Kelp: de 5 voordelen van dit krachtige zeeplantje op een rij

Kelp is een zeewier dat steeds populairder wordt als voedingssupplement.

Het is rijk is aan vitaminen en mineralen, maar staat vooral bekend als een natuurlijke bron van jodium.

In dit artikel lees je meer over deze krachtige zeeplant en zijn gezondheidsvoordelen

Dit artikel in het kort:

  • Kelp is een zeewier dat rijk is aan vitaminen en mineralen, waaronder jodium.
  • Jodium is belangrijk voor je geheugen en schildklier.
  • Voeding of supplementen die kelp bevatten kunnen helpen bij een jodiumtekort.

Wat is kelp?

Kelp is een zeewier dat behoort tot de familie van bruine algen. Het groeit in rijke hoeveelheden in de Stille Oceaan en wordt door veel vissen en waterzoogdieren gegeten.

Kelp groeit in zogenaamde kelpbossen. Het is één van de snelst groeiende planten op Aarde. Volgens de natuurbeschermingsgroep Oceana kan het wel 60 centimeter per dag groeien.

Kelp valt onder de categorie van eetbaar zeewier. Deze noemen we ook wel zeegroenten.

In de Japanse en Ierse keuken is zeewier al lang een standaard ingrediënt. Bekende soorten eetbare zeewier zijn nori, dulse, wakame en kelp.

Kelp zit barstensvol gezonde vitaminen en mineralen. Het plantje staat vooral bekend als een rijke en natuurlijke bron van het mineraal jodium.

In het kort: Kelp een eetbare soort zeewier. Het groeit met name in de Stille Oceaan en is een bron van jodium.

Is kelp gezond?

Kelp zit bomvol vitaminen en mineralen. Zo is het rijk aan choline, B-vitaminen en bovenal jodium.

Het hoge gehalte aan jodium maakt kelp een favoriet bij gezondheidsspecialisten. Jodium ondersteunt de gezondheid van je brein en de productie van schildklierhormonen [1].

Daarnaast bevat kelp ook:

Als laatste bevat kelp vezels en antioxidanten [5]. Antioxidanten dragen bij een normale werking van het immuunsysteem. Voedingsvezels zijn belangrijk voor een gezonde spijsvertering.

Kelp is verkrijgbaar als supplement, in de vorm van tabletten of poeder. Zo is het een ingrediënt in Nutribites Green Juice.

In het kort: Kelp is een rijke bron van jodium. Daarnaast bevat het vitamine A, B, C, K, calcium, ijzer en magnesium.

Hoeveel jodium in kelp?

Het jodiumgehalte in kelp kan behoorlijk verschillen. Dit is vaak afhankelijk van waar het groeit en hoeveel voedingsstoffen daar in het water zitten.

Gemiddeld bevat kelp ongeveer 500 mcg tot 8.000 mcg jodium per gram gedroogde kelp.

De dagelijks aanbevolen hoeveelheid jodium voor volwassenen is 150 mcg [6]. Dat is veel lager dan de hoeveelheid jodium in kelp. Je hebt daarom per dag maar een klein beetje kelp nodig.

Voor mensen die zwanger zijn is jodium extra belangrijk. Het Informatiecentrum Voedingssupplementen en Gezondheid raadt mensen die zwanger zijn aan om 200mcg jodium per dag te nemen.

In het kort: Kelp bevat 500 mcg tot 8.000 mcg jodium per gram gedroogde kelp. De ADH voor jodium is voor de meeste mensen 150 mcg.

Wat zijn de voordelen van kelp?

Kelp heeft zijn gezondheidsvoordelen met name te danken aan het hoge gehalte jodium.

Jodium heeft vijf belangrijke gezondheidsvoordelen. Deze staan hieronder op een rijtje:

  1. Jodium ondersteunt het geheugen en de concentratie[7].
  2. Jodium activeert de natuurlijke energie in het lichaam.
  3. Jodium ondersteunt de vochtbalans van je huid.
  4. Jodium helpt bij de normale groei van kinderen [8].
  5. Jodium bevordert de aanmaak van schildklierhormonen [9]. Deze zijn belangrijk voor je zenuwstelsel en stofwisseling.

In het kort: Jodium is belangrijk voor je energieniveau, je concentratie, geheugen en de aanmaak van schildklierhormonen.

Kelp en jodiumtekort

Je zult misschien denken dat je genoeg jodium binnenkrijgt. Het wordt immers toegevoegd aan brood en tafelzout. Deze toevoeging werd vorige eeuw bij wet verplicht om jodiumtekorten tegen te gaan.

Jodiumtekorten zijn echter nog aan de orde van de dag. Volgens een schatting van de Wereldgezondheidsorganisatie heeft zo’n 35% van de wereldbevolking een tekort.

In Nederland kan een jodiumtekort verschillende redenen hebben. Je hebt een verhoogde kans op een tekort wanneer je:

  • Weinig brood en zout (met toegevoegd jodium) eet.
  • Vegetarisch of veganistisch eet.Jodium zit namelijk in veel soorten vis en zuivel.
  • Veel sport en/of zweet. Als je veel vocht verliest, verlies je ook de mineralen die in dit vocht zitten. In ons dossier over elektrolyten leer je meer over sport en mineralen.
  • Veel voedingsmiddelen van Europese bodem eet. In Europese landbouwgrond zit namelijk erg weinig jodium [11].

Wanneer je te weinig jodium binnenkrijgt kun je overwegen extra voeding met kelp of een supplement te nemen.

In het kort: Een jodiumtekort kan verschillende redenen hebben. Wereldwijd heeft ongeveer een    derde van de mensen een jodiumtekort.

Symptomen jodiumtekort

Als je te maken hebt met een jodiumtekort, gaat je schildklier trager werken. Dat kun je vaak aan de buitenkant zien, omdat de schildklier opzwelt.

Een trage schildklier herken je aan:

  • Gewichtstoename
  • Het snel koud hebben
  • Obstipatie

Andere symptomen van een jodiumtekort zijn [12]:

  • Kramp
  • Te weinig maagzuur
  • Niet kunnen zweten
  • Vermoeidheid
  • Zeer droge huid
  • Veelvuldige ontstekingen (zoals chronische blaasontsteking)
  • Vorming van cysten (in de borsten, baarmoeder of eierstokken)

Kinderen met een jodiumtekort kunnen een groeiachterstand oplopen en hebben soms meer moeite met leren [13].

In het kort: Een jodiumtekort kenmerkt zich door een trage schildklier. Ook vermoeidheid, weinig maagzuur en niet kunnen zweten zijn symptomen van een jodiumtekort.

Nutribites Green Juice

Al jouw favoriete superfoods in één heerlijk drankje. Haal dagelijks vitamines en mineralen uit de 31 beste soorten groente, fruit, superfoods en mineraalrijke algen.

Green Juice is een met liefde gedroogd groen poeder met maar liefst 31 gezonde ingrediënten. Dat zorgt voor de volgende mooie voordelen:

Voordelen:

  • Activeert je natuurlijke energie
  • Ondersteunt je weerstand
  • Binnen 30 seconden heb je een gezond sapje
Bekijk product

Is kelp gevaarlijk?

Wanneer je kelp op een verantwoorde wijze consumeert, is het niet gevaarlijk. Eet er niet te veel van, want een teveel aan jodium kan ook schildklierproblemen veroorzaken [14].

Volg altijd de aanbevolen doseringen en raadpleeg bij twijfel een arts of voedingsdeskundige.

Als je zwanger bent, borstvoeding geeft of medicijnen gebruikt is het extra belangrijk dat je advies vraagt voordat je een kelp supplement neemt.

In het kort: Wanneer je kelp bewust gebruikt, is het niet gevaarlijk. Houd je aan het advies van je specialist of behandelend arts.

Hoe meer zeewier eten?

Kelp en andere zeegroenten zijn fantastische ingrediënt om geregeld op het menu te zetten. Ze kunnen je helpen om je jodiumgehaltes op peil te houden.

Makkelijke manieren om meer kelp binnen te krijgen zijn:

  • Met een superfood poeder, zoals Nutribites Green Juice. Los een lepel op in een glas water, mix het door je smoothie of voeg toe aan een soep of bananenbrood.
  • Via plantaardige voeding waarin kelp is verwerkt. Denk hierbij aan zeewierburgers of gedroogde zeewiersnacks.
  • Kelp meekoken met linzen. Een stukje kelp meekoken met je linzen zorgt ervoor dat de linzen sneller gaar zijn. Ook smaken ze lekkerder en zijn ze beter te verteren [15]. Verwijder de kelp na het koken.

In het kort: Door kelp toe te voegen aan je voeding kan je op een makkelijke manier genoeg jodium binnenkrijgen. Er zijn verschillende, makkelijke manieren om dit te doen.

Samenvatting

Kelp is een eetbaar en voedzaam zeewier dat behoort tot de familie van bruine algen.

Het is rijk een vitaminen en mineralen en staat vooral bekend om zijn hoge jodiumgehalte. Een gram gedroogde kelp bevat al ruim de dagelijks aanbevolen hoeveelheid jodium.

Jodium is belangrijk voor gezonde breinfunctie en de productie van schildklierhormonen. Een tekort aan jodium kan negatieve effecten hebben op de gezondheid van je schildklier.

Door kelp te eten ondersteun je je jodiuminname op een lekkere en natuurlijke manier.

Een makkelijke manier om kelp binnen te krijgen is via een groen poeder, zoals Nutribites Green Juice.

Was deze informatie nuttig?

Deel pagina


Meld je aan voor meer gezondheidstips

Ontvang tips en exclusieve acties direct in je mailbox

Geen spam of verplichtingen

Schrijf een reactie
Schrijf je reactie*
Naam *
E-mail adres *

Zowel een beoordeling als een tekst zijn verplicht
comments

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
Geef als eerste een reactie!

Gezonde levensstijl

Start vandaag met Nutribites voor een gezonde levensstijl.

Close