Magnesiumcitraat: uitleg, gebruik en voordelen

Magnesiumcitraat is een organisch gebonden vorm van magnesium.

Dit essentiële mineraal kan helpen tegen vermoeidheid, kan bijdragen aan een goede gemoedstoestand en ondersteuning van de spieren, en heeft nog 9 andere voordelen (je leest verderop welke).

Inhoud:

Wat doet magnesium?

Magnesium is voor je lichaam een onmisbaar mineraal voor een goede gezondheid. Het is betrokken bij meer dan 600 verschillende enzymatische reacties.

Het ondersteunt onder andere:

  • De instandhouding van gezonde botten
  • De normale werking en het ontspannen van je spieren
  • De energieproductie in onze lichaamscellen
  • De vermindering van vermoeidheid
  • De overdracht van zenuwprikkels
  • De bouw van lichaamseiwit
  • De celdeling
  • Het behoud van een sterk gebit
  • De balans in de water- en mineralenhuishouding van je lichaam
  • Je gemoedstoestand
  • Je geheugen en concentratievermogen
  • Je geestelijke veerkracht
  • Je leerprestaties

Je lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken. Je bent dus afhankelijk van het magnesium dat je kunt opnemen uit je voeding. Net als andere vitamines en mineralen komt ook magnesium in ons voedsel voor.

Uit studies blijkt dat het lastig is om voldoende magnesium in je voeding binnen te krijgen. Niet voor niets heeft ongeveer 1 op de 3 mensen een magnesiumtekort. Factoren zoals stress, diarree, braken en een hoge suikerinname verlagen het magnesiumgehalte. Suppletie, zeker in geval van een actieve leefstijl, kan dan een oplossing bieden.

In het kort: Magnesium is essentieel voor je gezondheid. Suppletie kan zinvol zijn.

Wat is magnesiumcitraat?

Er zijn meer dan 10 verschillende soorten magnesium, elk met hun eigen voor- en nadelen. Veel therapeuten en deskundigen kiezen voor magnesiumcitraat.

Magnesiumcitraat is een combinatie van magnesiumzout en citroenzuur. Deze twee stoffen zorgen er samen voor dat magnesium stabiel blijft en je lichaam het goed kan opnemen.

Uit studies blijkt magnesium als citraat de beste vorm is voor werkzaamheid in de spieren. Daarom wordt magnesiumcitraat veel gebruikt door sporters. Ook kan het andere voordelen bieden, zoals het ondersteunen van je concentratievermogen en energie, en (in samenwerking met calcium en vitamine D) voor het behouden van sterke botten en tanden.

In het kort: Magnesiumcitraat is een populaire vorm van magnesium met diverse voordelen.

Voordelen organische verbinding

Bij het nemen van een magnesiumsupplement is het niet alleen belangrijk hoeveel je inneemt (de dosis). Veel belangrijker is hoe goed de magnesium wordt opgenomen in jouw lichaam. De verbinding waarin je het slikt bepaalt hoe goed je het kunt opnemen.

Er bestaan twee verbindingen:

  • Organisch: optimale opname, een goede keuze.
  • Anorganisch: geringe opname, een slechte keuze.

Organisch gebonden magnesium wordt volgens onderzoek beter opgenomen [1]. Vandaar dat wij in onze Nutribites Magnesium uitsluitend organisch gebonden vormen van magnesium gebruiken.

Dit zijn vier veelgebruikte organische gebonden vormen, die aan te raden zijn omdat ze goed opneembaar zijn:

  1. Magnesiumcitraat
  2. Magnesiumbisglycinaat
  3. Magnesiumtauraat
  4. Magnesiummalaat

Naast de bovenstaande, zijn er ook anorganische vormen van magnesium die je het beste kunt vermijden. Anorganische verbindingen zijn: magnesiumoxide, magnesiumchloride, magnesiumhydroxide en magnesiumsulfaat.

In het kort: Magnesiumcitraat is een goede keuze, omdat het goed wordt opgenomen door je lichaam. Voor je spieren is het zelfs de beste keus.

Verschil tussen organisch en anorganisch

Organische verbindingen komen van nature voor in het lichaam. Ook uit onderzoek blijkt dat het organisch gebonden magnesiumcitraat veel beter in het lichaam wordt opgenomen dan het anorganische magnesiumoxide [1].

Magnesiumoxide, of andere anorganische vormen van magnesium, zijn goedkopere varianten van magnesium.

Magnesiumoxide (vermijden) Magnesiumcitraat (aanbevolen)
Anorganisch Organisch
Minder makkelijk opneembaar Gemakkelijk op te nemen
Kan een laxerend effect hebben Heeft alleen in zeer hogere doseringen een laxerend effect
Zit in goedkope magnesiumsupplementen Zit in magnesiumsupplementen van betere kwaliteit

Magnesium kopen: de checklist

Ben je benieuwd of je op dit moment de juiste magnesium in huis hebt of wil je met zelfvertrouwen de juiste magnesium kopen? Gebruik dan onze magnesium koop-checklist.

Deze checklist hebben wij ook gebruikt bij het ontwikkelen van ons eigen magnesiumsupplement.

  1. Bevat per dagdosering 200 mg magnesium
  2. Bevat uitsluitend magnesiumcitraat, magnesiumbisglycinaat, magnesiumtauraat of magnesiummalaat (of in combinatie)
  3. Is vrij van soja, gluten, suiker en lactose

Als jouw magnesiumsupplement aan deze eisen voldoet, dan ben je verzekerd van een optimale opname en werking, en een veilige dosering.

Magnesiumsupplementen van Nutribites

Nutribites Magnesium voldoet aan alle eisen van de bovenstaande kwaliteits-checklist. Dit wil niet zeggen dat andere magnesiumsupplementen slecht zijn: er bestaan veel kwalitatief goede magnesium producten.

Stel ons gerust je vraag via info@nutribites.nl of bekijk hieronder ons magnesiumsupplement.

Shop nu

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *