Net toegevoegd

Bekijk winkelmand
Laatste update: 17 juni 2024

Welke magnesium is het beste? De bekendste vormen op een rij

Er zijn een veel verschillende magnesium soorten verkrijgbaar. Deze werken allemaal net wat anders in je lichaam.

In dit artikel leer je welke magnesium het beste is voor jouw gezondheidsdoel.

Scroll de tabel naar rechts →

Vorm Organisch gebonden? Spieren Geestelijke veerkracht
Magnesiumbisglcyinaat

✔️

✔️

✔️

Magnesiumcitraat

✔️

✔️

Magnesiummalaat

✔️

✔️

Magnesiumtauraat

✔️

✔️

Magnesiumsulfaat

Magnesiumoxide

Magnesiumhydroxide

Magnesiumchloride

Voordelen van magnesium op een rij

Magnesium is één van de essentiële mineralen. Dit houdt in dat je het niet zelf kunt aanmaken en dus uit je voeding moet halen.

Magnesium is een elektrolyt. Dat betekent dat het een kleine elektrische lading krijgt als het in je lichaam opgenomen wordt. Zo activeert magnesium je spieren en verstuurt het signalen door je hele lichaam.

Het mineraal magnesium is daarnaast betrokken bij wel 300 lichaamsprocessen. Een aantal belangrijke hiervan zijn [1,2]:

  1. Het behoud van sterke botten
  2. De aanmaak van nieuwe cellen en weefsels
  3. De opbouw van lichaamseiwit
  4. De normale werking van de zenuwen
  5. Een goede vocht- en mineralenhuishouding
  6. Het activeren van de natuurlijke energie in je lichaam
  7. De opbouw en het behoud van sterke tanden
  8. Het behoud van geestelijke veerkracht
  9. De werking van je spieren

Omdat magnesium zo’n belangrijk mineraal is, is het maar goed dat het van nature in veel voedingsmiddelen voorkomt.

In dit artikel vind je een handig overzicht met voeding rijk aan magnesium.

In het kort: Magnesium is een mineraal dat je lichaam ondersteunt bij een groot aantal belangrijke processen.

Welke magnesium is het beste?

Wat voor jou de beste magnesium soort is, hangt af van je persoonlijke situatie en de reden waarvoor je magnesium wil gebruiken.

Toch zijn er een aantal algemene verschillen tussen de vormen van magnesium die je in supplementen tegenkomt.

Over het algemeen zit je goed met magnesium bisglycinaat en magnesium citraat. Dit zijn twee natuurlijke en goed opneembare vormen van magnesium [3].

Deze twee vormen van magnesium zijn, naast goed opneembaar, ook beiden geschikt voor mensen die magnesium slikken om de volgende redenen:

  • Ter ondersteuning van hun geestelijke veerkracht
  • Voor het behoud van gezonde spieren

Je leest verderop in dit artikel meer over de rol van deze magnesium soorten bij deze twee gezondheidsdoelen.

In het kort: Als je overweegt een magnesium supplement aan te schaffen, kies dan voor magnesium citraat of magnesium bisglycinaat.

Nutribites magnesium bisglycinaat

Een hoogwaardig supplement dat de twee beste vormen van magnesium bevat. Zo biedt Nutribites Magnesium extra voordelen voor je gezondheid.

Voordelen:

  • Bevat magnesium bisglycinaat & citraat
  • Ideale opname door vitamine B6, D3 en taurine
  • Natuurlijk en zuiver, zonder onnodige toevoegingen
  • Lees hier alle voordelen

 

Bekijk product

Organisch en anorganisch gebonden magnesium soorten

Er zijn verschillende magnesium soorten.

Allereerst is het belangrijk om het verschil te kennen tussen organische en anorganische vormen.

  • Bij een anorganisch gebonden supplement wordt magnesium gebonden aan een draagstof die niet van nature in je lichaam voorkomt.
  • Bij een organisch gebonden supplement komt de draagstof wel in je lichaam voor. Je krijgt bij deze vormen dus alleen maar stoffen binnen waar je lichaam al aan gewend is.

Doordat organisch gebonden magnesium natuurlijke stoffen bevat die je lichaam al kent, zijn deze magnesium vormen vaak beter opneembaar [3,4].

De verschillen tussen organische en anorganische magnesium vind je in onderstaande tabel.

Scroll de tabel naar rechts →

Anorganisch gebonden Organisch gebonden
Minder goed opneembaar Beter opneembaar
Goedkoper om te produceren Duurder om te produceren
Magnesiumoxide, -chloride, -hydroxide, -sulfaat Magnesiumbisglycinaat, -citraat, -malaat, -tauraat

In het kort: organisch gebonden magnesium bevat stoffen die je lichaam al kent en is hierdoor beter opneembaar dan anorganische varianten.

Magnesium soorten

Nu je het verschil weet tussen organische en anorganische vormen, vraag je je misschien af: welke magnesium is het beste van de organisch gebonden varianten?

Het antwoord hangt af van je gezondheidsdoel en gevoeligheid voor bepaalde bijwerkingen.

Hieronder gaan we verder in op de verschillen tussen magnesiumbisglycinaat en magnesiumcitraat. Zo weet jij precies welke magnesium je moet hebben.

1.      Magnesiumcitraat

Bij magnesiumcitraat wordt de werkzame stof magnesium gebonden aan een citroenzuur. Deze stof komt van nature voor in citrusvruchten en geeft ze hun kenmerkende zure smaak.

Magnesiumcitraat is erg goed opneembaar.

Als je op zoek bent naar een magnesiumsupplement ter ondersteuning van je normale spierfunctie, zit je goed met magnesiumcitraat.

2.      Magnesiumbisglycinaat

Magnesiumbisglycinaat is een andere goed opneembare vorm van magnesium.

Bij deze vorm wordt magnesium gebonden aan het aminozuur glycine. Dit is een erg belangrijke stof in je lichaam. Het is namelijk nodig voor de opbouw van eiwitten.

Magnesiumbisglycinaat is, in tegenstelling tot -citraat, meer gericht op het ondersteunen van een normale hersen- en zenuwfunctie [5,6]. Als je op zoek bent naar ondersteuning van je geestelijke veerkracht, is deze vorm een goede optie.

3.      Magnesiummalaat

Bij deze vorm wordt magnesium gebonden aan malaatzuur. Dit zuur komt van nature voor in fruit en wijn.

Magnesiummalaat is goed opneembaar. Als je magnesium slikt ter ondersteuning van je spieren en als hulp bij vermoeidheid, zit je goed met magnesiummalaat.

4.      Magnesiumtauraat

Met magnesiumtauraat bedoelen we de verbinding van magnesium met het aminozuur taurine.

Taurine ondersteunt de werking van antioxidanten in je lichaam. Dat betekent dat het je cellen en weefsels helpt te beschermen [7].* Ook is taurine van belang voor je zenuwstelsel en spieren.*

Je zit goed met een  supplement met magnesiumtauraat als je op zoek bent naar ondersteuning voor je normale spierfunctie.

In het kort: De organisch gebonden magnesiumvormen zijn goed opneembaar. Alleen magnesiumbisglycinaat ondersteunt je geestelijke veerkracht.

*Bewijs voor deze gezondheidseffecten zijn onder beoordeling van de EFSA en zijn nog niet goed- of afgekeurd.

Samenvatting

In dit artikel gaven we antwoord op de vraag: Welke magnesium is het beste?

Magnesium is een essentieel mineraal en een elektrolyt. Het is onmisbaar voor je spierfunctie en de opbouw van lichaamseiwitten.

In supplementen kun je verschillende soorten magnesium vinden.

Erg belangrijk is het onderscheid tussen twee vormen van magnesium:

  • Organisch gebonden magnesium
  • Anorganisch gebonden magnesium

Organisch gebonden magnesium komt in verschillende vormen voor. Die bevatten allemaal  een draagstof die in de natuur voorkomt, waardoor je lichaam ze beter kunt opnemen.

Alle organische vormen van magnesium zijn goed opneembaar, maar ze zijn niet allemaal geschikt voor elk gezondheidsdoel.

Vormen van organisch gebonden magnesium zijn:

  • Magnesiumbisglycinaat
  • Magnesiumcitraat

Deze zijn goed opneembaar. Je kunt kiezen voor magnesiumbisglycinaat als je op zoek bent naar ondersteuning van je geestelijke veerkracht. Magnesiumcitraat ondersteunt de normale spierfunctie.

Was deze informatie nuttig?

Deel pagina


Meld je aan voor meer gezondheidstips

Ontvang tips en exclusieve acties direct in je mailbox

Geen spam of verplichtingen

Schrijf een reactie
Schrijf je reactie*
Naam *
E-mail adres *

Zowel een beoordeling als een tekst zijn verplicht
comments

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
Geef als eerste een reactie!

Gezonde levensstijl

Start vandaag met Nutribites voor een gezonde levensstijl.

Winkelwagen

Gratis verzekerde levering vanaf 40,-

Je winkelmandje is leeg

Close