Alles wat je moet weten over visolie

Visolie is een makkelijke manier om voldoende gezonde omega 3-vetten binnen te krijgen.

In dit artikel lees je wat visolie is en wat de voordelen zijn.

Inhoud:

Dit artikel in het kort:

  • Visolie bevat omega 3-vetzuren, waarmee het je gezondheid ondersteunt
  • Visolie draagt bij aan bijna alle aspecten van je gezondheid
  • Doordat we met ons westerse voedingspatroon te weinig omega 3 en te veel omega 6 binnenkrijgen, is het voor bijna iedereen aan te raden om een visolie supplement te nemen

Wat is visolie?

Visolie is gezuiverde olie. Zoals de naam al zegt wordt deze olie gewonnen uit vis, en dan vooral uit vette vis zoals forel, makreel, tonijn, haring, sardines en zalm.

Visolie ondersteunt een goede gezondheid doordat het omega 3-vetzuren bevat. Dit zijn essentiële vetzuren die bijdragen aan vele aspecten van je gezondheid.

Omega 3-vetzuren hebben verschillende voordelen voor je gezondheid (onder andere voor je hart, ogen en bloeddruk). Je vindt alle voordelen van visolie hieronder.

Omega 3-vetzuren zijn een onderdeel van visolie. Hoewel de termen visolie en omega 3 vaak door elkaar gebruikt worden, betekenen ze dus niet hetzelfde.

Goed om te weten is dat omega 3-vetzuren essentieel zijn. Dat houdt in dat je lichaam ze nodig heeft om optimaal te functioneren, maar dat je lijf deze vetzuren niet zelf aanmaakt.

Kortom: Visolie is een bron van gezonde omega 3-vetten.

Voordelen van visolie

De gezondheidsvoordelen van visolie komen van de omega 3-vetzuren.

Een voedingspatroon dat rijk is aan omega 3-vetzuren draagt op allerlei manieren bij aan een goede gezondheid.

Omega 3 komt in iedere cel van je lichaam voor; van top tot teen en van binnen en van buiten. Het zit zelfs in je botten. Hierdoor draagt visolie bij aan veel aspecten van je gezondheid.

Dat blijkt ook uit deze uitspraak van voedingsimmunoloog Philip Calder [1]:

“Sta open voor het idee dat voeding en omega 3-vetzuren erg belangrijk zijn in allerlei situaties. Vetzuren zijn niet het antwoord op alles, maar wel belangrijk genoeg om altijd aan te denken.”

Visolie heeft de volgende gezondheidsvoordelen:

  • Goed voor je gezichtsvermogen*
  • Is een belangrijke bouwsteen voor je hersenen*
  • Gunstig voor je bloeddruk**
  • Heeft een gunstige werking op je hart
  • Ondersteunt een normaal vetgehalte in je bloed

Voldoende omega 3 binnenkrijgen uit visolie

Voor je omega 3-inname geldt het volgende:

  • Minimaal: 200 mg per dag
  • Aanbevolen: 700 tot 1400 mg per dag
  • Maximaal: 5000 mg per dag [2]

De minimale inname omega 3 krijg je binnen als je één keer per week vette vis eet, zoals haring of zalm [3].

Toch zijn er diverse studies waaruit blijkt dat een hogere inname van 700 tot 1400 mg per dag optimaal is [4-6]. Deze hoeveelheden behaal je als je dagelijks een hoog gedoseerde visolie capsule slikt.

Met Nutribites Visolie krijg je per 2 softgels 1100 mg omega 3 binnen uit visolie.

Supplementen kun je in verschillende vormen krijgen:

  • Vloeibare visolie
  • Visolie capsules
  • Visolie tabletten
  • Druppels
  • Gummies

Visolie tabletten en gummies zijn af te raden; de visolie kan makkelijker oxideren, waardoor het supplement minder goed werkt.

Je kunt kiezen voor de vorm die jou het meeste aanspreekt. Let bij je keuze wel op de kwaliteit van het supplement. Waarop je moet letten bij het kopen van een visoliesupplement, lees je verderop.

Neem je visoliesupplement tijdens of direct na een maaltijd die vet bevat. Hierdoor wordt het beter opgenomen en krijg je minder snel last van bijwerkingen zoals oprispingen.

Samenvatting: 200 mg omega 3 is het minimale. Wij raden een hogere dosering aan van 700 mg of meer voor een beter effect.

Voor wie is visolie extra aan te raden?

Voor bijna iedereen. Daar zijn twee hoofdoorzaken voor:

  1. We halen onvoldoende omega 3 uit voeding
    Er zijn maar weinig Nederlanders die regelmatig vis eten, laat staan twee keer per week vette vis. Hierdoor krijgen de meeste mensen in Nederland onvoldoende omega 3 visolie binnen.
  2. We krijgen te veel omega 6 binnen
    De balans tussen omega 3 en 6 in je lijf is belangrijk. Een mooie verhouding omega 3 versus omega 6 is dat je maximaal 4 keer meer omega 6 binnenkrijgt dan omega 3. Tegenwoordig is het vaak 20 keer meer [7].

Wil je meer weten over de omega 3 : 6 balans? Bekijk dan ons artikel over een omega 3-tekort.

Let op: Als je een visolie supplement neemt is het belangrijk om continuïteit aan te brengen in je inname. Je cellen hebben tijd nodig om zich te herstellen en de nieuwe hoeveelheid omega 3 te implementeren.

Gun jezelf daarom minstens een paar weken en bij voorkeur 3 maanden om de gezondheidseffecten van het supplement te ervaren.

Samenvatting: Visolie is aanbevolen als je niet regelmatig (één tot twee keer per week) vette vis eet.

Alternatieven voor vegetariërs en veganisten

Als je vegetarisch of veganistisch eet is het altijd aan te raden om extra omega 3 te nemen, aangezien je dan waarschijnlijk helemaal geen vis eet en daardoor een groter risico loopt op een tekort.

Hoewel vette vis de belangrijkste bron van omega 3 is, zijn er ook vegetarische en veganistische opties, waaronder:

  1. Lijnzaad(olie)
  2. Hennepzaad(olie)
  3. Chiazaad(olie)
  4. Walnoten(olie)
  5. Perilla-olie
  6. Omega 3-rijke eieren
  7. Zeewier en algen

Zeewier en algen zijn de gunstigste vegetarische optie, aangezien deze bronnen ook DHA en EPA bevatten, waar de andere vegetarische bronnen alleen ALA leveren.

Je kunt ook kiezen voor een supplement op basis van algen.

Nutribites Algenolie is 100% plantaardig. Het is gekweekt, geproduceerd en veilig getest in Nederland. Met 2 capsules per dag heb je alle omega 3 binnen die je nodig hebt.

Lees hier meer over Nutribites Algenolie.

Kwaliteit van visolie

De ene visolie is de andere niet. Er zijn allerlei soorten en merken visolie capsules, vloeibare visolie en andere visolie supplementen verkrijgbaar, met grote prijs- en kwaliteitsverschillen.

Sommige visolie is ronduit slecht. Het wordt gevangen in vervuilde wateren en is niet stabiel, en heeft daardoor een nare nasmaak. Hiermee doe je je gezondheid ook geen plezier.

Kies daarom voor een supplement van goede kwaliteit en met een optimale werking.

Checklist voor visolie supplementen

Deze punten zijn het belangrijkst. Als je hier op let, weet je dat je een supplement van goede kwaliteit hebt:

  1. De visolie is moleculair gedistilleerd (een zuiveringstechniek)
  2. De visolie bevat vitamine E of een ander antioxidant
  3. De visolie is op basis van kleine vissen

Daarnaast is het handig om rekening te houden met de volgende punten:

  • De visolie heeft een dagdosering van minimaal 600 mg EPA en DHA
  • Het supplement bevat keurmerken en/of certificaten
  • De visolie bevat alleen omega 3-vetzuren

Nutribites Visolie voldoet aan al deze kwaliteitseisen. Het is daarnaast voor de zekerheid veilig getest in een onafhankelijk laboratorium (je kunt hier de labuitslagen en productinformatie nalezen).

Kies je liever voor visolie van een ander merk? Raadpleeg dan de klantenservice van het desbetreffende merk om er zeker van te zijn dat de visolie aan de bovenstaande punten voldoet.

Samenvatting: Kwalitatief goede visolie is zuiver en stabiel, en bevat een antioxidant (zoals vitamine E).

Oogsten omega 3 visolie

Voor je supplement wordt visolie op twee manieren geoogst:

  • Wild gevangen vis
  • Gekweekte vis

Wild gevangen vis brengt bepaalde risico’s met zich mee, en dan met name de mogelijke aanwezigheid van zware metalen. Dat komt doordat wilde vis in vervuilde wateren kan zwemmen.

Kweekvissen hebben geen toegang tot een natuurlijke voedingsbron, wat effect heeft op de gezondheid van de vis.

Voor beide vormen is daardoor wat te zeggen en ze zijn beide geschikt voor supplementen, zolang de supplementen voldoen aan de volgende eisen:

  • Ze zijn moleculair gedistilleerd
  • Ze zijn getest op zware metalen
  • Ze bevatten een antioxidant (zoals vitamine E)

Visolie tijdens zwangerschap

Omega 3, en dan vooral de DHA-variant, is goed voor de ontwikkeling van baby’s. Zowel tijdens de zwangerschap als bij borstvoeding.

Als je zwanger bent en te weinig omega 3 visolie binnenkrijgt, dan wordt het uit je hersenen gehaald voor de ontwikkeling van je baby. Hierdoor kun je zelf klachten krijgen.

Daarom is het voor zwangeren en kersverse moeders belangrijk om voldoende visolie binnen te krijgen, zodat je baby een goede start krijgt.

In dit artikel over visolie en zwangerschap lees je alles over hoe visolie bijdraagt aan de gezondheid van je baby en hoeveel je kunt nemen.

Als je meer visolie wilt binnenkrijgen als je zwanger bent, is het helaas niet verstandig om meer dan vier porties vette vis per week te eten. Dat is vanwege de vervuiling.

Je loopt dan het risico om te veel zware metalen (zoals kwik en arseen) binnen te krijgen.

Daarom raden we aan om een omega 3-rijk weekmenu te eten en dit aan te vullen met een supplement.

Geef je geen borstvoeding (meer)? Er zijn ook visolie supplementen voor kinderen, als aanvulling op zijn of haar dagelijkse voeding.

Samenvatting

Visolie wordt gewonnen uit vette vis. Het draagt bij aan diverse aspecten van je gezondheid, doordat het overal in je lichaam aanwezig is.

Met ons westerse voedingspatroon krijgen we te weinig omega 3 binnen. Daarom is het voor bijna iedereen aan te raden om een supplement te nemen.

Ook krijgen we te veel omega 6 binnen. Door een visolie supplement te nemen herstel je de balans van omega 3 en omega 6 in je lijf.

Als je een supplement neemt is het belangrijk om er een te kiezen die van goede kwaliteit is. Het supplement moet moleculair gedistilleerd zijn, getest zijn op zware metalen en een antioxidant bevatten.

Met Nutribites Visolie ben je verzekerd van een zuivere, veilig geteste hoeveelheid omega 3. Bekijk hier de Nutribites Visolie of laat je gratis en geheel vrijblijvend adviseren door een van onze deskundigen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *