Magnesiumcitraat: uitleg, gebruik en voordelen

Magnesiumcitraat is een organisch gebonden vorm van magnesium.

Dit essentiële mineraal kan helpen tegen vermoeidheid, kan bijdragen aan een goede gemoedstoestand en ondersteuning van de spieren, en heeft nog negen andere voordelen (je leest verderop welke).

In dit artikel lees je de voordelen van magnesiumcitraat.

Inhoud:

Wat doet magnesium?

Magnesium is voor je lichaam een onmisbaar mineraal, want het is betrokken bij meer dan 600 verschillende lichaamsprocessen. Het ondersteunt bijvoorbeeld:

  • De instandhouding van gezonde botten
  • De normale werking en het ontspannen van je spieren
  • De energieproductie in onze lichaamscellen
  • De vermindering van vermoeidheid
  • De overdracht van zenuwprikkels
  • De bouw van lichaamseiwit
  • De celdeling
  • Het behoud van een sterk gebit
  • De balans in de water- en mineralenhuishouding van je lichaam
  • Je gemoedstoestand
  • Je geheugen en concentratievermogen
  • Je geestelijke veerkracht
  • Je leerprestaties

Je lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken. Je bent dus afhankelijk van het magnesium dat je kunt opnemen uit je voeding. Net als andere vitamines en mineralen komt ook magnesium in kleine hoeveelheden in ons voedsel voor. Het zit overigens wel in veel verschillende voedingsmiddelen.

In het kort: Magnesium is essentieel voor je gezondheid.

Toch kan er een magnesiumtekort ontstaan. Daarom nemen veel mensen (ter aanvulling) dagelijks een magnesiumsupplement, bijvoorbeeld in de vorm van tabletten of capsules.

Wat is magnesiumcitraat?

Er zijn meer dan tien verschillende soorten magnesium, elk met hun eigen voor- en nadelen. Toch kiezen veel therapeuten en deskundigen voor magnesiumcitraat.

Magnesiumcitraat is een combinatie van magnesiumzout en citroenzuur. Deze twee stoffen zorgen er samen voor dat magnesium stabiel blijft en je lichaam het goed kan opnemen.

Daarom wordt magnesiumcitraat veel gebruikt door sporters (voor het ontspannen van de spieren). Ook kan het andere voordelen bieden, zoals het ondersteunen van je concentratievermogen en energie, en het behouden van sterke botten en tanden.

In het kort: Magnesiumcitraat is een populaire vorm van magnesium met diverse voordelen.

Voordelen organische verbinding

Bij het nemen van een magnesiumsupplement is het niet alleen belangrijk hoeveel je binnenkrijgt. De verbinding waarin je het slikt is net zo belangrijk.

Er bestaan twee verbindingen:

  • Organisch: hoge opname, de beste keuze.
  • Anorganisch: slechte opname, vermijden.

Organisch gebonden magnesium wordt volgens onderzoek beter opgenomen [1]. Vandaar dat wij in onze Nutribites Magnesium uitsluitend organisch gebonden vormen van magnesium gebruiken.

Dit zijn vier veelgebruikte organische gebonden vormen, die aan te raden zijn omdat ze goed opneembaar zijn:

  1. Magnesiumcitraat
  2. Magnesiumbisglycinaat
  3. Magnesiumtauraat
  4. Magnesiummalaat

Naast de bovenstaande, zijn er ook anorganische vormen van magnesium die je het beste kunt vermijden. Dat zijn: magnesiumoxide, magnesiumchloride, magnesiumhydroxide en magnesiumsulfaat.

In het kort: Magnesiumcitraat is een goede keuze, omdat het goed wordt opgenomen door je lichaam.

Verschil tussen organisch en anorganisch

Organische verbindingen komen van nature voor in het lichaam. Ook uit onderzoek blijkt dat het organisch gebonden magnesiumcitraat beter in het lichaam wordt opgenomen dan het anorganische magnesiumoxide [1].

Magnesiumoxide, of andere anorganische vormen van magnesium, zijn echter goedkopere varianten van magnesium. Vandaar dat je ze vaak terugvindt in goedkope magnesiumtabletten.

Magnesiumoxide (vermijden)Magnesiumcitraat (aanbevolen)
AnorganischOrganisch
Minder makkelijk opneembaarGemakkelijk op te nemen
Kan een laxerend effect hebbenHeeft veel minder een laxerend effect
Zit in goedkope magnesiumsupplementenZit in waardevolle magnesiumsupplementen

Hulpstoffen voor betere opname

Het is je misschien opgevallen dat een groot deel van dit artikel gaat over de opname van magnesium. Dat heeft een goede reden: zonder een goede opname kun je veel geld uitgeven aan magnesium en het dagelijks slikken, maar voel je er nauwelijks iets van.

De opname en werking van magnesium kun je optimaliseren met twee vitamines en één aminozuur:

  • Vitamine B6
  • Vitamine D3
  • Taurine

Overweeg je om magnesium te slikken? Dan raden wij je aan om te kiezen voor het beste voor je lichaam en deze hulpstoffen ook in te nemen. Wij staan achter deze combinatie, en daarom vind in ons magnesiumsupplement naast magnesiumcitraat ook alle hulpstoffen (lees hier verder).

Magnesium kopen: de checklist

Ben je benieuwd of je op dit moment de juiste magnesium in huis hebt of wil je met zelfvertrouwen de juiste magnesium kopen? Gebruik dan onze magnesium koop-checklist.

Deze checklist hebben wij ook gebruikt bij het ontwikkelen van ons eigen magnesiumsupplement.

  1. Bevat per dagdosering 250 mg magnesium (niet meer, niet minder)
  2. Bevat uitsluitend magnesiumcitraat, magnesiumbisglycinaat, magnesiumtauraat of magnesiummalaat (of in combinatie)
  3. Bevat vitamine B6
  4. Bevat vitamine D3
  5. Bevat taurine
  6. Is vrij van soja, gluten, suiker en lactose

Als jouw magnesiumsupplement aan deze zes eisen voldoet, dan ben je verzekerd van een optimale opname en werking, en een veilige dosering.

Magnesiumsupplementen van Nutribites

Nutribites Magnesium voldoet aan alle eisen van de bovenstaande kwaliteits-checklist. Dit wil niet zeggen dat andere magnesiumsupplementen slecht zijn: er bestaan veel kwalitatief goede magnesium producten.

Wij willen ons onderscheiden met een magnesiumformule die de beste vormen van magnesium combineert met hulpstoffen voor een optimaal effect. Zo bevat Nutribites Magnesium magnesiumcitraat (voor de spieren) én magnesiumbisglycinaat (voor het brein).

Het is aangevuld met vitamine B6, vitamine D3 en taurine – zodat je alles uit het supplement haalt.

Stel ons gerust je vraag via info@nutribites.nl of bekijk hieronder ons magnesiumsupplement.

Shop nu

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *