Laatste update: 28 maart 2024

Welke supplementen voor je haren? Check deze 10 vitaminen

Er zijn tegenwoordig veel supplementen verkrijgbaar die goed zijn voor je haren.

Er zijn vitaminen voor haaruitval, haar vitamines en mineralen voor een stralende look en haar supplementen voor dof en futloos haar.

In dit artikel lees je waarom je haren bepaalde voedingstoffen nodig hebben en wat de belangrijkste haarvitaminen zijn die écht werken.

Top 10 Voedingsstoffen voor je haren

Scroll de tabel naar rechts →

Rang Voedingsstof Impact Volume, groei bij haaruitval Sterkte en elasticiteit Hoofdhuid Pigment
1. Biotine Hoog
2. Koper Hoog
3. Zink Hoog
4. Seleen Hoog
5. Vitamine A Goed
6. Vitamine C Goed
7. Collageen Goed
8. Foliumzuur Minder
9. IJzer Minder
10. Vitamine D Minder

*Bovenstaande tabel is gebaseerd op goedgekeurde gezondheidsclaims bij het voldoende voorkomen van deze vitamines en mineralen in je voeding.

Waarom heeft je haar vitaminen en mineralen nodig?

Net als alle onderdelen van je lichaam, hebben je haren voedingstoffen nodig om gezond te blijven en te groeien.

Om dat te begrijpen, leggen we hieronder kort uit hoe je haren zijn opgebouwd.

Je haar bestaat uit drie bouwstoffen [2]:

  1. Eiwit (keratine)
  2. Vet (uit de talgklieren van je huid)
  3. Pigment (melanine)

De buitenste laag van je haar bestaat uit een schoort schubben, gemaakt van keratine. Ze vormen een ondoordringbare beschermlaag. Je haarkern is ook van keratine gemaakt. Daarnaast bevat je haarkern melanine, dat je haar kleur geeft [3].

De talgklieren rond je haren produceren talg, dat je huid en haar beschermt en soepel houdt.

Rond de haarzakjes liggen bloedvaten, die je haren voorzien van zuurstof, vitaminen en mineralen. Zonder deze voedingsstoffen kan je haar niet goed groeien, dun worden en zelfs uitvallen.

Mineralen en vitaminen die goed zijn voor je haren, hoofdhuid en bloedvaten, dragen dus bij aan een normale haargroei [1].

In het kort: Je haar bestaat uit eiwit (keratine), vet (talg) en pigment (melanine). Vitamines die goed zijn voor je haren, hoofdhuid en bloedvaten dragen bij aan een normale haargroei.

De 4 beste vitamines en mineralen voor je haar

Haar bestaat er in alle soorten en maten. Of je nu gezegend bent met een bos dikke krullen of niet, iedere haarsoort heeft deze vier voedingsstoffen nodig om gezond te kunnen zijn:

1. Biotine (vitamine B8)

Biotine, ook wel vitamine B8 genoemd, helpt je lichaam bij het omzetten van voeding naar energie. Deze haar vitamine is echter ook betrokken bij het aanmaken van keratine, de belangrijkste bouwstof voor je haren.

Je vindt biotine voornamelijk in:

  • Eieren
  • Zalm
  • Amandelen

2. Zink

Zink is een belangrijk mineraal voor je haargroei. Je haarzakjes hebben namelijk zink nodig om haar te kunnen produceren. Wanneer je te weinig zink binnenkrijgt, kan dit zich uiten in dunne haren of haaruitval.

Deze voeding is rijk aan zink:

  • Oesters
  • Hennepzaad
  • Rood vlees (met name runderlever)

3. Seleen

Seleen wordt ook wel selenium genoemd. Dit mineraal is belangrijk voor het beschermen van je cellen. Voor je huid en haren is selenium goed, omdat het de cellen beschermt tegen UV0-schade en pigmentatie. Seleen houd je haren ook glanzend en sterk en draagt bij aan een normale haargroei.

In deze voeding zit veel seleen:

  • Paranoten
  • Tonijn
  • Chiazaad

4. Koper

Koper is een mineraal waar je lichaam maar weinig nodig heeft. Toch is koper essentieel voor je, want het speelt een belangrijke rol bij het zuurstoftransport in je lichaam. Ook voor je haren is voldoende zuurstof belangrijk. Daarnaast ondersteunt koper bij de pigmentatie van je huid en je haar.

Voeding waar veel koper in zit:

  • Zeevruchten
  • Rauwe cacao
  • Cashewnoten

Vind je het lastig om alles binnen te krijgen?

Als je het moeilijk vindt om dagelijks al deze vitamines voor je haar binnen te krijgen, dan raden wij je aan om Nutribites Multivitamine te overwegen. Daar zit namelijk alles al in.

Heel handig dus: met één capsule per dag krijg je alle essentiële vitamines en mineralen binnen die belangrijk zijn voor je haren, en ook voor de rest van je lichaam.

Ben je op zoek naar meer ondersteuning voor je haren? Lees dan hieronder verder!

In het kort: De belangrijkste 4 voedingsstoffen voor gezonde haren zijn biotine (vitamine B8), zink, koper en seleen.

Nutribites Multivitamine

Nutribites Multivitamine bevat alle essentiële vitamines en mineralen in één handige capsule. Er is gekozen voor biologisch actieve stoffen voor het beste resultaat.

Voordelen:

  • Ondersteunt je weerstand
  • Activeert je natuurlijke energie
  • Goed voor je botten, haar en nagels
  • Lees hier alle 12 voordelen

Bekijk product

Extra haarvitamines voor gezonde, sterke haren

Soms wil je je haren extra goed ondersteunen. Bijvoorbeeld als je zeker wil weten dat je lichaam alles binnenkrijgt dat het nodig heeft, of als je merkt dat je haren dunner zijn.

Naast de vitamines en mineralen die we hierboven al noemden, zijn er nog meer belangrijke voedingsstoffen die bijdragen aan gezond en sterk haar.

Hieronder noemen we de drie belangrijkste [1,5-8]:

5. Vitamine A

Vitamine A draagt bij aan de groei van nieuwe cellen, dus ook aan de groei van nieuwe haarcellen [6,7]. Juist omdat je haar het snelst groeiende weefsel is, zijn voedingsstoffen die groei ondersteunen dus belangrijk. Vitamine A ondersteunt ook de productie van talg, nodig voor de bescherming van je haar.

Let op: Te veel vitamine A kan juist tot haaruitval leiden. Hou je dus aan de EU-richtlijnen en neem dagelijks niet meer dan 800 µg tot 1500 µg extra vitamine A in.

Voeding waar veel vitamine A in zit:

  • Lever
  • Wortels
  • Geitenkaas

6. Vitamine C

Vitamine C draagt bij aan de vorming van collageen. Collageen is belangrijk voor gezonde, sterke bloedvaten. Aangezien je bloedvaten de haarzakjes en voorzien van vitamines, mineralen en zuurstof, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je bloedvaten in goede conditie zijn.

In deze voeding zit veel vitamine C:

  • Broccoli
  • Tuinbonen
  • Kiwi

7. Collageen

Collageen is een belangrijk eiwit dat je lichaam aanmaakt en dat structuur en elasticiteit geeft aan ja haren, nagels, botten, bloedvaten en huid. Collageen draagt ook bij aan de aanmaak van keratine. Hoe ouder we worden, hoe minder collageen ons lichaam aanmaakt.

Deze voeding is rijk aan collageen:

  • Runderbouillon
  • Zalm
  • Eigeel

In het kort: Vitamine A, vitamine C en collageen zijn 3 voedingsstoffen waarmee je je haren extra kunt ondersteunen.

Nutribites Multivitamine & Vitamine C

Bovenstaande voedingsstoffen zijn als losse supplementen verkrijgbaar, zoals bijvoorbeeld Nutribites Vitamine C.

Nutribites Multivitamine bevat naast vitamine C ook bètacaroteen, een stof die in je lichaam wordt omgezet in vitamine A. Je lichaam zet nooit meer betacaroteen om in vitamine A dan het nodig heeft. Zo weet je dus zeker dat je nooit te veel vitamine A binnenkrijgt.

Multivitamine
34,95
60 capsules
Bekijk product
Vitamine C
Vitamine C
19,-
120 capsules
Bekijk product

Wat te doen bij haaruitval? Check deze voedingsstoffen

Wil je alles uit de kast halen en ver gaan om je haren te ondersteunen? Misschien omdat je last hebt van haaruitval? Vitaminen en mineralen zijn dan natuurlijk extra belangrijk.

Helaas is kaalheid en haardikte vaak erfelijk bepaald [8]. Je kunt er dus niet altijd iets aan doen.

Toch is het zinvol om goed voor je haren te zorgen bij haaruitval. Vitaminetekort, bijvoorbeeld door ongezond eten, kan namelijk wel degelijk de oorzaak zijn van een slechte haarconditie [1,5].

Hieronder vind je nog drie voedingsstoffen die een belangrijke functie hebben bij het gezond en sterk houden van je haar.

8. Foliumzuur (vitamine B9 of B11)

Foliumzuur, ook wel bekend als vitamine B9 of B11, is belangrijk voor het herstel van weefsels en voor de bloedcirculatie. En een goed doorbloedde hoofdhuid, is belangrijk voor een goede toevoer van voedingsstoffen richting je haren.

Je vindt foliumzuur voornamelijk in:

  • Spinazie
  • Peterselie
  • Asperges

9. IJzer

IJzer zorgt voor een goede zuurstoftoevoer naar al je cellen. Wanneer je te weinig ijzer in je lichaam hebt, krijgen ook je haren te weinig zuurstof en voedingsstoffen, wat natuurlijk niet goed is voor de kwaliteit ervan.

In deze voeding zit veel ijzer:

  • Rundvlees
  • Linzen
  • Vijgen

10. Vitamine D

Vitamine D draagt bij aan een gezonde huid en celgroei. Het draagt dus ook bij aan het creëren van nieuwe haarzakjes. Wetenschappelijk onderzoek heeft een verband laten zien tussen een tekort aan vitamine D en haarverlies.

Voeding waar veel vitamine D in zit:

  • Haring
  • Eieren
  • Paddenstoelen

In het kort: Foliumzuur, ijzer en vitamine D zijn voedingsstoffen waarmee je je haren extra kunt ondersteunen bij haaruitval.

Nutribites B-Complex & Vitamine D3

Nutribites Vitamine B-complex is een krachtige formule waarmee je alle acht de B-vitamines in de juiste hoeveelheid binnenkrijgt. De vitamines in deze formule zijn bovendien heel goed opneembaar.

Nutribites Vitamine D3 bevat de best opneembare vorm van vitamine D die ook in je lichaam zelf wordt aangemaakt.

Vitamine B-Complex
24,-
60 capsules
Bekijk product
Vitamine D3
19,-
200 softgels
Bekijk product
Was deze informatie nuttig?

Deel pagina


Meld je aan voor meer gezondheidstips

Ontvang tips en exclusieve acties direct in je mailbox

Geen spam of verplichtingen

Schrijf een reactie
Schrijf je reactie*
Naam *
E-mail adres *

Zowel een beoordeling als een tekst zijn verplicht
comments

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
Geef als eerste een reactie!

Gezonde levensstijl

Start vandaag met Nutribites voor een gezonde levensstijl.

Close