Vitamine B5: alles wat je over deze vitamine wilt weten

Vitamine B5 (ook wel pantotheenzuur genoemd) hoort bij het vitamine B-complex. De vitamine is belangrijk voor het vrijmaken van energie uit je voeding.

In dit artikel lees je alles wat je wilt weten over de werking en de voordelen van vitamine B5. Ook gaan we in op vitamine B5 supplementen.

Dit artikel in het kort:

  • Vitamine B5 ondersteunt het energieniveau.
  • Vitamine B5 is onderdeel van het vitamine B-complex.
  • Een vitamine B5 tekort is heel zeldzaam.
  • Je kunt van vitamine B5 niet te veel binnenkrijgen.

Wat is vitamine B5?

Vitamine B5 is een wateroplosbare vitamine. Een andere naam voor deze B5 vitamine is pantotheenzuur.

Vitamine B5 maakt onderdeel uit van het vitamine B-complex. Dit complex bestaat uit 8 verschillende B-vitaminen die vaak samen voorkomen in onze voeding en die met elkaar samenwerken.

Vroeger wist men niet dat vitamine B uit 8 stoffen bestond. Dit werd pas later ontdekt. Daarom worden deze 8 stoffen samen nog altijd aangeduid als vitamine B, vitamine B-complex of B-vitaminen.

Pantotheenzuur (vit B5) is belangrijk voor je energieniveau, net als de andere B-vitaminen [1]. Hieronder vind je meer voordelen van vitamine B5.

Waar is vitamine B5 goed voor?

Van alle B-vitaminen zijn vooral vitamine B3 en B5 belangrijk voor je energieniveau.

Vitamine B5 heeft echter nog andere voordelen. We hebben hieronder alle wetenschappelijke voordelen van vitamine B5 op een rij gezet [2-4].

Vitamine B5: werking en voordelen

  1. Is belangrijk voor je energieniveau
  2. Helpt bij vermoeidheid
  3. Ondersteunt in stresssituaties
  4. Draagt bij aan mentale prestaties
  5. Belangrijk voor de aanmaak van vitamine D
  6. Helpt het lichaam om voedsel om te zetten in brandstof
  7. Van belang voor de vorming van hormonen

In het kort: Vitamine B5 maakt onderdeel uit van het vitamine B-complex en ondersteunt je energieniveau.

Hoeveel vitamine B5 per dag?

Je lichaam kan pantotheenzuur (vit B5) halen uit voeding. Vooral eiwitrijke voeding bevat veel vitamine B5.

Verderop lees je meer over voedingsbronnen die rijk zijn aan vitamine B5.

Dit zijn de richtlijnen van het Voedingscentrum voor vitamine B5 [1]:

Groep Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vit B5
Baby (0 – 11 maanden) 2 mg
Kind (1 – 3 jaar) 2 mg
Kind (4 – 8 jaar) 3 mg
Kind (9 – 13 jaar) 4 mg
Kind (14 – 17 jaar) 5 mg
Volwassenen (vanaf 18 jaar) 5 mg
Bij zwangerschap 5 mg
Bij borstvoeding 7 mg

Er is geen bovengrens vastgesteld voor de inname van vitamine B5. Dit wil zeggen dat er geen negatieve gevolgen zijn bij extreem hoge innames van vitamine B5.

Je kunt er dus nooit te veel van binnenkrijgen.

Vitamine B5 tekort: symptomen en oorzaken

Een vitamine B5 tekort is heel zeldzaam.

Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je namelijk voldoende vitamine B5 binnen. Alleen bij ernstige ondervoeding kan een tekort voorkomen.

Een vitamine B5 tekort herken je aan deze symptomen [5]:

  • Branderig gevoel in je voeten (‘burning feet’)
  • Acne
  • Eczeem
  • Stress
  • Vermoeidheid
  • Haaruitval
  • Depressie
  • Slapeloosheid
  • Verminderde weerstand
  • Buikpijn en misselijkheid

In het kort: Een vitamine B5 tekort is heel zeldzaam. Bij een gezond eetpatroon krijg je voldoende vitamine B5 binnen.

Vitamine B5: waar zit het in?

Onze voeding is rijk aan vitamine B5. Voedingsmiddelen als vlees, vis, eieren, zuivel, groente en fruit zijn rijk aan deze B5 vitamine.

Hieronder geven we een lijst van de beste voedingsbronnen van vitamine B5.

Vitamine B5 voeding top 10

  1. Orgaanvlees (lever en nieren)
  2. Zalm
  3. Kip
  4. Kreeft
  5. Aardappelen
  6. Eigeel
  7. Broccoli
  8. Volkorenbrood
  9. Peulvruchten
  10. Tomaten

Tip: Omdat vit B5 een wateroplosbare vitamine is, gaat deze vitamine snel verloren als je groente kookt. Het helpt om groenten in weinig water te koken en om ze niet in te kleine stukken te snijden.

Vitamine B5 voor de huid

Als je veel vitamine B5 binnenkrijgt, draagt dit bij aan een gezonde huid, zo laat onderzoek zien [6].

Zo lijkt vitamine B5 huidcellen te ondersteunen bij de celvernieuwing. Ook helpt B5 de huid te hydrateren [6,7].

Er zijn diverse studies die laten zien dat vitamine B5 acne kan helpen verminderen [8,9]. Hoewel meer onderzoek nodig is, zijn de resultaten veelbelovend en lijkt er een verband te zijn tussen vitamine B5 en een gezonde huid.

Vitamine B5 supplementen

Soms wordt een vitamine B5 supplement aangeraden bij acne of puistjes en hier is inmiddels ook voldoende wetenschappelijk bewijs voor [10].

Een vitamine B5 supplement kan zo een goede aanvulling vormen op je dagelijkse voeding. De vitamine ondersteunt in spannende tijden en in stresssituaties, en helpt moeheid te verminderen.

Hierboven vind je alle andere voordelen van vitamine B5.

Wil je graag vitamine B5 kopen?

Let er dan op dat je een supplement kiest met een goede dosering. Vitamine B5 tabletten mogen best hoog gedoseerd zijn, aangezien er geen aanvaardbare bovengrens is vastgesteld.

Je kunt ook kiezen voor een supplement dat het volledige vitamine B-complex bevat. Zo geef je je lichaam een brede ondersteuning en profiteer je van alle voordelen die de B-vitaminen hebben voor je lichaam.

In het kort: Je kunt je lichaam ondersteunen met een vitamine B5 supplement. Ook kun je kiezen voor een supplement dat alle B-vitaminen bevat.

Samenvatting

Vitamine B5 is een wateroplosbare vitamine die belangrijk is voor je energieniveau.

Een andere naam voor vitamine B5 is pantotheenzuur.

Uit onze voeding halen we vaak al voldoende vitamine B5. Voedingsmiddelen als vlees, vis, eieren, zuivel, groente en fruit bevatten veel vitamine B5.

Vitamine B5 is 1 van de 8 B-vitaminen. Samen vormen deze vitaminen het vitamine B-complex.

Gelukkig is een vitamine B5 tekort heel zeldzaam. Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je voldoende B5 binnen.

Een vitamine B5 supplement kan helpen bij het verminderen van vermoeidheid en kan ondersteunen in stresssituaties.

Je kunt vitamine B5 kopen als los supplement, maar er zijn ook supplementen verkrijgbaar die het hele vitamine B-complex bevatten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *