Wanneer probiotica innemen? Dit zijn de 2 beste momenten

Probiotica zijn supplementen die grote hoeveelheden nuttige bacteriën bevatten. Ze zitten vaak in capsulevorm, welke je inneemt met water.

Maar wanneer kun je het beste probiotica innemen? In dit artikelen vertellen we op welke 2 momenten je probiotica supplement het best opneembaar is.

Dit artikel in het kort:

  • Probiotica kun je het best op nuchtere maag of voor het slapen gaan
  • Het is belangrijk dat je een probiotica supplement niet met een maaltijd neemt.

Wanneer probiotica innemen?

Er zijn 2 goede momenten om een probiotica supplement te nemen, Dit zijn:

1.      ’s Ochtends voor het ontbijt

Je kunt een probiotica supplement het best op nuchtere maag innemen [1]. Neem het ’s ochtends in ieder geval 30 minuten voor je ontbijt.

De bacteriën in een probiotica-supplement zijn meestal erg gevoelig. Ze moeten daarom zo snel mogelijk je darmen kunnen bereiken.

Als je een probiotica supplement op lege maag neemt, hebben de bacteriën minder last van je maagzuur, waar ze niet goed tegen kunnen [2].

Als je nog niks gegeten hebt, blijft de probiotica minder lang in je maag. Dit is goed, want het verhoogt de kans dat de bacteriën levend je darmen bereiken.

2.      ’s Avonds voor het slapen gaan

Een tweede goede keus is om een probiotica supplement ’s avonds voor het slapen gaan in te nemen.

Het is wel belangrijk dat je in ieder geval 30 minuten daarvoor niks gegeten hebt. Hoe verder van de maaltijd, hoe beter.

Deze methode is fijn voor mensen die snel na het wakker worden iets moeten eten.

In het kort: Probiotica neem je het beste ’s ochtends op lege maag of ’s avonds voor het slapen gaan. Check altijd de gebruikshandleiding van het supplement dat je gebruikt.

Nutribites Probiotica

Nutribites Probiotica bevat een unieke mix van 13 goed onderzochte probioticastammen die levend je darmen bereiken.

Voordelen:

  • Sterke, veilige dosering
  • Aangevuld met Lactospore®
  • Met vitamine C en zink
  • Lees hier alle 7 voordelen

Bekijk product

Tips bij probiotica innemen

In dit onderdeel vind je een aantal tips over hoe je het beste je probiotica supplement kunt innemen:

Neem de capsules in met water

Met een slok water is de allerbeste manier om je probiotica capsule in te nemen.

Zure dranken zoals sinaasappelsap kun je beter niet gebruiken. Die hebben een effect op je maagzuur, en daarmee de reis van je probiotica.

Los de capsules op in water als dat nodig is

Sommige mensen vinden het moeilijk om probiotica capsules heel in te nemen. Daar komt bij dat sommige capsules erg groot zijn.

Als oplossing hiervoor kun je de capsules openbreken en de inhoud in een glas water oplossen. Los je probiotica niet op in yoghurt of kwark. Dit activeert immers je spijsvertering, wat je niet wilt.

In het kort: Neem probiotica capsules altijd in met water. Je kunt ze eventueel ook oplossen in een glas water.

Wat is je microbioom?

In je darmen bevindt zich een enorm ecosysteem bewoond door zo’n 100 miljard bacteriën. Deze worden vergezeld door virussen, schimmels en gisten. Samen heten ze het microbioom of je darmflora.

Er is steeds meer aandacht voor de effecten van je microbioom op je gezondheid, maar onze kennis over dit complexe systeem staat nog in de kinderschoenen.

Veel mogelijke effecten van het microbioom op je gezondheid zijn daarom nog niet voldoende bewezen.

Wel weten we dat je darmflora een rol speelt bij [3,4]:

Alle bacteriën in je darmen kunnen tot wel 1,5 kg wegen. Dit maakt je microbioom ongeveer net zo zwaar als je brein.

Je microbioom verandert gedurende je leven en op basis van je voeding en leefstijl. Hoe deze veranderingen verlopen, en wat we kunnen verstaan onder een gezonde darmflora, is nog aan de nodige twijfel onderheven.

Wat we wel weten is dit: Om je microbioom gezond te houden is het belangrijk dat je voldoende vezelrijke voeding eet, zoals:

  • Groenten
  • Fruit
  • Volkoren producten
  • Peulvruchten

In het kort: Je microbioom is een complex ecosysteem bestaande uit miljarden bacteriën en schimmels. Er wordt nog veel onderzoek naar gedaan.

Wat is probiotica?

Probiotica is een populair voedingssupplement dat een grote hoeveelheid levende bacteriën bevat.

In één capsule zitten miljarden van deze bacteriën, die zich na het innemen bij je darmmicrobioom voegen. Een product kan pas ‘probiotica’ heten als het bacteriën bevat die levend je darmen bereiken.

Naast probiotica heb je ook nog prebiotica en synbiotica:

  • Prebiotica zijn de voedingsvezels die je darmbacteriën als voeding gebruiken
  • Synbiotica zijn supplementen waarin zowel pre- als probiotica zit.

In ons uitgebreide hoofdartikel lees je nog meer over probiotica. Ook hebben we een handige opsomming gemaakt van de beste probiotica supplementen op basis van onze twee criteria: zuiverheid en opneembaarheid.

In het kort: Probiotica supplementen bevatten miljarden goede bacteriën die levend je darmen bereiken.

Samenvatting

Een probiotica supplement bestaat uit miljarden bacteriën die levend je darmen bereiken.

Maar wanneer kun je nu het beste probiotica innemen? Er zijn twee antwoorden:

  1. ’s Ochtends op lege maag
  2. ’s Avonds voor het slapen gaan

Het is belangrijk dat je een probiotica supplement zo ver mogelijk voor en na een maaltijd inneemt. Op die manier komen de bacteriën in het supplement zo snel mogelijk intact aan in je darmen.

Probiotica is een supplement op basis van goede darmbacteriën. Als je een capsule inneemt, krijg je er miljarden van binnen.

Het is belangrijk dat deze bacteriën levend je darmen bereiken, zodat ze zich bij je darmmicrobioom kunnen voegen.

Was deze informatie nuttig?

Deel pagina


Meld je aan voor meer gezondheidstips

Ontvang tips en exclusieve acties direct in je mailbox

Geen spam of verplichtingen

Schrijf een reactie
Schrijf je reactie*
Naam *
E-mail adres *

Zowel een beoordeling als een tekst zijn verplicht
comments

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
Geef als eerste een reactie!

Gezonde levensstijl

Start vandaag met Nutribites voor een gezonde levensstijl.

Close