Magnesiumcitraat: uitleg, gebruik en voordelen

Magnesiumcitraat is een organisch gebonden vorm van magnesium.

Dit essentiële mineraal kan helpen tegen vermoeidheid, bijdragen aan een goede gemoedstoestand, ondersteuning van de spieren, en heeft nog 9 andere voordelen (je leest verderop welke).

In dit artikel lees je de voordelen van magnesiumcitraat, een populaire organisch gebonden vorm.

Inhoud:

Wat doet magnesium?

Magnesium is voor je lichaam een onmisbaar mineraal, want het is betrokken bij meer dan 600 verschillende lichaamsprocessen. Het ondersteunt bijvoorbeeld:

  • De instandhouding van normale botten;
  • De normale werking en het ontspannen van je spieren;
  • De energieproductie in onze lichaamscellen;
  • De vermindering van vermoeidheid;
  • De overdracht van zenuwprikkels;
  • De bouw van lichaamseiwit;
  • De celdeling;
  • Het behoud van een sterk gebit;
  • De balans in de water- en mineralenhuishouding van je lichaam;
  • Je gemoedstoestand;
  • Je geheugen en concentratievermogen;
  • Je geestelijke veerkracht;
  • Je leerprestatie.

Je maakt magnesium niet zelf aan in je lichaam. Dus je bent afhankelijk van het magnesium dat je kunt opnemen uit je voeding. Net als andere vitaminen en mineralen, komt ook magnesium in kleine hoeveelheden in ons voedsel voor. Het zit overigens wel in veel verschillende voedingsmiddelen.

In het kort: magnesium is nodig voor een gezond en energiek leven.

Toch kan er een magnesiumtekort ontstaan. Daarom nemen veel mensen (ter aanvulling) dagelijks een magnesiumsupplement, bijvoorbeeld in de vorm van tabletten of capsules.

Wat is magnesiumcitraat?

Er zijn meer dan 10 verschillende soorten magnesium, elk met hun eigen voor- en nadelen. Toch kiezen veel therapeuten en deskundigen voor magnesiumcitraat.

Magnesiumcitraat is een combinatie van magnesiumzout samen met citroenzuur. Deze twee stoffen samen zorgen ervoor dat magnesium stabiel blijft en je het goed op kunt nemen in het lichaam.

Daarom wordt magnesiumcitraat veel gebruikt door sporters (voor het ontspannen van de spieren). Ook kan het andere voordelen bieden, zoals het ondersteunen van je concentratievermogen, energie en het behouden van sterke botten en tanden.

In het kort: citraat (citroenzuur) is een onderdeel van magnesiumcitraat, en helpt je om het goed op te nemen.

Voordelen organische verbinding

Bij het nemen van een magnesiumsupplement is het niet alleen belangrijk hoeveel je binnenkrijgt. De verbinding waarin je het slikt is net zo belangrijk.

Er bestaan twee verbindingen:

  • Organisch: hoge opname, de beste keus.
  • Anorganisch: slechte opname, vermijden.

Organisch gebonden magnesium wordt volgens onderzoek beter opgenomen [bron 1]. Vandaar wij in ons Nutribites Magnesium uitsluitend organisch gebonden vormen gebruiken.

Dit zijn 4 veel gebruikte organische gebonden vormen, die aan te raden zijn omdat ze goed opneembaar zijn:

  1. Magnesiumcitraat
  2. magnesiumbisglycinaat
  3. Magnesiumtauraat
  4. Magnesiummalaat

Naast de bovenstaande, zijn er ook anorganische vormen van magnesium die je het beste kunt vermijden. Dat zijn: magnesiumoxide, magnesiumchloride, magnesiumhydroxide en magnesiumsulfaat.

In het kort: magnesiumcitraat is een goede keus omdat het goed wordt opgenomen.

Verschil tussen organisch en anorganisch

Organische verbindingen komen van nature voor in het lichaam. Ook uit onderzoek blijkt dat het organisch gebonden magnesiumcitraat beter wordt opgenomen in het lichaam dan het anorganische magnesiumoxide [bron 1].

Magnesiumoxide, of andere anorganische vormen van magnesium zijn echter goedkopere varianten van magnesium. Vandaar dat je ze vaak terugvindt in goedkope magnesiumtabletten.

Magnesiumoxide (vermijden)Magnesiumcitraat (aanbevolen)
AnorganischOrganisch
Minder makkelijk opneembaarGemakkelijk op te nemen
Kan een laxerend effect hebbenHeeft veel minder een laxerend effect
Vinden we in goedkope magnesiumsupplementenZit in waardevolle magnesiumsupplementen

Hulpstoffen voor betere opname

Het is je misschien opgevallen dat een groot deel van dit artikel gaat over de opname van magnesium. Dat heeft een goede reden: zonder een goede opname, kun je veel geld uitgeven aan magnesium en het dagelijks slikken, maar voel je er nauwelijks iets van.

Kwaliteit boven kwantiteit.

Zo zijn er nog een aantal waardevolle hulpstoffen die ervoor zorgen dat je magnesium nog beter kunt benutten:

  • Vitamine B6
  • Vitamine D3
  • Taurine (aminozuur)

De Nutribites Magnesium bevat alle bovenstaande hulpstoffen, samen met twee organisch gebonden vormen (klik hier voor de details).

Magnesium kopen: de checklist

Ben je benieuwd of je op dit moment de juiste magnesium in huis hebt, of wil je met zelfvertrouwen de juiste magnesium kopen? Gebruik dan onze magnesium koop-checklist.

Deze checklist hebben wij ook gebruik bij het ontwikkelen van onze eigen magnesium supplement.

  1. Bevat per dagdosering 250 mcg magnesium (niet meer, niet minder)
  2. Bevat uitsluitend magnesiumcitraat, magnesiumbisglycinaat, magnesiumtauraat of magnesiummalaat (of in combinatie).
  3. Bevat vitamine B6
  4. Bevat vitamine D3
  5. Bevat taurine
  6. Het is vrij van soja, gluten, suiker en lactose

Als jouw magnesiumsupplement aan deze 6 eisen voldoet, dan ben je verzekerd van een optimale opname, werking en veilige dosering.

Magnesiumsupplementen van Nutribites

De Nutribites Magnesium voldoet aan alle eisen van onze eigen kwaliteits-checklist. Dit is volgens ons waar een hoogwaardig en veilig mangesiumsupplement aan hoort te doen.

De Nutribites Magnesiun bevat magnesiumcitraat (voor de spieren) én magnesiumbisglycinaat (voor het brein). Het is aangevuld met de vitamine B6, D3 en Taurine – zodat je verzekerd bent van de hoogste kwaliteit.

Shop nu

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *