Probiotica voor beginners: dit moet je weten

Probiotica zijn gezonde, levende bacteriën of micro-organismen die van nature in de darmen voorkomen.

De laatste jaren worden er steeds meer verbanden ontdekt tussen onze gezondheid en die van onze darmflora [1].

In dit artikel lees je wat probiotica is, waar je op moet letten als je een supplement neemt en hoe je er optimaal van kunt profiteren

Dit artikel in het kort:

  • Probiotica zijn levende bacteriën die van nature in onze darmen voorkomen.
  • Een goed probiotica-supplement bevat minimaal 4 miljard KVE en minimaal 8 bacteriestammen.
  • Prebiotica is voeding voor bacteriën.

Video probiotica: wat doen ze?

Wat zijn probiotica?

Probiotica zijn levende bacteriën (of micro-organismen) die een positief effect hebben op de gezondheid.

In onze darmen krioelt het van de bacteriën: we hebben waarschijnlijk net zoveel bacteriën in onze darmen als het aantal cellen in ons lichaam, met een totale massa van ongeveer 200 gram [2]. Deze bacteriën hebben grote invloed op onze gezondheid.

Ons lichaam werkt namelijk nauw samen met deze bacteriën. Zo helpen de bacteriën ons lichaam om gezond te blijven en om niet ziek te worden. In ruil daarvoor hebben ze belangrijke vitamines en andere voedingsstoffen nodig [3]. Als wij ons darmbioom gezond houden, houden die bacteriën ons dus gezond. Een mooie wisselwerking!

Dit is goed om te onthouden:

✓ Probiotica zijn wenselijke bewoners van ons darmstelsel.

✓ Ruim 70% van onze immuuncellen bevindt zich in onze darmen [4]. De samenwerking tussen bacteriën en onze darmen speelt een grote rol in ons immuunsysteem.

✓ Een voedingssupplement met probiotica bevat levende bacteriën die van nature in onze darmen voorkomen.

In het kort: Probiotica zijn belangrijk voor je algehele gezondheid.

Welke goede bacteriën zijn er?

Er zijn talloze verschillende bacteriën in ons darmstelsel; sommige soorten zijn meer gewenst dan andere.

Bacteriesoorten kunnen worden onderverdeeld in twee groepen:

  • Residente bacteriesoorten: verblijven in je darmen
  • Passerende bacteriesoorten: passeren door je darmen

Beide soorten zijn essentieel voor een goede gezondheid.

Voorheen werden bacteriën in onze darmen simpelweg in de ‘goede’ (probiotische) en ‘slechte’ (pathogene) soorten ingedeeld. Wetenschappelijk onderzoek heeft echter laten zien dat het niet zo zwart-wit is, en dat het veel meer gaat om een goede balans tussen de verschillende soorten [5,6].

Pas wanneer deze balans verstoord raakt, kunnen er negatieve gevolgen optreden voor de gezondheid.

In het kort: Een optimale darmgezondheid bestaat uit de juiste mix en balans van bacteriën.

Wetenschappers hebben nog lang niet alle bacteriesoorten in ons lichaam in kaart kunnen brengen; feitelijk is onze huidige kennis nog steeds slechts het topje van de ijsberg.

Goede probiotica-supplementen zijn in ieder geval samengesteld met uitsluitend goede bacteriestammen die zijn geïdentificeerd en die goed zijn onderzocht, waardoor de werking in het lichaam aantoonbaar is.

De twee belangrijkste groepen probiotische bacteriën zijn de Lactobacillen en de Bifidobacteriën.

Probiotica & zwangerschap

Een gezonde darmflora is belangrijk, zeker ook als je zwanger bent.

Zoals we namelijk al zagen, bevindt 70% van je immuuncellen zich in je darmen en een goed werkend immuunsysteem is belangrijk voor een gezonde en fijne zwangerschap.

Als je een gezonde darmflora hebt, is dit bovendien een goede basis die je door kunt geven aan je kindje.

Om de darmflora en immuunsysteem te ondersteunen, gebruiken veel vrouwen tijdens de zwangerschap probiotica. Zwangere vrouwen kunnen veilig gebruik maken van probiotica, zo laat onderzoek zien [8-9].

In het kort: Probiotica is veilig en zelfs gunstig om te gebruiken tijdens je zwangerschap.

Hoe herken je een goed probiotica-supplement?

Door de verschillende soorten probiotica-supplementen kan het moeilijk zijn om te weten welke probiotica je het beste kunt kiezen.

Wil je graag probiotica kopen? Hieronder geven wij je 4 praktische tips om het beste probiotica-supplement te kiezen.

Tip 1: Kies de juiste vorm

Vermijd probiotica in de vorm van pillen of tabletten. Kies altijd voor capsules en poeders.

Probiotica-producten komen in veel verschillende vormen voor. Zo zijn er probiotica capsules, zakjes, tabletten, yoghurtdrankjes en gefermenteerde dranken.

Voor het persen van tabletten is veel kracht nodig en veel bacteriën kunnen deze kracht niet overleven.

Verder is het belangrijk dat het probiotica-supplement maagzuurresistent is. Dat wil zeggen: de levende bacteriën moeten je maagzuur overleven, zodat ze in jouw darmen hun werk kunnen doen. Dit wordt vaak aangegeven bij de productinformatie of op de verpakking.

Tip 2: Ga voor de juiste ingrediënten en eenheden

Kies voor een supplement met zo min mogelijk extra ingrediënten en toevoegingen.

Hulpstoffen en voedingsstoffen zijn nodig om de bacteriën intact te houden, maar wanneer er conserveermiddelen of kleurstoffen zijn toegevoegd, kan dat nadelig zijn voor de werking van het supplement.

Als het goed is, vind je op het etiket ook de term KVE of CFU, wat staat voor ‘kolonievormende eenheden’ of ‘colony forming units’. Dit betekent dat de bacteriën zich kunnen koloniseren in je darmen, en dat is wat je wilt.

Onze Nutribites Probiotica bevat 8 miljard KVE per dagdosering (2 capsules).

Gebruik je een ander merk? Dan adviseren wij minimaal 4 miljard KVE per dagdosering aan (liever iets hoger).

Tip 3: Ga voor veilige bacteriestammen

Het is belangrijk dat de bacteriestammen in een probiotica-supplement goed wetenschappelijk onderzocht en geïdentificeerd zijn.

De identiteit van bacteriën wordt aangeduid met een geslachtsnaam, een soortnaam en een stam of nummer.

Bijvoorbeeld: Lactobacilles reuteri LR92

Het is een goed teken wanneer de bacteriestammen in probiotica volledig geïdentificeerd zijn, want daarmee kies je voor veiligheid, kwaliteit en effectiviteit.

Alle bacteriestammen in Nutribites Probiotica zijn wetenschappelijk geïdentificeerd. Daarnaast wordt ons probiotica-supplement regelmatig getest op veiligheid in een onafhankelijk Nederlands laboratorium.

Ook de probioticastam die aan onze Green Juice is toegevoegd, Lactospore™, is wetenschappelijk geïdentificeerd, gepatenteerd, veilig en van hoge kwaliteit.

Tip 4: Kies voor variatie

Een grote variatie aan bacteriestammen is gunstig. Hoe meer verschillende bacteriën, hoe beter je lichaam de balans kan bewaken [11].

Wij raden je daarom aan om te kiezen voor een probiotica-supplement waarin minimaal 8 bacteriestammen zijn opgenomen.

Nutribites Probiotica

Wil je graag zelf ervaren wat probiotica voor jou kan betekenen? Probeer dan nu Nutribites Probiotica.

In het kort: Een goed probiotica-supplement bestaat uit capsules of poeder, bevat een goede variatie van goed onderzochte bacteriestammen in de juiste eenheden en heeft geen onnodige toevoegingen.

Een uitgebreide samenstelling van verschillende bacteriestammen die het maagzuur overleven.

Voordelen:

  • Met het gepatenteerde Lactospore™
  • Bevat maar liefst 13 bacteriestammen
  • Rijk aan vitamine C en zink
Bekijk product

Wanneer probiotica innemen?

Gebruik probiotica het liefst vóór de maaltijd.

Wanneer je het voor de maaltijd inneemt is het namelijk minder lang in de maag aanwezig.

Hoe korter de bacteriën in de maag verblijven en hoe minder ze worden blootgesteld aan maagzuur, hoe meer bacteriën levend de darmen kunnen bereiken.

Wanneer je probiotica tijdens of na het eten inneemt, is de maag druk bezig met het kneden van je voedsel en het vermengen van voedsel met maagzuur.

Probiotica tijdens een antibioticakuur

Om het lichaam extra te ondersteunen, gebruiken veel mensen probiotica na antibiotica.

Wanneer je een antibioticakuur moet ondergaan en tegelijkertijd alvast probiotica wil slikken, is het verstandig om de probiotica ’s avonds in te nemen, of in ieder geval ruim na de laatste dosis van de antibiotica.

Antibiotica doden namelijk alle bacteriën en maken geen onderscheid tussen de verschillende soorten. Wanneer je ’s avonds probiotica inneemt, duurt het een hele nacht voor je de volgende dosis antibiotica moet innemen, waardoor het probioticum wat langer de tijd krijgt.

Hoe lang probiotica gebruiken?

Voor een merkbaar verschil is het belangrijk om probiotica gedurende een aantal weken iedere dag te gebruiken.

Wil je probiotica na antibiotica gebruiken? Dan is het goed om:

  • Tegelijk met de antibiotica te starten met de probiotica kuur
  • Minimaal 4 uur te wachten voor en na de inname van probiotica
  • Twee keer zo lang door te gaan met probiotica na afloop van de antibioticakuur (Duurde je antibioticakuur 2 weken? Dan ga je dus nog 4 weken door met probiotica. Mochten je ongemakken dan nog niet over zijn, dan ga je door tot ze voorbij zijn.)

Misschien vraag je je ook af welke nadelen probiotica heeft. We kunnen je geruststellen, want over het algemeen heeft probiotica geen bijwerkingen.

Probiotica kan soms wel voor wat buikkramp zorgen in het begin. Dat komt omdat je darmen aan het werk gezet worden.

Mocht je van probiotica bijwerkingen zoals buikkrampen ervaren, dan gaan die meestal binnen een paar dagen over. Raadpleeg bij twijfel over wat je voelt echter altijd je arts.

In het kort: Gebruik probiotica bij voorkeur voor een maaltijd. Tijdens een antibioticakuur gebruik je het geruime tijd na de laatste dosis antibiotica en na de antibioticakuur ga je langer door met probiotica.

Wat is het verschil tussen pre- en probiotica?

We legden hierboven al uit dat probiotica levende bacteriën zijn die in onze darmen leven.

Prebiotica is iets anders: het is namelijk voeding voor je darmbacteriën. De bacteriën leven op prebiotica, vezels en bepaalde koolhydraten, die de groei van de bacteriën met beschermende eigenschappen ondersteunen.

Een goed probiotica-supplement bevat daarom ook prebiotica, waardoor het supplement beter werkt.

De bekendste prebiotica zijn:

  • Inuline: een caloriearme, oplosbare vezel die voorkomt in groenten en wortels van planten.
  • Fructo-oligosachariden (FOS): worden ook wel fructanen genoemd en komen voor in bijvoorbeeld asperges, uien, tarwe en bananen.
  • Galacto-oligosachariden (GOS): worden ook wel galactanen genoemd en komen voor in noten en peulvruchten.
  • Glucanen: komen voor in granen.
  • Pectine: een koolhydraat dat voorkomt in fruit.

In het kort: Prebiotica zijn voedingsstoffen voor darmbacteriën. Sommige probiotica-supplementen bevatten ook prebiotica.

Voeding met natuurlijke probiotica

Je kunt je darmflora ondersteunen door te kiezen voor een probiotica-supplement, maar je kunt ook vaker voeding eten die probiotica bevat.

Voornamelijk gefermenteerde voeding bevat probiotica, denk aan:

  • Zuurkool
  • Gefermenteerd groentesap
  • Yoghurt met levende yoghurtculturen
  • Natuurdesembrood
  • Miso
  • Shoyu
  • Tempeh
  • Rauwmelkse kazen
  • Kefir
  • Tamari
  • Melkwei

Eet je deze voedingsmiddelen niet of niet vaak? Dan is het wellicht goed om een probiotica-supplement te gebruiken ter aanvulling.

Ook in de volgende gevallen kan een probiotica-supplement zinvol zijn:

  1. Je hebt nog nooit een probiotica-supplement gebruikt
  2. Je hebt minimaal 1x antibiotica gebruikt
  3. Bij ziekte en/of een zwak immuunsysteem
  4. Huidaandoeningen
  5. Stress
  6. Een ongezond eetpatroon

Sterker nog, ook voor gezonde volwassenen kan een probiotica-supplement zinvol zijn! [12]

Probiotica bewaren

Bewaar probiotica op een droge, donkere en koele plaats. Het product is namelijk gevoelig voor hoge temperaturen, licht, lucht en vocht.

Bewaar het in de originele verpakking, dan blijft het supplement zo lang mogelijk van goede kwaliteit.

Leuk om te weten: De houdbaarheidsdatum van Nutribites Probiotica is gebaseerd op bewaring bij kamertemperatuur. Mocht je het dus niet in de koelkast kunnen bewaren (of vergeten zijn), dan is dat niet erg! Het potje laat bovendien geen licht door, waar het altijd donker bewaard wordt.

Samenvatting

Een goede balans tussen de bacteriën in je darmen is belangrijk voor je gezondheid, met name voor je immuunsysteem. Ons lichaam werkt samen met deze bacteriën, we hebben elkaar nodig.

Je kunt je darmflora helpen gezond te blijven, door voeding met natuurlijke probiotica te nuttigen of door te kiezen voor aanvulling met een probiotica-supplement.

Let er bij het kiezen van een supplement op dat je kiest voor de juiste vorm en ingrediënten en voor bacteriestammen die volledig geïdentificeerd zijn.

Probiotica heeft over het algemeen geen bijwerkingen en is ook veilig in gebruik tijdens de zwangerschap.

Bekijk Nutribites Probiotica in onze shop.

Delen op:

Meld je aan voor meer gezondheidstips

Ontvang tips en exclusieve acties direct in je mailbox

Geen spam of verplichtingen

Reacties (4)

Schrijf een reactie
Geef je mening en schrijf een reactie
Schrijf je reactie*
Naam *
E-mail adres *

Zowel een beoordeling als een tekst zijn verplicht
Renate
2 weken geleden

Kun je probiotica ook structureel gebruiken?

    Isa Teunis
    1 week geleden

    Hi, we adviseren om het product te gebruiken tot de ongemakken over zijn.

    Doorgaans kun je het als een kuur zien die je inzet bij darmklachten en/of na een antibioticakuur om de darmflora weer te optimaliseren. Wanneer je darmflora weer optimaal is en de darmklachten over zijn, kun je stoppen met het gebruik van probiotica. Eventueel kun je dit jaarlijks, of wanneer nodig, herhalen.

Gea
1 maand geleden

Ik had een vraagje ik gebruik ook andere medicijnen, mag je dit dan ook gebruiken

Gr .. G.J

    Susanne - Nutribites
    1 maand geleden

    Bij gebruik van medicatie raden we aan om eerst te overleggen met je arts.

Gezonde levensstijl

Start vandaag met Nutribites voor een gezonde levensstijl.

Close