Probiotica: Een simpele uitleg en praktische tips

Probiotica zijn gezonde, levende bacteriën of micro-organismen die van nature in de darmen voorkomen. De laatste jaren staan deze ‘goede’ bacteriën die onze darmen bevolken volop in de wetenschappelijke belangstelling.

Er worden namelijk steeds meer verbanden ontdekt tussen onze gezondheid en die van onze darmflora. Maar wat zijn probiotica nu precies? Welke verschillende bacteriën komen voor in onze darmen en wat zijn de voordelen van het gebruik van probiotica?

Na het lezen van dit artikel weet je meer over de bacteriën die in onze darmen wonen en het goede werk dat ze verrichten. Je leert bovendien hoe je een goed probiotica-supplement kunt herkennen en hoe je dat het beste kunt gebruiken.

Inhoud:

Dit artikel in het kort:

  • Probiotica zijn levende bacteriën die van nature in onze darmen voorkomen.
  • De twee belangrijkste groepen probiotische bacteriën zijn de Lactobacillen en de Bifidobacteriën.
  • Een goed probiotica-supplement bevat de juiste hoeveelheid en variatie van wetenschappelijk geregistreerde bacteriestammen.
  • Bacteriën in probiotica moeten de darmen levend kunnen bereiken.
  • Prebiotica is voeding voor bacteriën.

Wat zijn probiotica?

Volgens de definitie van de World Health Organization (WHO) zijn probiotica ‘levende bacteriën of micro-organismen die een positief effect hebben op de gezondheid wanneer ze in voldoende hoeveelheden worden geconsumeerd’.

In onze darmen krioelt het van de bacteriën: we hebben tien keer meer bacteriën in onze darmen dan het aantal cellen in ons lichaam! Deze bacteriën hebben grote invloed op onze gezondheid.

Het is namelijk zo dat onze darmen voor allerlei processen samenwerken met deze bacteriën, bijvoorbeeld voor de aanmaak van vitaminen. Ons lichaam fungeert als gastheer voor deze micro-organismen en daarvoor in ruil zorgen de bacteriën voor belangrijke bouwstoffen die ons lichaam goed kan gebruiken. Het zijn dus wenselijke bewoners van ons darmstelsel.

Ongeveer 70% van ons immuunsysteem bevindt zich in onze darmen. Door deze complexe samenwerking wordt het microbioom (het geheel van micro-organismen in onze darmen) en het hele lichaam in balans gehouden.

Een voedingssupplement met probiotica bevat levende bacteriën die van nature in onze darmen voorkomen. Probiotica-supplementen hebben meestal de vorm van speciale capsules die het maagzuur kunnen overleven. Dit is belangrijk, omdat de bacteriën zo de darmen levend kunnen bereiken. Op deze manier kun je jouw darmen optimaal ondersteunen.

Welke bacteriën zitten er in probiotica?

Er zijn talloze verschillende bacteriën in ons darmstelsel; sommige soorten zijn meer gewenst dan andere. Bacteriesoorten kunnen worden onderverdeeld in twee groepen:

  • Residente bacteriesoorten: verblijven in je darmen
  • Passerende bacteriesoorten: passeren door je darmen

Beide soorten zijn essentieel voor een goede gezondheid.

Voorheen werden micro-organismen in onze darmen simpelweg in de ‘goede’ (probiotische) en ‘slechte’ (pathogene) bacteriën ingedeeld. Wetenschappelijk onderzoek heeft echter uitgewezen dat het microbioom uit talloze verschillende micro-organismen bestaat die idealiter in harmonie samenleven [1].

De ‘slechte’ micro-organismen zijn bovendien belangrijk voor het behouden van een gezonde balans en zijn dus ook altijd in een gezond lichaam aanwezig. Pas wanneer deze balans verstoord raakt, kunnen er negatieve gevolgen optreden voor de gezondheid.

Handig om te onthouden: een optimale darmgezondheid bestaat uit de juiste mix en balans van bacteriën.

We hebben nog lang niet alle bacteriesoorten in ons lichaam in kaart kunnen brengen; feitelijk is onze huidige kennis nog steeds slechts het topje van de ijsberg! De bacteriestammen die voorkomen in goede probiotica-supplementen zijn in ieder geval wel allemaal wetenschappelijk onderzocht en geïdentificeerd.

De twee belangrijkste groepen probiotische bacteriën zijn de Lactobacillen en de Bifidobacteriën.

Hoe herken je een goed probiotica-supplement?

Door de verschillende soorten probiotica-supplementen kan het verwarrend zijn om de juiste keuze te maken wanneer je op zoek bent naar een probioticum.

Hieronder helpen wij je in 5 simpele stappen om het juiste probiotica-supplement te herkennen en optimaal te gebruiken.

Stap 1: Kies de juiste vorm

Probiotica komt voor in verschillende vormen. Zo zijn er capsules, zakjes, yoghurtdrankjes en gefermenteerde dranken.

Het belangrijkste is dat het probiotica-supplement maagzuurresistent is. Dat wil zeggen: de levende bacteriën moeten je maagzuur overleven, zodat ze in jouw darmen hun werk kunnen doen.

Kies daarom altijd voor:

  • Capsules
  • Poeders (in afgesloten zakjes)
  • Potten

Vermijd probiotica-tabletten. Voor het persen van tabletten is veel kracht nodig en veel bacteriën kunnen deze kracht niet overleven.

Stap 2: Ga voor de juiste ingrediënten en eenheden

Kies voor een supplement met zo min mogelijk extra ingrediënten en toevoegingen.

Dragerstoffen en voedingsstoffen als maltodextrine of inuline zijn nodig om de bacteriën intact te houden, maar wanneer er kunstmatige toevoegingen zoals conserveermiddelen of kleurstoffen zijn toegevoegd, kan dat soms nadelig zijn voor de levensvatbaarheid van de bacteriën.

Als het goed is, vind je op het etiket ook de term KVE of CFU, wat staat voor ‘kolonievormende eenheden’ of ‘colony forming units’. Dit betekent dat de bacteriën zich kunnen koloniseren in je darmen, en dat is wat je wilt.

Nutribites Probiotica bevat 8 miljard CFU per dagdosering (2 capsules).

Gebruik je een ander merk? Dan adviseren wij minimaal 4 miljard CFU per dagdosering aan (liever iets hoger).

Stap 3: Ga voor veilige bacteriestammen

Het is belangrijk dat de bacteriestammen die het supplement bevat goed wetenschappelijk onderzocht en geïdentificeerd zijn.

De identiteit van bacteriën wordt aangeduid met een geslachtsnaam, een soortnaam en een stam of nummer. Een voorbeeld van zo’n volledige naam is Lactobacilles reuteri LR92. Het is een goed teken wanneer de bacteriestammen in probiotica volledig geïdentificeerd zijn, want daarmee kies je voor veiligheid, kwaliteit en effectiviteit.

Alle bacteriestammen in Nutribites Probiotica zijn wetenschappelijk geïdentificeerd. Daarnaast wordt ons probiotica-supplement regelmatig getest op veiligheid in een onafhankelijk Nederlands laboratorium.

Stap 4: Kies voor variatie

Een grote variatie aan bacteriestammen is gunstig. Hoe meer verschillende bacteriën, hoe beter je lichaam de balans kan bewaken.

Wij raden je daarom aan om te kiezen voor een probiotica-supplement waarin minimaal 8 bacteriestammen zijn opgenomen. In Nutribites Probiotica hebben wij 13 stammen opgenomen, omdat wij geloven dat dit het verschil maakt.

Stap 5: Neem het voor de maaltijd in

Gebruik probiotica het liefst vóór de maaltijd. Wanneer je het voor de maaltijd inneemt is het namelijk minder lang in de maag aanwezig.

Wanneer je het tijdens of na het eten inneemt, is de maag druk bezig met het kneden van je voedsel en het vermengen van voedsel met maagzuur. Hoe korter de bacteriën in de maag verblijven en hoe minder ze worden blootgesteld aan maagzuur, hoe meer bacteriën levend de darmen kunnen bereiken.

Probiotica tijdens een antibioticakuur

Wanneer je een antibioticakuur moet ondergaan en tegelijkertijd probiotica wil slikken, is het verstandig om de probiotica ’s avonds in te nemen, of in ieder geval ruim na de laatste dosis van de antibiotica.

Antibiotica doden namelijk alle bacteriën en maken geen onderscheid tussen ‘goed’ of ‘slecht’. Wanneer je ’s avonds probiotica inneemt, duurt het een hele nacht voor je de volgende dosis antibiotica moet innemen, waardoor het probioticum wat langer de tijd krijgt.

Het gebruik van natuurlijke probiotica

Probiotica helpen je dus om je darmflora in balans te houden. Je kunt je darmflora ondersteunen door te kiezen voor een probiotica-supplement, maar je kunt ook vaker voeding eten die van nature (of na een bewerkingsproces) probiotica bevat.

Voornamelijk gefermenteerde voeding bevat probiotica, denk aan:

  • Zuurkool
  • Gefermenteerd groentesap
  • Yoghurt met levende yoghurtculturen
  • Natuurdesembrood
  • Miso
  • Shoyu
  • Tempeh
  • Rauwmelkse kazen
  • Kefir
  • Tamari
  • Melkwei

Een krachtig probiotica uitgelicht: Lactospore®

Lactospore® is een probioticum geproduceerd door de supplementenfabrikant Sabinsa. Het product bevat grote hoeveelheden van de bacterie Bacillus coagulans. De bacterie uit dit probioticum overleeft het maagzuur en de gal, en bereikt levend de darmen (precies de plek waar je het wilt hebben).

Omdat Lactospore® het maagzuur overleeft en uitgebreid is onderzocht, hebben wij ervoor gekozen om dit probioticum toe te voegen aan Nutribites Probiotica.

Wat zijn prebiotica?

Prebiotica is voeding voor je darmbacteriën. De bacteriën leven op prebiotica, vezels en bepaalde koolhydraten, die de groei van de bacteriën met beschermende eigenschappen ondersteunen.

In een probiotica-supplement zitten daarom soms naast levende bacteriën ook prebiotische stoffen die als voedingsbron voor de bacteriën dienen.

De bekendste prebiotica zijn:

  • Inuline: een caloriearme, oplosbare vezel. Inuline komt voor in groenten en wortels van planten.
  • Fructo-oligosachariden (FOS): worden ook wel fructanen genoemd en komen voor in bijvoorbeeld asperges, uien, tarwe en bananen.
  • Galacto-oligosachariden (GOS): worden ook wel galactanen genoemd. Ze komen voor in noten en peulvruchten.
  • Glucanen: komen voor in granen.
  • Pectine: een lange keten koolhydraat dat voorkomt in fruit.

Samenvatting: Prebiotica zijn voedingsstoffen voor darmbacteriën. Sommige probiotica-supplementen bevatten ook prebiotica.

De voordelen van Nutribites Probiotica

Nutribites Probiotica kent een zeer uitgebreide samenstelling van verschillende bacteriestammen. Het is een kwalitatief probioticum met bacteriën die het maagzuur overleven en levend in de darmen terechtkomen, op de plek waar ze gewenst zijn.

Het probioticum is aangevuld met prebiotica, namelijk fructo-oligosachariden, wat een rijke voedingsbron voor de bacteriën vormt. Ten slotte zijn ook nog vitamine C en zink aan het supplement toegevoegd, om je weerstand extra te ondersteunen.

Nutribites Probiotica bevat verschillende bacteriestammen, waaronder Lactospore®. Andere bacteriën in het probiotica-supplement van Nutribites zijn:

  • Acidophilus
  • Rhamnosus
  • Plantarum
  • Infantis
  • Bifidum
  • Animalis
  • Breve
  • Longum
  • Casei
  • Paracasei
  • Salivarius
  • Lactis
  • Thermophilus

Nutribites Probiotica is binnenkort verkrijgbaar in onze webshop!

Probiotica bewaren

Bewaar probiotica op een droge, donkere en koele plaats. Het product is namelijk gevoelig voor hoge temperaturen, licht, lucht en vocht. Bewaar het in de originele verpakking, dan blijft het supplement zo lang mogelijk van goede kwaliteit.

Waarschuwingen

  • Een probioticum is een voedingssupplement. Supplementen kunnen een aanvulling vormen op je normale, gezonde voedingspatroon, maar het is nooit een vervanging ervan.
  • Lees voor gebruik altijd de gebruiksaanwijzing en de informatie op de verpakking.
  • Probiotica is over het algemeen veilig en heeft meestal geen invloed op het gebruik van medicijnen. Desondanks is het altijd verstandig om voor gebruik van een voedingssupplement je persoonlijke situatie aan je (huis)arts voor te leggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *