Laatste update: 15 februari 2024

Welke vitamines heb ik nodig? Dé ultieme gids

Veel mensen vragen zich af of ze voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen.

We hebben daarom deze handige gids gemaakt, zodat je meteen kunt zien welke voedingsstoffen in jouw persoonlijke situatie belangrijk zijn.

Welke vitamines zijn in mijn persoonlijke situatie belangrijk?

Voor sommige mensen geldt het advies om hun voeding aan te vullen met een supplement. Verderop vind je een handige tabel met een overzicht van alle adviezen.

Als je niet bij één van deze doelgroepen hoort, is een supplement dus niet nodig.

Toch kan het soms zinvol zijn om je dagelijkse voeding aan te vullen.

We hebben daarom een aantal handige artikelen voor je verzameld, waar je kunt lezen welke voedingsstoffen per situatie van belang zijn.

Veel leesplezier!

Welke supplementen voor je haren?

In dit artikel lees je waarom je haren voedingstoffen nodig hebben en wat de belangrijkste haarvitaminen zijn die écht werken.

Lees artikel

Welke supplementen voor je spieren?

In dit artikel focussen we op je spieren. Welke voedingsstoffen dragen bij aan gezonde, sterke en soepele spieren?

Lees artikel

Vind hier elke belangrijke vitamine voor vegetariërs

In dit artikel lees je hoe je elke belangrijke vitamine voor vegetariërs binnenkrijgt.

Lees artikel

Vitamines die je afweer ondersteunen

In dit artikel vertellen we je welke vitaminen en mineralen het belangrijkst zijn voor een sterk afweersysteem.

Lees artikel

Welke supplementen tijdens de overgang? Lees er hier alles over!

Dit artikel gaat in op wat de overgang is en welke vitaminen en andere voedingsstoffen je kunnen helpen in deze periode.

Lees artikel

Huid vitamines: Zo verzorg je je huid van binnenuit

In dit artikel lees je met welke vitaminen en mineralen je de gezondheid van je huid ondersteunt

Lees artikel

De top 7 beste vitamine voor energie en fitheid

In dit artikel lees je welke vitamine voor energie er zijn, en hoe ze een impact hebben op je energietoevoer.

Lees artikel

De complete vegan vitamine lijst. Zo krijg je deze voedingsstoffen binnen

Sommige voedingsstoffen zijn moeilijker om binnen te krijgen als je plantaardig eet. In dit artikel vind je deze stoffen in een handig overzicht.

Lees artikel

Welke adviezen gelden er voor extra vitamines?

Door gezond en gevarieerd te eten, krijg je van de meeste vitamines en mineralen voldoende binnen [2].

Als je daarnaast ook veel beweegt en zorgt voor een goede nachtrust, ben je goed bezig voor je fysieke en mentale gezondheid.

Voor de meesten mensen is het dan ook niet nodig om een supplement met extra vitamines en mineralen te nemen.

Voor sommige mensen geldt echter wél een advies om hun voeding aan te vullen met een supplement.

In de tabel hieronder zie je precies welke supplementen worden geadviseerd in jouw persoonlijke situatie [3,4].

Wie? Welke vitamine? Hoeveel eper dag? Advies Gezondheidsraad Aanvulling op voeding
Baby’s tot 3 maanden die borstvoeding krijgen of minder dan 500 ml kunstvoeding Vitamine K 150 mcg

 

Alle kinderen van 0 t/m 3 jaar Vitamine D 10 mcg

 

 

Meisjes en vrouwen van 4 t/m 49 jaar die een getinte huid hebben, weinig in de zon komen of hun huid bedekken Vitamine D 10 mcg

 

 

Vrouwen van 50 t/m 69 jaar Vitamine D 10 mcg

 

 

Vrouwen met een kinderwens en in de eerste 10 weken van de zwangerschap Foliumzuur 400 mcg

 

 

Jongens en mannen van 4 t/m 69 jaar die een getinte huid hebben, weinig in de zon komen of hun huid bedekken Vitamine D 10 mcg

 

 

Vrouwen en mannen van 70+ jaar Vitamine D 20 mcg

 

 

Veganisten Vitamine B12 Tot de ADH is bereikt

 

 

Was deze informatie nuttig?

Deel pagina


Meld je aan voor meer gezondheidstips

Ontvang tips en exclusieve acties direct in je mailbox

Geen spam of verplichtingen

Schrijf een reactie
Schrijf je reactie*
Naam *
E-mail adres *

Zowel een beoordeling als een tekst zijn verplicht
comments

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
Geef als eerste een reactie!

Gezonde levensstijl

Start vandaag met Nutribites voor een gezonde levensstijl.

Close