Visolie en zwanger zijn: dit moet je weten

Visolie ondersteunt jou en je baby voor, tijdens en na je zwangerschap.

In dit artikel lees je alles wat je moet weten over visolie en zwanger zijn.

Inhoud:

Dit artikel in het kort:

  • Visolie bevat omega 3-vetzuren die essentieel zijn voor jou en je baby
  • Zwangere vrouwen hebben twee keer zoveel omega 3 nodig
  • Visolie is een makkelijke manier om voldoende omega 3-vetzuren binnen te krijgen

Wat is visolie?

Visolie is gezuiverde olie. Zoals de naam al zegt wordt deze olie gewonnen uit vis.

Tijdens je zwangerschap, maar ook als je borstvoeding geeft, is visolie belangrijk voor de gezondheid van jou en je kindje.

Visolie bevat omega 3-vetzuren. Dit zijn essentiële vetzuren die bijdragen aan veel aspecten van je gezondheid en aan de groei en ontwikkeling van je baby.

Omega 3 bestaat in 3 verschillende vormen:

  • ALA: alfa-linoleenzuur
  • EPA: eicosapentaeenzuur
  • DHA: docosahexaeenzuur

ALA zit in plantaardige bronnen. EPA en DHA zitten in dierlijke bronnen.

Belangrijk om te weten: EPA en DHA bieden meer gezondheidsvoordelen [1,2].

De omega 3-vetzuren uit visolie zijn dan ook gunstiger voor je gezondheid dan de vetzuren uit plantaardige bronnen (omdat ze EPA en DHA bevatten).

Algenolie is hierop een uitzondering: deze bevat net zoals visolie zowel EPA als DHA en is daarmee een geschikt plantaardig alternatief op visolie voor zwangere vrouwen.

Omega 3-vetzuren zijn essentieel. Dat houdt in dat je lichaam ze hard nodig heeft om optimaal te functioneren, maar ze niet zelf aanmaakt.

Daarom moet je de vetzuren via je voeding of een supplement binnenkrijgen.

Kortom: Als je zwanger bent, wil je visolie (of algenolie) slikken waar zowel EPA als DHA in zit.

Visolie tijdens je zwangerschap

Visolie is enorm belangrijk tijdens je zwangerschap.

Onderzoek laat zien dat omega 3-vetzuren, en dan met name DHA, gunstig zijn voor, tijdens en na je zwangerschap [3-6].

Zo ondersteunt DHA de ontwikkeling van de hersenen en ogen van je baby.

Je hersenen bestaan namelijk voor zo’n 60% uit vet, waarvan ongeveer 40% uit DHA. Je netvlies bestaat voor 60% uit DHA [7,8].

De baby heeft dus omega 3-vetzuren nodig om te groeien. Daarom voedt jouw lichaam je ongeboren kind met omega 3, tot er een omega 3-index van tussen de 8% en 11% is bereikt.

Zwangere vrouwen die te weinig omega 3 binnenkrijgen, gebruiken vaak hun eigen omega 3-voorraad om de baby te voeden (dit kan bij de moeder vervelende klachten geven, zowel tijdens als na de zwangerschap).

De ideale situatie is als je 3 maanden voordat je zwanger wilt worden al begint met het slikken van visolie.

Vervolgens is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je dagelijks voldoende omega 3-vetzuren inneemt, om je omega 3-niveau op peil te houden.

Kortom: Omdat je baby gebruikmaakt van jouw omega 3-voorraad, is het belangrijk om voldoende visolie te nemen.

Voordelen van omega 3 voor de moeder

Als je zwanger bent, ondersteunen omega 3-vetzuren je gezondheid en helpen ze om je zwangerschap aangenamer te maken.

Zo hebben veel zwangeren last van zogenaamde “zwangerschapsvergeetachtigheid”. Dat kan te maken hebben met het omega 3-gehalte.

Zoals we al noemden maakt je baby gebruik van jouw omega 3-voorraad.

Als deze voorraad op is, wordt er omega 3 afgebroken uit het brein van de moeder, om de baby toch te kunnen voeden. Dit kan lichamelijke en mentale klachten tot gevolg hebben.

Door voldoende visolie te nemen, voorkom je een tekort voor jou en je baby en is de kans op diverse zwangerschapsklachten kleiner.

Kortom: Als nieuwe moeder komt er een hoop op je af. Omega 3-vetzuren ondersteunen je gezondheid en welzijn tijdens en na je zwangerschap.

Voordelen van omega 3 voor de baby

Omega 3 is essentieel voor een baby om te groeien en zich te ontwikkelen [9].

Voldoende omega 3 nemen tijdens je zwangerschap wordt dan ook geassocieerd met allerlei gezondheidsvoordelen voor je kindje, zowel fysiek als mentaal [10-12].

Zo kan het bijdragen aan het verminderen van eczeem in het eerste jaar, aan een beter slaap-waakritme en aan een betere motoriek.

Ook hebben EPA en DHA een gunstig effect op het voorkomen van verschillende klachten.

Als je voldoende visolie neemt, helpt dat ook om het risico op allergieën te verminderen [13].

Omega 3 maakt een groot deel uit van het brein, wat kinderen op verschillende manieren kan helpen. Door tijdens de zwangerschap en het borstvoeden visolie te slikken, heb je genoeg omega 3 voor jezelf en je baby.

Kortom: Omega 3-vetten (uit onder andere visolie) geven je baby een goede start en zijn nodig voor de ontwikkeling van de ogen en hersenen.

Wanneer slik je visolie?

Wij adviseren om altijd een supplement te nemen als je zwanger bent (bij voorkeur 3 maanden voordat je zwanger wilt worden).

Neem het supplement iedere dag in de ochtend of middag, behalve op de dagen dat je (vette) vis eet.

Tip: Als jouw visolie ook vitamine D bevat, slik het dan uiterlijk 4 uur voor het slapen (vitamine D kan je namelijk wakker houden).

Begin al met visolie nemen als je denkt aan het hebben van een kindje. Zo zorg je ervoor dat je als moeder in goede gezondheid bent als je aan je zwangerschap begint.

Als je 3 (of meer) maanden voor je zwangerschap begint met visolie nemen, heb je op tijd een mooie balans in je lijf.

Kortom: We adviseren iedereen die zwanger wil worden of zwanger is om een supplement te nemen, behalve op de dagen dat je vette vis eet.

Hoeveel omega 3 heb je nodig?

Voor je omega 3-inname geldt het volgende [14-16]:

  • Niet zwanger: 200 mg per dag
  • Zwanger: 400 mg per dag

Dit is echter het minimale.

Ons advies is om hoger te zitten, op zo’n 700 tot 1400 mg per dag. Daarmee zit je nog ver onder de maximaal geadviseerde hoeveelheid van 5000 mg per dag.

De meeste mensen halen de aanbevolen hoeveelheid bij lange na niet. Hierdoor kun je een tekort opbouwen.

Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als je:

  • Structureel weinig of geen vette vis eet
  • Veel producten eet die rijk zijn aan omega 6 (zoals bewerkte producten, plantaardige oliën en fastfood)
  • Overgewicht hebt
  • Een slechte gezondheid hebt
  • Vegetariër of veganist bent

In die gevallen is het aan te raden om extra visolie te nemen, om je mogelijke omega 3-tekort aan te vullen en een voorraad aan te leggen.

Je hebt hiervoor meer dan de aanbevolen 200-400 mg omega 3 per dag nodig.

Neem dan bijvoorbeeld Nutribites Visolie. Hiermee krijg je per 2 softgels 1100 mg omega 3 binnen uit visolie. Daarmee heb je een veilige en hoge dosering binnen (die ver onder de maximaal geadviseerde dosering zit van 5000 mg).

Kortom: De meeste mensen halen de aanbevolen hoeveelheid niet. Het is dan gunstig om een supplement te nemen om een eventueel tekort aan te vullen en je omega 3-niveau op peil te houden.

Welke visolie tijdens de zwangerschap?

Je kunt visolie binnenkrijgen via voeding of een supplement, of een combinatie daarvan.

Vis eten

Is het veilig om vis te eten als je zwanger bent? Door alle verhalen over vervuilde oceanen zijn veel mensen bang geworden om vis te eten.

Je kunt het beste met mate vette vis eten als je zwanger bent.

Als je vette vis eet, kies dan wel voor kleine schone visjes zoals:

  • Sardientjes
  • Haring
  • Ansjovis

Grotere vissoorten, zoals tonijn en koningsmakreel, bevatten meer zware metalen (die je wilt vermijden).

Supplement

Supplementen zijn er in allerlei soorten en maten, en ze verschillen enorm in kwaliteit. Sommige supplementen zijn ronduit slecht en dragen niet bij aan je gezondheid.

Nutribites Visolie is een zuivere vorm van visolie die een ruime dosering EPA en DHA bevat.

De visolie is streng gecontroleerd in het laboratorium en is 100% zuiver en veilig bevonden. Het is veilig getest op zware metalen.

Met Nutribites Visolie profiteer je van de voordelen van visolie, zonder de nadelen. Dit supplement:

✓ Is streng gecontroleerd in het lab en 100% zuiver en veilig bevonden
✓ Bevat een hoge en veilige dosering van 330 mg EPA en 220 mg DHA per capsule
✓ Is verrijkt met vitamine E
✓ Ontdek hier alle voordelen van Nutribites Visolie

Bekijk product

Met Nutribites Visolie kun je dus profiteren van de voordelen van omega 3, zonder de nadelen van schadelijke stoffen.

Slik je liever visolie van een ander merk? Zorg er dan voor dat het supplement aan deze punten voldoet:

  • Moleculair gedistilleerd
  • Getest op zware metalen
  • Bevat een antioxidant (zoals vitamine E)

Een andere optie is een supplement op basis van algenolie.

Kortom: Om voldoende visolie binnen te krijgen tijdens je zwangerschap, kun je een supplement nemen. Er zijn 3 punten waar een goed supplement aan moet voldoen.

Alternatief voor vegetariërs en veganisten

Als je zwanger bent en vegetarisch of veganistisch eet, kun je een supplement op basis van algen nemen.

Algen zijn de originele bron van omega 3. Visolie bevat namelijk omega 3 doordat vissen algen eten. Door algenolie te slikken krijg je dus omega 3-vetten binnen via de bron: algen.

Nutribites Algenolie bevat dezelfde omega 3-vetzuren als visolie (DHA en EPA).

Bijkomend voordeel van algenolie is dat het schoner is dan visolie. Het bevat geen zware metalen of andere verontreiniging. Dat komt doordat algen in een gecontroleerde omgeving worden gekweekt.

Daarbij is algenolie net zo goed opneembaar als visolie.

Met Nutribites Algenolie krijg je op duurzame wijze omega 3 binnen, in de beste vorm. Het bevat zowel EPA als DHA. Nutribites Algenolie is:

✓ Een natuurlijke en duurzame bron van omega 3-vetzuren
✓ 100% plantaardig
✓ Hoog en veilig gedoseerd
✓ Ontdek hier alle voordelen van Nutribites Algenolie

Bekijk product

Kortom: Algenolie is het beste plantaardige alternatief voor visolie. Algen zijn de originele bron van omega 3-vetzuren.

2 Waarschuwingen

Eerder noemden we het al: (vette) vis kan zware metalen bevatten. Dit is schadelijk voor jouw gezondheid en die van je baby.

Kies daarom voor kleine visjes. Grote vissen bevatten meer zware metalen.

Eet ook niet vaker dan 4x per week vis, om te voorkomen dat je toch te veel ongezonde stoffen binnenkrijgt.

Veel mensen kiezen voor een multivitamine die omega 3 bevat. We raden dat af, omdat omega 3 vatbaar is voor oxidatie.

Om oxidatie te voorkomen en het supplement schoon en stabiel te houden, wordt aan een omega 3-supplement een antioxidant (bijvoorbeeld vitamine E) toegevoegd.

Een multivitamine kan omega 3-vetzuren vervuilen.

Kortom: Vis kan ongezonde zware metalen bevatten. Kies daarom voor kleine visjes. Verder is omega 3 vatbaar voor oxidatie. Neem daarom geen multivitamine met omega 3.

Samenvatting

Als je zwanger bent, zwanger wilt worden of borstvoeding geeft, is het belangrijk om voldoende omega 3 visolie binnen te krijgen.

Visolie draagt bij aan de gezondheid van de moeder en de groei en ontwikkeling van de baby.

De 2 beste opties uit ons assortiment zijn:

1. Nutribites Visolie

  • 2 softgels per dag
  • Je volledige omega 3-behoefte als zwangere vrouw
  • Bevat 660 mg EPA en 440 mg DHA
  • Veilig getest in een lab op zware metalen

2. Nutribites Algenolie

  • 2 capsules per dag
  • Je volledige omega 3-behoefte als zwangere vrouw
  • Bevat 216 mg EPA en 432 mg DHA
  • Van nature vrij van zware metalen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *