Chlorella: de 6 bewezen voordelen

Chlorella is een zoetwateralg die al meer dan 2,5 miljard jaar op aarde is.

In dit artikel lees je alles over chlorella, zoals de voedingswaarde, de 6 gezondheidsvoordelen en hoe je het gebruikt.

Vanwege de voedingsstoffen in chlorella is deze donkergroene alg erg populair als supplement. Het is dan ook een belangrijk ingrediënt in onze green juice en het is een geliefde toevoeging aan gezonde smoothies, zoals deze groene smoothies.

Inhoud:

Wat is chlorella?

Chlorella is een groene zoetwateralg die zeer rijk is aan voedingsstoffen. De alg werd in 1890 door een Nederlandse bioloog ontdekt, waarna deze over de jaren heen steeds beter is onderzocht. Chlorella wordt vaak vergeleken met spirulina, een andere krachtige superalg. Meer weten? In ons artikel over spirulina vind je meer informatie.

Na de Tweede Wereldoorlog werd gedacht dat chlorella zou kunnen helpen bij het bestrijden van de honger in de wereld. Helaas bleek het destijds niet haalbaar om chlorella op grote schaal te produceren. Het zorgde echter wel voor veel wetenschappelijke interesse in chlorella.

Zo weten we inmiddels dat chlorella rijk is aan vitamines, mineralen, eiwitten en actieve plantenstoffen. Eén van die stofjes is chlorofyl (bladgroen), een stof die planten helpt gezond te blijven en die rijk is aan voedingsstoffen. Aan die stof heeft chlorella ook haar naam te danken.

Samenvatting: Chlorella is een alg die rijk is aan diverse belangrijke voedingsstoffen (zoals vitamines).

Wat zit er in chlorella?

Hieronder lees je de belangrijkste voedingsstoffen in chlorella.

Omega 3

Chlorella is een rijke bron van omega 3. Vooral het essentiële omega 3-vetzuur alfa-linoleenzuur (ALA) is te vinden in chlorella. Omega 3 heeft vele gezondheidsvoordelen. Je leest er in ons artikel over omega 3 meer over.

Eiwitten

Chlorella is een hele goede eiwitbron. Het bevat alle essentiële aminozuren (de bouwstenen van eiwitten). Daarmee is het een bijzonder geschikte eiwitbron voor vegetariërs en veganisten.

Vitamines

Je vindt in chlorella de vitamines A, C, E en K, en alle B-vitamines. Chlorella bevat in het bijzonder veel bètacaroteen. Dit is een provitamine, die in het lichaam wordt omgezet in vitamine A.

Mineralen

De mineralen calcium, magnesium, ijzer, zink, koper, jodium, mangaan en fosfor zijn allemaal te vinden in chlorella. De alg is met name rijk aan zink, jodium en ijzer. Omdat chlorella ook vitamine C bevat, wordt het ijzer extra goed opgenomen.

Chlorella Groei Factor

Chlorella Groei Factor (CGF) is een unieke stof die enkel in chlorella wordt gevonden en bepaalde gezondheidsvoordelen biedt voor de mens. CGF is een complex dat uit een heleboel stofjes bestaat. CGF kan het menselijk lichaam op diverse manieren ondersteunen.

Chlorofyl

Chlorella is rijk aan chlorofyl, ook wel bladgroen genoemd. De stof helpt planten bij het opvangen en absorberen van zonlicht, waardoor planten hun voeding en energie binnenkrijgen. Onderzoeken suggereren dat chlorofyl ook voor mensen voordelen heeft [1-3]. Een andere groene krachtpatser die rijk is aan chlorofyl is tarwegras. We schreven erover in ons artikel over tarwegras.

De 6 bewezen voordelen van chlorella

Door de rijkdom aan voedingsstoffen is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar chlorella. We hebben de belangrijkste bewezen voordelen van chlorella hieronder voor je verzameld.

1. Ondersteunt de reinigende werking van de lever*

Dierproeven hebben aangetoond dat chlorella helpt bij het afvoeren van zware metalen uit het lichaam [4].

2. Helpt gezonde cellen en weefsels beschermen*

Volgens onderzoek kan chlorella helpen schadelijke dioxines in het lichaam te verminderen [5]. Dit komt met name door de in chlorella aanwezige antioxidanten chlorofyl, bètacaroteen, vitamine C en luteïne.

3. Ondersteunt het immuunsysteem*

Een aantal kleine studies hebben laten zien dat chlorella kan helpen de reactie van het immuunsysteem te verbeteren [6].

4. Is goed voor hart en bloedvaten*

Het is wetenschappelijk bewezen dat chlorella helpt bij het verlagen van de bloeddruk [7].

5. Geeft meer energie*

Chlorella zorgt voor meer uithoudingsvermogen, met name bij duursporten. Dit is waarschijnlijk te danken aan specifieke aminozuren in chlorella [8].

6. Helpt de bloedsuikerspiegel verlagen*

Chlorella helpt bij het verlagen van de bloedsuikerspiegel [4]. Dit is belangrijk om een aandoening zoals diabetes te helpen voorkomen.

Meer voordelen?

Er worden nog veel meer gezondheidsvoordelen aan chlorella toegewezen, alleen is hier vaak nog onvoldoende wetenschappelijk bewijs voor. Bovenstaande voordelen laten echter al zien hoe voedzaam chlorella is en dat het gebruik ervan kan bijdragen aan je gezondheid.

Vanwege haar hoge concentratie voedingsstoffen wordt chlorella ook wel gezien als superfood. Lees onze top 15 superfoods als je wil weten welke voedingsmiddelen tot de belangrijkste superfoods behoren.

Samenvatting: Chlorella geeft energie, ondersteunt de lever en is een sterke antioxidant*.

*Gezondheidsclaims zijn in afwachting van goedkeuring door de EFSA.

Voedingswaarde chlorella

De voedingswaarde van chlorella is sterk afhankelijk van de manier waarop de alg is geteeld, geoogst en verwerkt. Hierdoor zijn er grote verschillen per product.

Er bestaan bovendien verschillende soorten chlorella. In de wetenschap worden meestal Chlorella Vulgaris en Chlorella Pyrenoidosa gebruikt. Het belangrijkste verschil tussen deze twee is dat Chlorella Vulgaris een fermentatieproces ondergaat, waardoor de celwand verteerbaar wordt en de voedingsstoffen beter opneembaar zijn in vergelijking met Chlorella Pyrenoidosa.

We hebben de gemiddelde voedingswaarde van chlorella hieronder in een overzichtelijke tabel gezet.

Chlorella voedingswaarde

(per 100 gram)

Hoeveelheid % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
Eiwitten 58 g
Vetten 7 g
Vezels 13,7 g
IJzer 130 mg 963%
Zink 71 mg 888%
Jodium 1200 mcg 800%
Fosfor 895 mg 163%
Calcium 221 mg 23%
Mangaan 3,8 mg 76%
Magnesium 315 mg 97%
Vitamine A 15390 mcg 2080%
Vitamine C 10,4 mg 14%
Vitamine E 1,5 mg 13%
Vitamine B1 (Thiamine) 1,7 mg 189%
Vitamine B2 (Riboflavine) 4,3 mg 269%
Vitamine B3 (Niacine) 23,8 mg 159%
Vitamine B5 (Pantotheenzuur) 1,1 mg 22%
Vitamine B11 (Foliumzuur) 94 mcg 31%
Vitamine B12 58 mcg 2071%

Let op: Dit is per 100 gram (een hoeveelheid die je niet snel zou consumeren). Toch toont het aan dat chlorella vol zit met vitamines en mineralen, die een goede gezondheid ondersteunen.

 

Welke chlorella is goed?

Wil je chlorella kopen, dan zul je zien dat er heel veel verschillende soorten en merken verkrijgbaar zijn. Echter, welke chlorella is goed? Waar kun je op letten?

Productiewijze

De manier waarop chlorella is geproduceerd heeft veel invloed. Voor een optimale kwaliteit dient chlorella in natuurlijke omstandigheden te worden gekweekt. Zo is chlorella uit Taiwan populair, omdat bepaalde tropische regio’s daar ideaal zijn voor de kweek van chlorella.

Soort

Er bestaan meerdere soorten chlorella. We hadden het al over de soorten Chlorella Vulgaris en Chlorella Pyrenoidosa. Hoewel ze enigszins verschillen, zijn beide soorten rijk aan voedingsstoffen en veilig in gebruik. Soms zie je ook de soort Chlorella Sorokiniana. Deze is ontwikkeld uit Chlorella Pyrenoidosa en is even veilig en voedzaam.

Vorm

Er bestaan chlorella pillen, maar je kunt ook kiezen voor chlorella poeder. Er is geen verschil in de werking van chlorella poeder of tabletten.

Chlorella pillen

Als je niet houdt van de smaak van chlorella of als je gevoelige darmen hebt, kun je beter voor chlorella tabletten kiezen. Neem ze wel altijd bij een maaltijd in.

Chlorella poeder

Chlorella poeder kan beter worden toegevoegd aan sapjes, smoothies, havermoutpap, yoghurt, baksels, pesto of dressings. Je kunt zo gemakkelijk je dagelijkse voeding verrijken met extra voedingsstoffen.

Tip: Wanneer je chlorella inneemt samen met een goede bron van vitamine C, zoals kiwi, tomaat of sinaasappel, neemt je lichaam het ijzer in chlorella beter op.

 

Hoeveel chlorella per dag?

De standaarddosering voor chlorella staat vast op 2,5 tot 4 gram per dag voor een volwassene.

Dit is ongeveer gelijk aan 1 tot 2 theelepels chlorella poeder of 10 tot 16 chlorella tabletten.

Let op: bouw de dosering altijd langzaam op.

Omdat ieder merk anders is samengesteld, kan de dosering per merk enorm verschillen. Je kunt daarom het beste de richtlijnen van de leverancier opvolgen. Deze staat vermeld op de verpakking.

Hieronder vind je een handige vuistregel voor een onderhoudsdosering per doelgroep. We gaan daarbij uit van een tablet met 250 mg chlorella.

  • 5 tabletten voor een kind van 6 tot 10 jaar
  • 7 tabletten voor een kind vanaf 10 jaar
  • 10 tabletten voor een vrouw van ongeveer 60 kilogram
  • 16 tabletten voor een man van ongeveer 90 kilogram

De Amerikaanse voedsel- en veiligheidsautoriteit (FDA) heeft een hoeveelheid van 3,6 gram per dag voor normaal gebruik en 12 gram voor medische toepassingen als veilig bevonden. Raadpleeg bij medische toepassingen echter altijd eerst je arts of behandelaar.

Voor wie is chlorella geschikt?

Chlorella is bij veel verschillende mensen populair. Hieronder lees je de meest voorkomende manieren om chlorella te gebruiken.

Regulier gebruik

Chlorella kan in principe door iedereen worden gebruikt. Het is een krachtige en voedzame toevoeging aan je dagelijkse dieet en iedereen kan profiteren van de gezondheidsvoordelen van chlorella.

Therapeutisch gebruik

Behalve voor regulier gebruik, wordt chlorella ook vaak ingezet op therapeutische basis. Chlorella wordt dan meestal door een therapeut of behandelaar voorgeschreven, bijvoorbeeld om het immuunsysteem*, de afvoer van afvalstoffen* of hart en bloedvaten* te ondersteunen.

Gebruik door professionele sporters

Omdat chlorella voor meer uithoudingsvermogen zorgt* en dus meer energie geeft*, is de alg ook populair onder professionele (duur)sporters. Een ander voordeel waar sporters baat bij hebben is het feit dat chlorella goed is voor de bloedvaten*, waar het onder meer de aanmaak van rode bloedcellen stimuleert*.

Samenvatting: Chlorella is verkrijgbaar als poeder of in tabletvorm. Beide vormen zijn even voedzaam. Volg de aanwijzingen op de verpakking op voor de dosering.

*Gezondheidsclaims zijn in afwachting van goedkeuring door de EFSA.

Bijwerkingen?

Soms kun je bijwerkingen ervaren als je net begonnen bent met chlorella. Dit kan ermee te maken hebben dat de chlorella goed werkt en dat je lichaam bezig is met het afvoeren van afvalstoffen.

Als je veel last hebt van de bijwerkingen, kun je het beste de dosering iets verlagen totdat de bijwerkingen verdwijnen. Voor iedereen geldt dat het verstandig is om de dosering van chlorella langzaam op te bouwen.

Waarschuwingen

Voor sommige mensen wordt het gebruik van chlorella afgeraden. Dit geldt voor:

  • Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven
  • Mensen met een auto-immuunziekte, zoals MS, SLE of reuma
  • Mensen met de huidaandoening Pemphigus vulgaris

Omdat chlorella op het immuunsysteem werkt, kan het de symptomen van een auto-immuunziekte verergeren. Voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven worden extra strenge richtlijnen gehanteerd. Er is meer onderzoek nodig om te kunnen vaststellen of het gebruik voor deze doelgroep veilig is.

Verschil tussen chlorella, spirulina & tarwegras

Chlorella wordt gezien als superfood, net als rauwe cacao, chiazaad, tarwegras en spirulina. Met name chlorella, spirulina en tarwegras worden nog wel eens door elkaar gehaald.

De belangrijkste overeenkomst is dat ze alle drie ‘supergreens’ zijn: rijke plantaardige voedingsbronnen die vol zitten met vitamines, mineralen, eiwitten en antioxidanten.

Het grootste verschil is dat tarwegras het jonge gras is van de tarweplant, terwijl spirulina en chlorella algen zijn.

We noemen hieronder nog een aantal belangrijke verschillen:

  • Chlorofyl (bladgroen) is met name aanwezig in tarwegras en chlorella
  • Tarwegras bevat de meeste vezels en werkt ontzurend
  • Chlorella bevat Chlorella Groei Factor, een uniek complex met bepaalde gezondheidsvoordelen
  • Chlorella bevat meer bètacaroteen (vitamine A) dan spirulina
  • Chlorella ondersteunt de reinigende werking van de lever*
  • Spirulina bevat veel gezonde vetten en bioactieve stoffen (fytonutriënten)
  • Spirulina helpt bij moeheid* en ondersteunt het immuunsysteem*

Chlorella, spirulina en tarwegras zijn alle drie hoogwaardige voedingsbronnen die rijk zijn aan essentiële, krachtige voedingsstoffen. We hebben ze dan ook alle drie toegevoegd aan onze Green Juice.

Naast deze drie krachtpatsers, vind je in Nutribites Green Juice nog 28 van de beste soorten groenten, fruit, superfoods en mineraalrijke algen. Alle ingrediënten zijn 100% natuurlijk en dus van de beste kwaliteit.

*Gezondheidsclaims zijn in afwachting van goedkeuring door de EFSA.

Samenvatting: Chlorella is een zeer voedingsstofrijke alg, die net als spirulina en tarwegras als superfood wordt beschouwd. Kenmerkend voor chlorella is dat het rijk is aan vezels, eiwitten, bètacaroteen, chlorofyl en Chlorella Groei Factor.

Samenvatting

Vanwege de vele gezonde nutriënten in chlorella is de alg al jaren erg populair. De superalg behoort zelfs tot de meest voedzame natuurlijke bronnen ter wereld.

Aangezien de huidige onderzoeken naar chlorella veelbelovend zijn, is er steeds meer interesse vanuit de wetenschap in de toepassingen van chlorella. Chlorella is dan ook een belangrijk bestanddeel van onze Green Juice superfoodmix.

Nutribites Green Juice bevat niet alleen chlorella, maar ook andere krachtige voedingsstoffen zoals spirulina, tarwegras en probiotica. Het bevat 100% natuurlijke ingrediënten en is vrij van chemische stoffen. Zo krijg jij met Green Juice iedere dag de voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.

Drink het eenvoudig met water of voeg Green Juice poeder toe aan je smoothie, havermoutpap, yoghurt, spread of pannenkoeken.

Lees meer over Green Juice poeder (bevat chlorella, spirulina, tarwegras en nog veel meer).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.