft nog een ander voordeel: het omzeilt de mineralencompetitie in je lichaam, waardoor het de opname nog verder verhoogt.

Wat is de mineralencompetitie?
De mineralencompetitie kun je vergelijken met een file op de snelweg: iedereen wil erlangs, maar de snelweg kan de drukte niet aan, waardoor niet iedereen op tijd op zijn bestemming aankomt.

Dat geldt ook voor de mineralen die via je maag-darmkanaal naar je bloed moeten. De mineralen worden op dezelfde manier opgenomen en moeten dus ‘op hun beurt wachten’. Hierdoor kunnen ze elkaars opname hinderen.

In het kort: Magnesiumbisglycinaat strijdt niet tegen andere mineralen om opgenomen te worden en wordt daardoor bijzonder goed opgenomen.

Magnesiumbisglycinaat voor de hersenen?

Magnesiumbisglycinaat zorgt voor een stijging van de magnesiumwaarden in de hersenen. Deze vorm van een magnesiumsupplement werkt niet zozeer in op de spieren, maar wel op de hersenen. Magnesiumcitraat verhoogt daarentegen wel de magnesiumwaarden in de spieren [3].

Daarom hebben wij in Nutribites Magnesium gebruikgemaakt van zowel magnesiumbisglycinaat (voor de hersenen) als magnesiumcitraat (voor de spieren).

Wat is taurine?

Taurine is een aminozuur dat van nature aangemaakt kan worden door je eigen lichaam. De gezondheidseffecten van taurine zijn een mooie aanvulling op de effecten van magnesium zelf.

Taurine kan in supplementen gebruikt worden ter ondersteuning van magnesiumbisglycinaat, omdat het:

  • Kan helpen de spieren te ontspannen*
  • Kan ondersteunen in tijden van stress*
  • Kan helpen om je energiek te blijven voelen*
  • Een rol speelt bij het energiemetabolisme (het omzetten van voedsel naar energie)*

*Deze claims hebben op het moment van schrijven van dit artikel (9 december 2019) de ‘on-hold’ status bij de EFSA. Dat betekent dat ze nog niet zijn goed- of afgekeurd.

Alles op een rijtje

In dit artikel zijn we de diepte ingegaan over magnesiumbisglycinaat. Het is helemaal oké om sommige stukken van dit artikel niet in één keer te onthouden.

Om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk aan deze informatie hebt, hebben wij onze richtlijnen voor het gebruik van magnesiumbisglycinaat hieronder voor je op een rijtje gezet.

In het kort…

  • Magnesium is een essentieel mineraal
  • Magnesium bisglycinaat heeft een organische verbinding
  • Magnesium bisglycinaat is goed opneembaar

Als je overweegt om een magnesiumsupplement te slikken, raden wij je aan om hierop te letten:

  1. Slik nooit meer dan 250 milligram magnesium per dag (als supplement)
  2. Combineer magnesium bisglycinaat met taurine (voor de opname)
  3. Combineer magnesium bisglycinaat met vitamine B6 (voor de opname)
  4. Kies voor een capsule die vrij is van soja, gluten, suiker en lactose

Onze Nutribites Magnesium voldoet aan alle bovenstaande punten. Wij hebben deze checklist gebruikt om onze eigen magnesiumformule te ontwikkelen.

Mocht je daar meer over willen weten, bekijk dan hier de productpagina of stuur ons een e-mail met je vraag via info@nutribites.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *