Alles over algenolie: dé plantaardige vorm van omega 3

Algenolie is een duurzaam en plantaardig alternatief voor visolie.

In dit artikel vind je uitleg over algenolie, de 7 voordelen ervan en informatie over waarom deze vorm van omega 3 plantaardig en duurzaam is.

Inhoud:

Wanneer het over omega 3 gaat, denken we al gauw aan vis, visolie of krillolie. Toch bestaat er ook al jaren een plantaardige vorm van omega 3: algenolie.

Dit artikel in het kort:

  • Algenolie komt voort uit algen en is een zuivere bron van omega 3-vetzuren.
  • Omega 3 (uit algenolie) is belangrijk voor je hart, hersenen, bloeddruk en gezichtsvermogen.
  • Algenolie is hét plantaardige alternatief voor visolie: het is duurzaam, efficiënt, zuiver en een essentiële bron van omega 3.

Wat is algenolie?

Algenolie is een omega 3-supplement dat is gemaakt van een speciale, donkergroene alg.

Bij het woord ‘algen’ denk je waarschijnlijk aan het groene spul dat je op meren en vijvers ziet. Deze behoren inderdaad tot de algenfamilie, maar er bestaan nog zo’n 40.000 andere algensoorten, waaronder zeewier, kelp en diverse microalgen.

Algen zitten boordevol gezonde voedingsstoffen en er is de laatste jaren dan ook veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Zo is ontdekt dat bepaalde algen rijk zijn aan de omega 3-vetzuren EPA en DHA.

Dit is heel bijzonder, want deze specifieke vormen van omega 3 zijn verder alleen in vis en schaal- en schelpdieren te vinden.

Algenolie is dus een ‘vegan omega 3’: een plantaardige visolie vervanger.

De 7 voordelen

Algen zijn een rijke bron van omega 3. Hoewel iedereen wel weet dat omega 3-vetzuren belangrijk zijn voor je gezondheid, weet niet iedereen wat nu precies de wetenschappelijk bewezen gezondheidsvoordelen zijn.

Daarom hebben wij hieronder een handig overzicht voor je gemaakt met daarin de bewezen voordelen van omega 3.

  1. Belangrijk voor de hersenfunctie* [1]
  2. Goed voor het gezichtsvermogen*
  3. Ondersteunt het hart*
  4. Heeft een ontstekingsremmende werking** [2]
  5. Gunstig voor de bloeddruk**
  6. Ondersteunt de visuele ontwikkeling van de foetus en van baby’s die borstvoeding krijgen***
  7. Is een belangrijke bouwsteen voor de hersenen van de foetus en van baby’s die borstvoeding krijgen*** [3]

Samenvatting: Algenolie is rijk aan omega 3 en het is daarmee een plantaardig alternatief voor visolie. Algenolie heeft vele voordelen voor de gezondheid.

Soorten omega 3: simpele uitleg

Om te begrijpen waarom algenolie zo gezond is, is het nodig dat je iets weet over de verschillende soorten omega 3-vetzuren.

Er zijn namelijk drie vormen van omega 3:

  • DHA (docosahexaeenzuur)
  • EPA (eicosapentaeenzuur)
  • ALA (alfa-linoleenzuur)

DHA en EPA zijn te vinden in vette vis en schaal- en schelpdieren, terwijl ALA juist in plantaardige producten voorkomt, zoals noten, avocado en plantaardige oliën.

Om te kunnen profiteren van de gezondheidsvoordelen van omega 3, heeft je lichaam EPA en DHA nodig. De Gezondheidsraad stelt dat je genoeg EPA en DHA binnenkrijgt als je 1x per week vette vis eet.

Het lukt echter slechts 34% van alle volwassenen om eens per week vette vis te eten, waardoor tekorten kunnen ontstaan [4].

Daarnaast is het advies van de Gezondheidsraad de ondergrens. Diverse wetenschappelijke studies wijzen uit dat je gebaat bent bij veel meer omega 3-vetten, namelijk zo’n 800-1000 mg per dag. Dat is 4x tot 5x hoger dan het advies van de Gezondheidsraad [5,6].

Omega 3: vegan info

Wanneer je geen of nauwelijks vis eet, krijg je niet genoeg EPA en DHA binnen.

Je lichaam kan ALA uit plantaardige bronnen wel omzetten in EPA en DHA, maar dit proces verloopt heel inefficiënt: ALA wordt slechts voor 8% tot 20% omgezet in EPA en voor slechts 0,5% tot 9% in DHA [7].

Eet je geen of weinig vis? Dan is het raadzaam om omega 3 uit andere bronnen te halen. Dit doe je op de volgende manieren:

  • Eet zo veel en zo gevarieerd mogelijk plantaardige producten die rijk zijn aan ALA (plantaardige omega 3), zoals lijnzaad, chiazaad, walnoten en hennepzaad.
  • Vul je voeding aan met een goed omega 3-supplement, zoals algenolie.
  • Wanneer je vegetarisch of veganistisch eet, of wanneer je allergisch bent voor vis en schaaldieren, dan is algenolie voor jou de beste keuze.

Algenolie omega 3 is de enige plantaardige omega 3 die rijk is aan EPA en DHA. Andere plantaardige bronnen bevatten enkel ALA. Het is dan ook erg belangrijk om deze bron aan je maaltijden toe te voegen als je vegetarisch of veganistisch eet.

Wil je zelf de voordelen van algenolie ervaren? Probeer dan onze Nutribites Algenolie: een hoogwaardig omega 3-supplement met een goede dosering DHA en EPA in de juiste verhouding. Onze vegan algenolie is bovendien zuiver, 100% natuurlijk en afkomstig uit streng gecontroleerde Nederlandse kweek.

Algenolie vs. visolie

Er zijn een aantal belangrijke redenen om voor algenolie te kiezen in plaats van voor visolie. Na het lezen van onderstaande voordelen zul je begrijpen waarom wij zo enthousiast zijn over algenolie!

#1 – Het is duurzaam

Algen zijn de enige plantachtige organismen ter wereld die de omega 3-vetzuren EPA en DHA bevatten.

Vissen en schaal- en schelpdieren zijn rijk aan EPA en DHA omdat ze algen eten, niet omdat ze het zelf produceren.

Ruim een kwart (!) van de visvangst wereldwijd wordt gebruikt voor de productie van visolie. De kweek van algen daarentegen gebeurt in natuurlijke bassins op het land en heeft geen invloed op de ecosystemen in onze oceanen.

#2 – Efficiëntere oogst

Het kweken van algen is veel efficiënter dan het kweken of vangen van vissen. Algen hebben minder voedingsstoffen nodig.

Bovendien haal je meer omega 3 uit algen dan uit vissen, omdat je het direct uit de bron haalt. Daarnaast heeft algenolie een goede opneembaarheid, vaak beter dan de meeste visoliën.

#3 – Het is een schone bron van omega 3

Helaas is de oceaan door menselijk toedoen vervuild geraakt, waardoor veel vis (zowel gevangen vis als kweekvis) schadelijke stoffen bevat, waaronder pcb’s, kwik, antibiotica en dioxinen.

Sommige hoogwaardige visolie wordt gezuiverd, maar dit is een kostbaar proces en je kunt het aan de buitenkant van de visolie capsules niet zien.

Algen kunnen daarentegen op natuurlijke wijze gekweekt worden in gecontroleerde, schone wateren. Ook onze eigen Nutribites Algenolie is afkomstig van zuivere, duurzame kweek. Het hele kweek- en productieproces van onze algenolie vindt plaats in Nederland. Een lokaal product dus!

#4 – Het heeft een neutrale smaak

Bij visolie hebben sommige mensen last van zure oprispingen. Ook heeft de olie meestal een visachtige smaak. Algenolie is neutraal van smaak, waardoor dit product ook geschikt is voor mensen die niet zo van de smaak van visolie houden.

#5 – Het is onmisbaar voor vegetariërs en veganisten

Algenolie is populair onder vegetariërs en veganisten. Het is immers de enige plantaardige bron van omega 3 die EPA en DHA bevat. Andere plantaardige bronnen bevatten alleen omega 3 in de vorm van ALA. Dit kan het lichaam slechts in hele kleine hoeveelheden omzetten in DHA en EPA.

Let op: Sommige algenolie bevat alleen DHA, terwijl een complete algenolie DHA én EPA bevat. Nutribites Algenolie bevat zowel DHA als EPA. Slik je momenteel een ander merk? Check dan even of het zowel DHA als EPA bevat.

Samenvatting: Vegan algenolie is rijk aan omega 3 en het is daarmee een plantaardig alternatief voor visolie. Algenolie is onder andere goed voor je hersenen, hart, gezichtsvermogen en bloeddruk.

Hoeveel omega 3 heb je nodig?

De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om per dag 200 milligram omega 3-vetzuren uit vis (of algenolie) binnen te krijgen. Dit is echter de ondergrens.

Wij vinden dat aan de lage kant. Diverse studies wijzen erop dat een inname van 800-1000 mg gewenst is. Dat is 4x tot 5x hoger dan het advies van de Gezondheidsraad [5,6].

Je krijgt 200 mg omega 3-vetzuren (de ondergrens) binnen door 1x per week een portie van 150 gram vette vis te eten (zoals zalm, haring, makreel of sardienen).

Als je zwanger bent, wordt geadviseerd om extra omega 3 binnen te krijgen, dus om 2x per week vis te eten (waarvan 1x vette vis en 1x magere vis).

Met 2 capsules Nutribites Algenolie zit je al op 648 mg omega 3-vetzuren (uit EPA en DHA). Je kunt ook 1 capsule per dag slikken als je daarnaast regelmatig vis eet. Deze hoeveelheid zit nog ver onder de Europese bovengrens van 5000 mg omega 3 per dag [8].

Waar op letten bij algenolie kopen?

Er bestaan verschillende vormen van algenolie. Zo zijn er algenolie capsules en vloeibare vormen van algenolie.

Bij het kiezen van een algenolie supplement zijn de onderstaande zaken van belang.

Kies een vorm die bij jou past

Een tablet of capsule kun je innemen voor of tijdens een maaltijd. Vloeibare algenolie kun je proeven en het kan zijn dat daar zoetstoffen aan zijn toegevoegd om de smaak aangenamer te maken.

Ga voor DHA én EPA

Zorg dat de algenolie EPA en DHA bevat, en niet alleen DHA.

Let op de verhoudingen

Zorg dat de algenolie EPA en DHA in de juiste verhouding bevat, namelijk precies 2x zoveel DHA als EPA. Slik je momenteel Nutribites Algenolie, dan zit je goed.

Inclusief vitamine E

Kies bij voorkeur voor een supplement dat is verrijkt met vitamine E (of tocoferolen). Dit houdt de omega 3-vetzuren stabiel en van goede kwaliteit.

Samenvatting

Algenolie is een voedzaam, natuurlijk product dat rijk is aan de essentiële omega 3-vetzuren EPA en DHA. Het is een efficiënt, duurzaam en plantaardig alternatief voor visolie.

Vanwege de vele voordelen is algenolie niet alleen geschikt voor vegetariërs en veganisten, maar voor iedereen die op zoek is naar een gezonde, duurzame en plantaardige vorm van omega 3.

Kies voor een hoogwaardig supplement met de juiste verhouding DHA en EPA, zoals onze eigen Nutribites Algenolie, en ervaar zelf de gezondheidsvoordelen van algenolie.


*Gunstig effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 250 mg DHA.
**Gunstig effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 3 g EPA en DHA.
***Gunstig effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname door de moeder van 200 mg DHA naast de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid DHA en EPA.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.